Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie

W czwartym kwartale ub.r. przychody grupy Agora zmalały o 5,9 proc. do 331 mln zł, sprzedaż reklam spadła o 10 proc., a biletów w kinach Helios o 9 proc. Całoroczna strata netto firmy sięgnęła 105,7 mln zł, z czego prawie połowa to koszty odpisów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Agora z ponad 100 mln zł straty. Jesienią mniej widzów w Heliosie
Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Przychody grupy Agora z reklam (internetowych, outdoorowych, radiowych, prasowych i kinowych) zmalały w zeszłym kwartale o 9,8 proc. do 157,8 mln zł, z biletów w kinach Helios - o 9,2 proc. do 58 mln zł, a z przekąsek i napojów w kinach - o 1,3 proc. do 30,8 mln zł. Za to działalność gastronomiczna urosła o 22,6 proc. do 10,3 proc., a produkcja i dystrybucja filmów- o 27 proc. do 8 mln zł.

Wzrost wpływów reklamowych nastąpił w segmentach Reklama zewnętrzna, Radio oraz Film i Książka. W pierwszym z tych biznesów przyczyniły się do tego rosnące wydatki na kampanie realizowane na nośnikach typu citylight, digital i backlight, w drugim - przychody ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach Grupy Radiowej Agory, które w IV kwartale 2022 r. odnotowały łączny udział w słuchalności na poziomie prawie 8 proc.

Z kolei w kinach zwiększenie wpływów z reklamy miało związek głównie z brakiem ograniczeń w ich działalności. Zmniejszyły się natomiast wpływy reklamowe w segmencie Internet, na co rzutowały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych w spółce Yieldbird, przy wyższych wpływach portalu Gazeta.pl, oraz w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana. Udział przychodów cyfrowych i internetowych w całkowitych wpływach Grupy Agora ze sprzedaży reklam wyniósł ponad 40 proc.

304 tys. cyfrowych prenumerat "Gazety Wyborczej"

Wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw w ostatnim kwartale 2022 r. zmniejszyła się o ponad 2 proc. do 38,6 mln zł.   Wzrosły wpływy ze sprzedaży prenumeraty cyfrowej „Gazety Wyborczej”, przy spadku przychodów ze sprzedaży tradycyjnych wydań. Wyborcza.pl zamknęła 2022 r z liczbą aktywnych subskrypcji powyżej 303,7 tys., co oznacza wzrost o przeszło 6 proc. w stosunku do końca 2021 r. W ciągu IV kwartału ub.r. liczba subskrybentów zwiększyła się o niemal 10 tys.

Liczba sprzedanych dostępów Premium TOK FM na koniec 2022 wyniosła blisko 31,9 tys. Udział wpływów cyfrowych w całkowitych przychodach ze sprzedaży wydawnictw Grupy zwiększył się do niemal 38 proc., rośnie też cała sprzedaż cyfrowych treści - jej udział stanowił prawie 39 proc.

W IV kwartale ub.r. w kinach sieci Helios sprzedano 3 mln biletów, czyli o niemal 12 proc. mniej niż w IV kwartale 2021 r. Na całym kinowym rynku w tym czasie zakupionych zostało 11,9 mln biletów wobec 14,7 mln biletów rok wcześniej, co oznacza spadek o 19 proc.

Wzrost przychodów z działalności gastronomicznej miał związek ze wzrostem wpływów spółki Step Inside, odnotowanym przy braku obostrzeń w działalności i dzięki większej liczbie lokali. Z kolei wzrost przychodów z działalności filmowej to efekt sukcesu kinowego filmu "Johnny" o przyjaźni ks. Jana Kaczkowskiego z Patrykiem Galewskim w reżyserii Daniela Jaroszka, który do końca 2022 r. zgromadził prawie milionową widownię. Tytuły dystrybuowane przez spółkę przyciągnęły w 2022 niemal 2,7 mln widzów, dając jej historyczne 32 proc. udziału w rynku dystrybucji polskich filmów i pozycję jego lidera.

grafika

Odpisy i zwolnienia kosztowały Agorę ponad 50 mln zł

Wydatki operacyjne firmy zwiększyły się o 10,3 proc. do 361,4 mln zł, najmocniej przyczynił się do tego skok odpisów z 2,5 do 47,2 mln zł i 5,3 mln zł kosztów zwolnień grupowych przeprowadzonych w listopadzie i grudniu.

Przełożyło się to na spadek zysku EBITDA z 68 do 55,3 mln zł i marży EBITDA z 19,3 do 16,7 proc. Natomiast rentowność netto poszła w dół z 24,2 mln zł zysku do 30,5 mln zł straty.

Poprzednie trzy kwartały były dla firmy dużo lepsze. W efekcie całorocznie grupa Agora zwiększyła przychody o 15,2 proc. do 1,11 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 16,9 proc. do 1,18 mld zł (odpisy poszły w górę z 4,9 do 46 mln zł) zysk EBITDA wzrósł ze 124,4 do 139,3 mln zł.

Natomiast strata netto pogłębiła się ponad dwukrotnie: z 46,6 do 105,7 mln zł

Odpisy aktualizujące w IV kw. 2022 roku uwzględniają: 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 3,3 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,4 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet. Odpisy aktualizujące w 2022 roku uwzględniają 43,4 mln zł odpisu w segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana, 2,2 mln zł w segmencie Film i Książka, 0,3 mln zł w segmencie Reklama Zewnętrzna oraz 0,1 mln zł w segmencie Internet

grafika

- Mimo słabszego IV kwartału i ogromnej presji kosztowej zakończyliśmy 2022 rok ze wzrostem przychodów i poprawą wyniku na poziomie EBITDA. W kolejnych miesiącach chcemy skoncentrować się na działaniach mających wzmocnić całą Grupę Agora i ugruntować jej pozycję jednej z najsilniejszych firm na polskim rynku medialnym. Sprzyja temu dobre otwarcie bieżącego roku i realizacja długo oczekiwanej inwestycji w Eurozet - największej w historii Agory inwestycji w media. Istotnym czynnikiem do podjęcia kolejnych projektów rozwojowych będzie też decyzja akcjonariuszy spółki w sprawie planowanej reorganizacji grupy kapitałowej - mówi Bartosz Hojka, prezes Agory.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Przejęcie Warner Bros. przez Netfliksa pod znakiem zapytania? Potrzeba zgody Donalda Trumpa

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Pół miliarda kary z Komisji Europejskiej dla platformy Muska

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji