5 trendów rozwoju portów

Porty morskie są kluczowymi ośrodkami handlu międzynarodowego i jednym z głównych ogniw globalnego łańcucha dostaw. Na ich przykładzie można zaobserwować mechanizmy i zależności zachodzące w nieustannie zmieniającej się gospodarce światowej. Eksperci Continental zdefiniowali pięć kluczowych trendów, które będą miały największe znaczenie dla rozwoju transportu portowego.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Sprostanie aktualnym wyzwaniom stawianym firmom działającym w sektorze portowym, jest dla Continental, jako wiodącego producenta opon, bardzo ważnym zadaniem. Naszym celem jest opracowanie oferty specjalistycznych produktów i innowacyjnych rozwiązań przeznaczonych do pojazdów pracujących w portach, które nie tylko usprawnią pracę firm transportowych, ale także poprawią ich bezpieczeństwo  – powiedział Julian Alexander, manager linii produktów do przeładunku materiałów w dziale opon specjalistycznych CST Continental.

Trend 1: Skala przewozu ładunków

Największe kontenerowce osiągają obecnie długość 400 metrów, szerokość 50 metrów i są w stanie przewozić ładunki o masie przekraczającej nawet 200 000 ton. Trend budowy statków o takich rozmiarach wpływa na budowę bardziej rozbudowanych portów, a w konsekwencji na wzrost liczebności firm transportowych. Przekłada się to również na różnorodność operacji prowadzonych w portach, które wymagają pracy pojazdów o bardzo specyficznych wymaganiach. W szczególności dotyczy to ciągników i przyczep pracujących w terminalach, które muszą zapewnić zdolność załadunku i transportu ciężkich towarów na długich dystansach. Dlatego Continental opracował opony TractorMaster o wzmocnionych ścianach bocznych i stopkach, które zapewniają stabilność pojazdu i bezproblemowy przewóz ciężkich ładunków nawet na dużych odległościach oraz opony ContainerMaster i StraddleMaster do wózków podnoszących do manipulacji kontenerami, które zapewniają równy rozkład ładunku.

Trend 2: Prędkość

Jedną z najważniejszych zasad obowiązujących w portach jest precyzyjne planowanie procesów i operacji z uwagi na duży wpływ sił naturalnych (jak np. fale) oraz opłaty za korzystanie z doku. Z tego względu nowoczesne porty morskie muszą działać szybko i dynamicznie, by pozostać atrakcyjnymi dla firm przewozowych, a operatorzy pojazdów portowych nie mogą pozwolić sobie na ewentualne przestoje. Z tego powodu w ofercie Continental znalazł się system ContiPressureCheck, który zapewnia ciągły pomiar ciśnienia i temperatury w oponach – moduł przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlaczu deski rozdzielczej pojazdu w kabinie, co pozwala kierującemu w pełni kontrolować stan ogumienia na wszystkich osiach. 

Trend 3: Bezpieczeństwo

Jak wynika z danych raportu Brytyjskiej Instytucji ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (IOSH)[1], co trzeci pracownik doku doświadczył obrażeń ciała, a 70% uważa, że ich bezpieczeństwo jest zagrożone. Dlatego w transporcie portowym ważne stało się nie tylko doskonalenia pojazdów pod kątem bezpieczeństwa, ale także opon, które mają decydujący wpływ na hamowanie oraz stabilność pojazdu, a w konsekwencji na bezpieczeństwo kierowcy. Takie prewencyjne podejście jest także zgodne z założeniami „Wizji Zero” – strategii Continental, która zakłada całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych i zminimalizowanie ofiar śmiertelnych.

Trend 4: Zrównoważony rozwój

Aktualnie ochrona środowiska należy do najważniejszych zadań gospodarki, niezależnie od jej sektorów. W dalszym ciągu to pojazdy stanowią jedno z głównych źródeł emisji zanieczyszczeń w portach, z czego 20% emisji wynika z oporu toczenia opon. Aby obniżyć opory toczenia i zminimalizować emisję spalin, Continental wprowadza najnowocześniejsze rozwiązania w produkcji opon, które pomogą zoptymalizować ich parametry. 

Trend 5: Inteligencja

Port przyszłości to port zautomatyzowany, gdzie nowe technologie umożliwią przepływ informacji i towarów, dzięki połączeniu ze sobą wszystkich urządzeń pracujących w porcie. Przykładem takich rozwiązań są wprowadzenie pierwszych zautomatyzowanych terminali przez port w Rotterdamie oraz rozpoczęcie przez belgijską firmę MOL, partnera Continental, dostawy ciągników z oponami wyposażonymi w instalowane fabrycznie czujniki ContiPressureCheck.

Continental obecnie aktywnie rozwija dział opon specjalistycznych (CST) i rozbudowuje ofertę opon i rozwiązań o bardzo wąskiej specjalizacji przeznaczonych do różnego rodzaju pojazdów wykorzystywanych w przemyśle, w tym także dla sektora portowego.

[1] Badanie „Globalne terminale kontenerowe” przeprowadzone przez Brytyjską Instytucję ds. Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (IOSH) w 2016 roku.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące