Abonament i propagandowa maczuga, czyli media publiczne po polsku [FELIETON]

Co to jest abonament RTV? To jest coś takiego, co służy politykom do składania obietnic, że go zlikwidują. Nie muszę dodawać, że obietnic pustych. A po co on jest? Żeby lepiej funkcjonowały media publiczne. No, ale u nas nie ma mediów publicznych.

Robert Feluś
Robert Feluś
Udostępnij artykuł:
Abonament i propagandowa maczuga, czyli media publiczne po polsku [FELIETON]
Fot. Midjourney

Pan Świrski może być srogo potraktowany przez Trybunał Stanu między innymi za to, że nie przekazywał mediom publicznym należnym im pieniędzy z abonamentu RTV. I należy mu się kara, skoro nie robił tego, co do niego, jako szefa KRRiT, należało. I nie ma tu znaczenia fakt, że ten abonament to jakiś haracz, od którego obywatele już dawno powinni zostać uwolnieni. I może w końcu zostaną, bo jest scenariusz, który zakłada, że stanie się tak już od początku przyszłego roku.

Ale niech nie oddycha z ulgą te trzydzieści kilka procent Polaków, którzy z należytą starannością traktują obowiązek płacenia abonamentu. Bo może być tak, że zamiast niego będą płacić tzw. opłatę audiowizualną. I będą to robić „bezwiednie”, bo wspomniana opłata będzie automatycznie ściągana z ich podatku dochodowego. I wtedy nie ma zmiłuj, zapłacą ją wszyscy.

Gdyby tak się stało, to na media publiczne spadnie deszcz pieniędzy. I będzie to bardzo nieprzyzwoite, bo w Polsce… nie ma mediów publicznych. One takie są tylko z nazwy, bo w praktyce są mediami politycznymi. To „od zawsze” jest polityczny łup ekipy, która wygrywa wybory i zaczyna rządzić w tym kraju. Różnica jest tylko w stopniu wykorzystywania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia do uprawiania propagandy. Jedni nie mają w tej kwestii żadnych hamulców i walą nas po głowie propagandową maczugą aż lecą drzazgi, inni na tę maczugę zakładają dla niepoznaki futerko, żeby nie było widać kolców i żeby może trochę subtelniej instruować widzów i słuchaczy jak należy poprawnie myśleć.

Opowieści o tym, że pieniądze z abonamentu (a w przyszłości być może z opłaty audiowizualnej) idą na wypełnianie przez media publiczne misji też można wsadzić między bajki, zwłaszcza w przypadku TVP. Jakoś mi się ta misyjność nie przebija z oferty TVP1 i TVP2.

No to może trzeba wspomagać TVP, bo nie przerywa filmów i niektórych programów reklamami? W sumie to jest chyba najbardziej „misyjne”, ten brak uciążliwych bloków reklamowych w trakcie filmów. Bo już z innymi programami TVP sobie radzi. Popularne i mało misyjne show mają np. dwie części. A co między nimi? Blok reklamowy. Zresztą nie miałbym z tym problemu gdyby i filmy były przerywane reklamami.

Uprawianie misji zostawiłbym tylko TVP Kultura. I na jej funkcjonowanie złotówek bym nie szczędził. Złotówek z budżetu państwa. Zaraz ktoś powie, że przecież pieniądze z budżetu państwa to też koniec końców nasze pieniądze. Owszem, ale w skali wydatków całego państwa danina na TVP Kultura byłaby jakimś „groszowym” obciążeniem.

Od pana Świrskiego zacząłem i nim skończę. Głosami rządzącej koalicji pójdzie przed oblicze Trybunału Stanu. Po składzie takich instytucji jak KRRiT czy Rada Mediów Narodowych widać, że to instytucje, o które zaciekle walczą politycy. Dlatego niech mi nikt nie mówi, że ci sami politycy nagle siądą przy jakimś okrągłym stole i wypracują przyzwoite zasady funkcjonowania mediów publicznych. Ponieważ nie stanie się tak, to czas najwyższy skończyć z pobieraniem abonamentu RTV i wymyślaniem czegoś, co ma go zastąpić.

Robert Feluś
Autor artykułu:
Robert Feluś
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska