W kwietniu br. strony sportowe odwiedziło 10,86 mln użytkowników, czyli dokładnie 50 proc. wszystkich polskich internautów - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Jeszcze większy zasięg procentowy takie witryny miały w poprzednich latach: w kwietniu ub.r. przyciągnęły 11,56 mln użytkowników (czyli 57 proc. wszystkich polskich internautów), a w kwietniu 2012 roku - 10,67 mln (55 proc. wszystkich).
Ok. 55-56 proc. użytkowników serwisów sportowych stanowią mężczyźni. W kwietniu br. było ich 6,11 mln (56,2 proc. wszystkich odwiedzających), o 191,9 tys. więcej niż dwa lata wcześniej (to wzrost o 3,2 proc.). Z kolei liczba kobiet minimalnie zmalała w skali dwóch lat, przez co ich udział spadł z 44,6 proc. do 43,8 proc.

Jeśli chodzi o wiek, to prawie dwie trzecie użytkowników serwisów o sporcie to ludzie w wieku 15-44 lat. Odwiedzających w wieku 15-24 lat w kwietniu br. było 2,18 mln, o 572,8 tys. mniej niż dwa lata wcześniej (to spadek o 20,8 proc.), a tych w wieku 25-34 lat - 2,66 mln, o 180,2 tys. mniej niż przed dwoma laty (6,3 proc. w dół).
Za to użytkowników mających od 35 do 44 lat przybyło 394,1 tys. (wzrost o 23,3 proc.), a tych w wieku 55 lat i więcej - 350,3 tys. (28,1 proc. w górę).
Prawie trzy czwarte odwiedzających strony sportowe to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Tych pierwszych w kwietniu br. było 4,08 mln, o 460,6 tys. mniej niż dwa lata wcześniej (spadek o 10,1 proc.), a tych drugich - 3,8 mln, o 11,9 tys. mniej niż w kwietniu 2012 roku (0,3 proc. w dół).
Wyraźnie przybyło za to użytkowników z wykształceniem zasadniczym zawodowym i podstawowym. Tych pierwszych w kwietniu br. było ich 1,48 mln, o 387,4 tys. więcej niż dwa lata wcześniej (35,3 proc. w górę), a drugich - 1,06 mln, o 348,3 tys. więcej niż przed dwoma laty (49,2 proc. w górę).

Zdecydowanie więcej odwiedzających strony sportowe mieszka w miastach, przy czym liczba tych użytkowników mocno zmalała w ciągu dwóch lat. Użytkowników z miast mających do 20 tys. mieszkańców w kwietniu br. było 1,29 mln (spadek o 230,4 tys. w porównaniu z kwietniem 2012 roku - to w dół o 15,2 proc.), tych z miast od 20 do 100 tys. mieszkańców - 2,32 mln (w dół o 252,5 tys., czyli o 9,8 proc.), tych z miast od 200 do 500 tys. - 2,18 mln (spadek o 60,6 tys., czyli o 2,7 proc.), a tych z największych miast - 1,57 mln (w dół o 168,6 tys., czyli o 9,7 proc.).
Za to liczba użytkowników ze wsi wzrosła w ciągu dwóch lat o 120,8 tys. (to 3,6 proc. w górę), do 3,49 mln.
Na drugiej podstronie ranking 15 najpopularniejszych serwisów sportowych
Zdecydowanie najpopularniejszymi stronami o sporcie są działy sportowe portali Onet.pl i WP.pl. W maju pierwszy odwiedziło 4,56 mln internautów, którzy wykonali w nim 195 mln odsłon i spędzili średnio po 54:51 minuty, natomiast drugi zanotował 3,33 mln użytkowników, 105,7 mln odsłon i 29:14 minuty przypadające na przeciętnego użytkownika.

W pierwszej piątce znalazły się jeszcze należące do obu portali serwisy poświęcone humorystycznym aspektom sportu: Ofsajd.onet.pl i należący do Wirtualnej Polski Babol.pl. Przedzielił ich wchodzący w skład Grupy Gazeta.pl serwis Sport.pl.
Pozostałe witryny odwiedziło w maju br. poniżej miliona internautów. Dział sportowy Interii miał 970,2 tys. użytkowników i 25,5 mln odsłon, a związany z portalem o2.pl serwis Sportfan.pl - 587,9 mln użytkowników i 13 mln odsłon.
W pierwszej dziesiątce znalazły się również Meczyki.pl (810,3 tys. użytkowników i 24,5 mln odsłon w maju br.) z treściami wideo i transmisjami rozgrywek (udostępnianymi głównie nielegalnie), serwis „Przeglądu Sportowego” (802,6 tys. użytkowników i 20,7 mln odsłon) oraz Sportowefakty.pl (661,7 tys. użytkowników i 56,2 mln odsłon), które dwa miesiące temu kupiła Grupa Wirtualna Polska (więcej na ten temat). Warto zwrócić uwagę, że Sportowefakty.pl najmocniej przyciągają użytkowników - przeciętny odwiedzający w kwietniu spędził na stronie 72 minuty i 45 sekund.

Poza pierwszą dziesiątką są trzy serwisy poświęcone wyłącznie piłce nożnej: 90minut.pl (504 tys. użytkowników i 34,7 mln odsłon w maju), Fangol.pl (347,8 tys. użytkowników i 9,6 mln odsłon) oraz należąca do Grupy Polskapresse Ekstraklasa.net (341,2 tys. użytkowników i 10,1 mln odsłon). Ten drugi to serwis społecznościowy działający na zasadach takich jak Demotywatory czy Kwejk, tyle że z grafikami i filmikami dotyczącymi sportu.
W skali roku dział sportowy Onetu zyskały 231,9 tys. użytkowników i 18,2 mln odsłon (to wzrosty o 5,4 proc. i 10,3 proc.), a czas spędzany przez przeciętnego użytkownika zwiększył się o 9:07 minuty (to 20 proc. w górę). Za to sekcja sportowa WP.pl zanotowała spadek o 55,6 tys. odwiedzających (1,6 proc. w dół), 5,7 mln odsłon (5,1 proc. w dół) i 3:38 minuty czasu przypadającego na użytkownika (11 proc. w dół).

Dużo zyskały również Ofsajd.onet.pl i Sport.pl. Pierwszy miał o 416,6 tys. użytkowników i 18,9 mln odsłon (wzrosty o 19,7 proc. i 63,2 proc.), przy o 36 sekund krótszym czasie przypadającym na przeciętnego odwiedzającego (spadek o 4,1 proc.), natomiast drugi - o 132,7 tys. użytkowników i 5,1 mln odsłon więcej (w górę o 7,4 proc. i 7,3 proc.), przy czasie na średniego użytkownika o 12:07 minuty krótszym (to spadek o 25,9 proc.).
Za to Babol.pl stracił w skali roku aż 826 tys. odwiedzających, 16,6 mln odsłon i 4:08 minuty na przeciętnego użytkownika (to spadki o 34,3 proc., 61,1 proc. i 44,7 proc.), natomiast sekcja sportowa Interii - 280,7 tys. użytkowników, 31,3 mln odsłon i 13:08 minuty na użytkownika (to 22,4 proc., 55,1 proc. i 34,3 proc. w dół).
W drugiej części zestawienia największy wzrost osiągnął serwis „Przeglądu Sportowego” - o 323,5 tys. użytkowników, 11,8 mln odsłon i 7:23 minuty na przeciętnego użytkownika (to 67,5 proc., 133,1 proc. i 46,4 proc. w górę). Spadki zanotowały natomiast Sportfan.pl i 90minut.pl. Z kolei Fangol.pl w kwietniu ub.r. odwiedziło mniej niż 44 z ponad 10 tys. uczestników badania Megapanel.











