46 mln zł miesięcznie na reklamy w telewizji o środowisku naturalnym

Prawie 46 mln złotych warta jest miesięczna emisja reklam telewizyjnych zawierających przekazy środowiskowe - wynika z raportu “Eko Echo”. Analizie poddano w nim 227 kreacji reklamowych emitowanych przez 15 miesięcy w polskich stacjach telewizyjnych.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
46 mln zł miesięcznie na reklamy w telewizji o środowisku naturalnym

We wrześniu 2022 roku koderzy firmy monitorującej rynek reklamowy Kantar Media, na podstawie specjalnie przygotowanej instrukcji, rozpoczęli oznaczanie wszystkich reklam telewizyjnych, które w jakikolwiek sposób odwoływały się do ekologii i środowiska naturalnego. 

Wyłonione w ten sposób eko-przekazy zostały poddane szczegółowej analizie. Sprawdzono, które branże są częściej nadawcą eko-komunikatów, jakie wyzwania środowiskowe są w nich podejmowane. W analizie semiotycznej wyłonionych zostało 13 kodów komunikacyjnych, czyli sposobów, w jaki sposób
reklamodawcy mówią w swych reklamach o kwestiach środowiskowych.

Najwięcej reklam aut i sprzętu AGD

Reklamy telewizyjne w badanym okresie pojawiły się w telewizji łącznie 322 037 razy, a wydano na nie (według cenników reklamowych) prawie 731 mln złotych. Argumentów środowiskowych najczęściej używała branża motoryzacyjna (promując samochody niskoemisyjne lub elektryczne), firmy energetyczne, a także producenci sprzętu AGD i środków czystości.

Suplementem do raportu jest prawny poradnik dotyczący unikania greenwashingu, dzięki któremu można sprawdzić, czy eko-komunikaty są zgodne z chroniącymi konsumentów istniejącymi normami oraz normami wynikającymi z opublikowanej w marcu br. Dyrektywy UE „green claims”, która do marca 2026 r. będzie musiała znaleźć odzwierciedlenie w polskich przepisach prawnych.

Raport “Eko Echo” jest owocem współpracy agencji Lata Dwudzieste, Kantar Media, Semiotic Solutions oraz Centrum Prawa Żywnościowego i Produktowego. Raport ma być podstawą do kreowania strategii komunikacji marek, które zamierzają odwoływać się do wartości związanych z ekologią i środowiskiem naturalnym, jednocześnie unikając ryzyk greenwashingu.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

PTWP znów kupuje. Tym razem w eventach

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

Odejście po dwóch dekadach. Zbigniew Parafianowicz żegna się z "Dziennikiem Gazetą Prawną"

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

PKO BP szuka platformy do monitoringu i moderacji treści w internecie

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą