Jak Wirtualna Polska reklamowała, że „#dziejesiewPolsce” (wideo case study)

Przedstawiamy opis kampanii „#dziejesiewPolsce” promującej rebranding portalu Wirtualna Polska, za którą zostało przyznane Grand Prix w tegorocznym konkursie Effie Awards. Akcja była prowadzona w dwóch głównych etapach: jesienią ub.r. i na początku br.

Kampania „#DziejesiewPolsce” wystartowała na początku września ub.r., zaraz po wprowadzeniu nowej identyfikacji wizualnej i strony głównej Wirtualnej Polski. Celami akcji, oprócz zaprezentowania nowej odsłony portalu, była zmiana jego wizerunku - wcześniej był postrzegany jako marka mało nowoczesna i nieaspiracyjna.

Głównymi elementami kampanii było hasło „Wszystko co ważne, dzieje się w Polsce. Wirtualnej Polsce” oraz odniesienia do bieżących wydarzeń politycznych, społecznych, sportowych i kulturalnych z kraju i zagranicy.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/effie-2015-grand-prix-dla-wirtualnej-polski-ddb-tribal-i-starcom-firmami-roku ##

W kampanii nawiązywano m.in. do konfliktu izraelsko-palestyńskiego, wojny na Ukrainie, zamachu na redakcję Charlie Hebdo czy powstania Państwa Islamskiego. Reklamy pokazywały hasła takie jak: „Szefem Rady UE zostaje się w Polsce”, „Jesteśmy mistrzami świata w Polsce”,  „Szczepionka przeciw Eboli powstanie w  Polsce”, „Ceny ropy spadają w Polsce” i „Solidarność z Francją manifestowano w Polsce”. Miało to podkreślać, że wszystkie istotne wydarzenia są szybko i wyczerpująco relacjonowane na stronach Wirtualnej Polski.

Kampania zaczęła się we wrześniu ub.r. 5-sekundowymi teaserami po hebrajsku, arabsku oraz ukraińsku, które kończyły się planszą z hasłem „#dziejesiewpolsce”. Po kilku dniach zaczęto emitować pełne wersje reklam. Drugi etap akcji był prowadzony na początku br.

Akcja była realizowana w telewizji, radiu, prasie, kinach, na outdoorze oraz w internecie. Cennikowe wydatki reklamowe Wirtualnej Polski od września ub.r. do marca br. wyniosły 16,9 mln zł w telewizji, 7,74 mln zł w radiu, 4,87 mln zł w kinach, 3,33 mln zł w magazynach, 2,1 mln zł na outdoorze i 974,1 tys. zł w gazetach.

Ponadto emitowane reklamy autopromocyjne w serwisach należących do Grupy Wirtualna Polska, kierujące na specjalny widok strony głównej WP.pl (cennikowa wartość tej autopromocji od września ub.r. do marca br. wyniosła 11,5 mln zł). Na fanpage’ach facebookowych poszczególnych serwisów pojawiały się materiały promocyjne oraz artykuły podpisywane „#dziejesiewpolsce”, uruchomiono też profil Wirtualnej Polski na Instagramie, gdzie publikowano wpisy z tym hasłem oraz repostowano najciekawszych zdjęć użytkowników tagowane nim.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-tegorocznym-effie-doceniono-kreatywnosc-i-innowacje-kampanii-z-malymi-budzetami-opinie ##

Strategię i kreację kampanii przygotowała agencja Scholz & Friends Warszawa, a nową identyfikację wizualną Wirtualnej Polski - agencja BNA. Za planowanie i zakup mediów odpowiadał dom mediowy ZenithOptimedia Group wspólnie z zespołem marketingu i komunikacji Grupy WP.

Wirtualna Polska podkreśla, że tag „#dziejesiewpolsce” został podchwycony przez internautów, którzy spontanicznie dodawali opatrzone nim wpisy tekstowe i zdjęcia (na Instagramie w czasie akcji pojawiło się kilkanaście tysięcy takich fotografii). Ponadto na formularz kontaktowy w serwisie Wiadomosci.wp.pl przesyłali informacje o ciekawych wydarzeniach, których byli świadkami.

Zresztą hasło „#dziejesiewpolsce” w nieco zmienionych wersjach wykorzystał sam portal: wiosną br. uruchomił kilka cykli informacyjnych fleszów wideo „#dziejesiew…” dotyczących różnych tematyk, a we wrześniu zaczął realizować od poniedziałku do piątku poranny i popołudniowy program wideo na żywo „dziejesienazywo”.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wirtualna-polska-startuje-w-konkursie-na-mux-8-chce-nadawac-kanal-interaktywny ##

Dla sprawdzenia wyników wizerunkowych akcji Wirtualna Polska na początku br. zleciła instytutowi IQS badanie wśród ogólnopolskiej reprezentatywnej grupy internautów, w którym porównano ją z innymi portalami horyzontalnymi, m.in. głównym konkurentem - Onetem. Okazało się, że WP zyskała w większości badanych aspektów: przez większą liczbę internautów niż dwa lata wcześniej została oceniona m.in. jako ważniejsze źródło informacji dobrze dobranych dla użytkowników, portal nowoczesny, dynamiczny i opiniotwórczy. Uzyskała pod tymi względami lepsze wyniki od Onetu.

W sierpniu br. strony Grupy Wirtualna Polska zanotowały 17,92 mln użytkowników i 4,04 mld odsłon, a sam portal WP.pl - 12,6 mln użytkowników i 2,31 mld odsłon (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz pełne wyniki serwisów tematycznych).

Przez ostatnie półtora roku wydawca przeprowadził szereg przejęć mniejszych podmiotów, które zwiększyły jego zasięg. Tempo akwizycji wzrosło po debiucie spółki na giełdzie w maju br., z którego pozyskała ponad 100 mln zł, a ok, 70 mln zł zamierzała wydać na przejęcia, m.in. w segmencie e-commerce. Pod koniec maja firma kupiła za 4 mln zł serwisy radiowe Open.fm i Polskastacja.pl, w czerwcu - za ok. 20 mln zł Grupę NextWeb Media, we wrześniu - za 12,5 mln zł porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, w październiku - agregator ofert odzieżowych Allani.

W pierwszej połowie br. Wirtualna Polska Holding zanotowała 145,3 mln zł wpływów ze sprzedaży (w tym 95,1 proc. ze sprzedaży reklam) i 9,6 mln zł zysku netto (zobacz szczegóły).

tw