"ĄĘ w Meloradiu" - nowa audycja Kamili Kalińczak: "Ten cykl powstał z nudów, frustracji i pasji"

- Dziennikarze muszą dbać o poprawność językową bardziej niż inni użytkownicy języka, bo to od nas idzie przykład - mówi nam Kamila Kalińczak, która powraca z audycją "ĄĘ w Meloradiu" do Grupy Eurozet, w której zaczęła swoją pracę w mediach. Wcześniej ten cykl felietonów można było usłyszeć w warszawskim Radiu Kolor.

Udostępnij artykuł:
"ĄĘ w Meloradiu" - nowa audycja Kamili Kalińczak: "Ten cykl powstał z nudów, frustracji i pasji"

Jakie błędy językowe popełniają politycy? Kiedy używać "tę", a kiedy "tą"? Jak poprawnie zapisywać liczby? Na te pytania od niemal dwóch lat odpowiada Kamila Kalińczak, dziennikarka radiowa i telewizyjna, lektorka, trenerka wystąpień publicznych i autorka cyklu o poprawności językowej - "#ĄĘ", który pojawia się w każdy wtorek i czwartek na jej koncie na Instagramie.

- Wymyśliłam go sobie w czasach pandemii, powstał trochę z nudów, trochę z frustracji, a trochę z pasji - mam takie nietypowe hobby; lubię czytać słowniki - mówi Kamila Kalińczak, absolwentka wydziału dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Jak przyznaje, pracę magisterską pisała z etykiety i kultury języka polskiego; pod tym kątem analizowała rubrykę, którą w tygodniku "Wprost" prowadzili Robert Mazurek i Igor Zalewski.

We wrześniu 2020 r. jej cykl językowy pojawił się w wersji radiowej. - W tamtym czasie niemal równolegle dostałam propozycję przygotowania podobnej audycji z Radia Kolor i Meloradia. Wybrałam pierwszą stację, w której do końca listopada ub.r. prowadziłam dwa razy w tygodniu cykl "ĄĘ w Kolorze". Teraz zdecydowałam się zmienić barwy i wrócić do Eurozetu - wyjaśnia powody zakończenia współpracy z Radiem Kolor Kamila Kalińczak.

Uczniowie wymyślili "facetkę od polskiego"

Dziennikarka wraca do Grupy Eurozet, w której w 2006 r. rozpoczęła pracę w mediach. Najpierw była szefową newsroomu Radiostacji, Planety FM i Chillizet, a później prezentowała wiadomości Radia ZET. W 2014 r. została redaktorką naczelną serwisów internetowych w Eurozecie. Rok później nadawca zlikwidował to stanowisko i rozstał się z Kamilą Kalińczak.

Dziennikarka przeszła wówczas do telewizji TVN24 BIS, gdzie prowadziła programy informacyjne i publicystyczne. W maju 2018 r. dołączyła do "Gazety Wyborczej", w której została redaktorką naczelną Instytutu Dobrego Życia, projektu marki "Wysokich Obcasów", serwisu poradnikowo-szkoleniowego, skierowanego do kobiet aktywnych zawodowo. Dziś już nie kieruje tym projektem. - Musiałam rok temu zrezygnować z etatu, bo nie byłam w stanie pogodzić pracy w pełnym wymiarze ze zleceniami, które zaczęły spływać dzięki mojej aktywności na Instagramie. Nadal jednak  współpracuję z "Wysokimi Obcasami", dla których przygotowuję cykl podcastów o sytuacji kobiet na rynku pracy - mówi nam Kalińczak.

Od roku dziennikarka prowadzi firmę szkoleniową. Uczy wystąpień publicznych, kultury języka, języka inkluzywnego, podpowiada także, jak poprawnie mówić. A przede wszystkim na Instagramie można oglądać jej cykl "#ĄĘ". Dla wielu Kalińczak jest "facetką od polskiego". - To określenie wymyślili moi niepełnoletni widzowie, którym nauczyciele zalecają obserwowanie mojego profilu na Instagramie. I to właśnie uczniowie zasugerowali, że feminatyw "facetka", swoją drogą piękne słowo, będzie do mnie pasowało - wyjaśnia Kalińczak.

"To od nas idzie przykład"

Teraz jej głos zabrzmi w Meloradiu. W każdy czwartek po godz. 11:30 Kamila Kalińczak poprowadzi program "ĄĘ w Meloradiu" poświęcony poprawności językowej. - To radiowa wersja cyklu felietonów o poprawności językowej, który ku mojej uciesze zdobył ogromną popularność na Instagramie. Mam nadzieję, że słuchacze i słuchaczki Meloradia będą zadawać mi pytania dotyczące języka, a ja będę z przyjemnością na nie odpowiadać - mówi nam Kalińczak. Nie przypuszczała, że dwa lata obecności na Instagramie dadzą jej większą rozpoznawalność niż kilkanaście lat spędzonych na antenie Radia ZET i TVN24.

- Cykl "#ĄĘ" w pewnym sensie powstał z frustracji. Denerwowało mnie, że tylu dziennikarzy nie wie, jak pisze się poprawnie "na co dzień". Wciąż uważam, że dziennikarze muszą dbać o poprawność językową bardziej niż inni użytkownicy języka, bo to od nas idzie przykład - mówi Kalińczak. - Zawsze powtarzam, że z powodu popełnianych błędów językowych nikt nigdy nie umarł, ale na pewno jakaś umowa nie została podpisana, ktoś nie dostał pracy. Dystans jest najważniejszy.

Meloradio ze słuchalnością jak Radio Maryja

W grudniu ub.r. z Meloradiem pożegnał się dziennikarz i prezenter Grzegorz Kowalczyk. Ze stacją był związany od jesieni 2017 r. Teraz prowadzi weekendowe audycje w Rock Radiu.

W okresie od września do listopada ub.r. udział Meloradia w rynku wyniósł 1,3 proc. W ostatnim badaniu Radio Track stacja miała taką samą słuchalność jak Radio Maryja i RMF Classic.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"