7 proc. Polaków planuje w tym roku zakup samochodu

7 proc. Polaków w wieku 18 lat i więcej planuje w tym roku zakup samochodu dla siebie lub swojego gospodarstwa domowego. Zdecydowana większość myśli o pojeździe używanym, tylko jeden na dziesięciu chce wybrać auto fabrycznie nowe - wynika z badania TNS OBOP.

km
km
Udostępnij artykuł:

Ponad połowa respondentów planujących zakup samochodu (55 proc.) ma zamiar to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy, jeden na trzech (33 proc.) w okresie od roku do 2 lat, a pozostali (12 proc.) odkładają swoje plany na dalszą przyszłość.

Poziom obecnych deklaracji jest identyczny jak w ubiegłym roku. Znaczący wzrost planów zakupowych, z 7 proc. do 12 proc., obserwowano ostatnio w 2007 r. W ciągu ostatnich czterech lat odnotowywany jest niewielki, ale systematyczny spadek.

grafika

Częściej zakup samochodu planują mężczyźni (9 proc.) oraz osoby młode, w wieku 25-34 lat (13 proc.). Nieco częściej motoryzacyjne zakupy planują osoby o dobrej sytuacji społeczno-ekonomicznej, specjaliści oraz osoby na stanowiskach kierowniczych (13 proc.) oraz mieszkańcy małych miast do 20 tys. mieszkańców (11 proc.).  Relatywnie częściej deklarację zakupu auta składają też osoby, w których gospodarstwach domowych już jest samochód (9 proc.), niż takie, które samochodu jeszcze nie mają.

Planując zakup auta, zdecydowana większość Polaków myśli o pojeździe używanym (90 proc. planujących zakup w ciągu najbliższych 12 miesięcy). Tylko jeden na dziesięciu chce wybrać auto fabrycznie nowe. Jest to o 10 pkt. proc. mniej niż rok temu.

grafika

„Intencja zakupu samochodu od kilku lat utrzymuje się na podobnym i niskim poziomie w granicach 7-9 proc.. Wyniki badania pokazują, że odsetek osób, które rzeczywiście dokonują zakupu samochodu dokładnie pokrywa się odsetkiem planujących. Miało to miejsce w 2011 r., kiedy to 7% badanych planowało zakup samochodu i jak pokazała tegoroczna edycja naszego badania, takie samo grono faktycznie samochód kupiło. Nasuwa się zatem przypuszczenie, że ten rok nie przyniesie większych zmian tego wskaźnika”. - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z TNS OBOP.

Dane pochodzą z badania Omnimas przeprowadzonego przez TNS OBOP w okresie 19-22 stycznia oraz 2-5 lutego 2012 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów - 1970.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu