Agora ze wzrostem wpływów o 2,9 proc. i 2,8 mln zł straty. W górę Helios, AMS i Yieldbird - w dół radio, druk i „Gazeta Wyborcza”

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 258,8 mln zł oraz 2,8 mln zł straty netto (wobec 1,6 mln zł straty rok wcześniej). Wzrosły przychody należących do niej firm AMS i Yieldbird, a zmalały wpływy z radia, druku i „Gazety Wyborczej”.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

W raporcie finansowym Agora uzasadnia, że do wzrostu jej wpływów w minionym kwartale najbardziej przyczyniły się wyższe przychody z kin Helios oraz sprzedaży usług reklamowych. Wpływy Heliosa z biletów zwiększyły się o 15,5 proc. do 55 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 12,8 proc. do 21,1 mln zł. Natomiast przychody z reklamy kinowej zmalały o 16,1 proc. do 7,8 mln zł.

Mimo to łączne wpływy Agory z usług reklamowych zwiększyły się o 2,3 proc. do 122,3 mln zł. Nastąpiło to głównie dzięki wzrostowi przychodów z reklamy internetowej (o 12,7 proc. do 34,6 mln zł) oraz zewnętrznej (o 9,2 proc. do 36,9 mln zł). Reklamą zewnętrzną zajmuje się spółka AMS, natomiast w segmencie internetowym najmocniej urosła spółka Yieldbird oferująca sprzedaż reklam w modelu programatycznym.

W zeszłym kwartale zmalały natomiast przychody Agory w segmencie druku (o 9,8 proc. do 18,4 mln zł), radia (o 6,2 proc. do 22,7 mln zł) oraz prasy (o 6,7 proc. do 51,5 mln zł). W tym ostatnim wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” spadły o 4 proc. do 21,8 mln zł, a ze sprzedaży reklam w niej - o 2,5 proc. do 19,3 mln zł. Zdecydowanie mocniej zmalały przychody z czasopism, m.in. dlatego że Agora z końcem ub.r. zamknęła magazyny „Magnolia” i „Dom & Wnętrze” (w październiku br. zrezygnowała natomiast z pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-inwestuje-4-4-mln-euro-w-roi-hunter-czeska-firme-marketingu-internetowego,7171224919578753a ##

Koszty operacyjne grupy Agora w minionym kwartale wyniosły 262,9 mln zł, o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej, o 6,1 proc. do 102,4 mln zł, wzrosły wydatki na usługi obce, co jest związane głównie z zakupem kopii filmów do kin Helios oraz rozwojem spółek Yieldbird i AMS. Znacznie niższe (spadek o 14,2 proc. do 21,1 mln zł) były natomiast koszty amortyzacji.

W efekcie zysk EBITDA Agory wzrósł w skali roku z 15,5 do 17 mln zł, natomiast wynik EBIT poprawił się z -9,1 do -4,1 mln zł. Natomiast strata netto firmy wzrosła z 1,6 do 2,8 mln zł.

Przyczynił się do tego m.in. fakt, że Agora w minionym kwartale nie zanotowała żadnych wpływów ze zbycia udziałów, podczas gdy rok wcześniej miała 10,2 mln zł takich przychodów (sprzedała wtedy mniejszościowe udziały nadawcy stacji Metro TV).

Z kolei w trzech kwartałach br. przychody Agory wyniosły 795,1 mln zł (4,8 proc. mniej niż rok wcześniej), koszty operacyjne - 808,9 mln zł (po spadku o 3 proc. w skali roku), a wynik netto - 7,1 mln zł zysku (wobec 7 mln zł straty w pierwszych trzech kwartałach ub.r.). Przychody firmy ze zbycia udziałów wzrosły rok do roku z 10,2 do 26,7 mln zł (w połowie br. Agora sprzedała pakiet akcji Stopklatki).

grafika

Na koniec września br. Agora miała 142 mln zł środków pieniężnych, w tym 26,1 mln zł w kasie, na rachunkach i lokatach bankowych oraz 115,9 mln zł zainwestowanych w krótkoterminowe papiery wartościowe.

grafika

W minionym kwartale w kinach Helios sprzedano 2,8 mln biletów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W konsekwencji wpływy z biletów wzrosły w skali roku o 15,5 proc. do 55,1 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 12,8 proc. do 21,1 mln zł. Natomiast w trzech kwartałach te przychody zwiększyły się dużo mniej.

Z kolei wpływy z reklamy kinowej wyniosły w zeszłym kwartale 7,8 mln zł (po spadku o 16,1 proc. rok do roku), a w trzech kwartałach - 19,8 mln zł (15,4 proc. mniej niż rok wcześniej). Agora tłumaczy to spadkiem przychodów barterowych.

Od stycznia do września br. Wydawnictwo Agora sprzedało ok. miliona egz. książek i płyt, a jego wpływy wzrosły rok do roku o 15,2 proc. do 28 mln zł.

W minionym kwartale koszty usług obcych wzrosły w skali roku o 8,3 proc. do 44,3 mln zł (głównie z uwagi na wyższe wydatki na kopie filmów), a nakłady na wynagrodzenia i inne świadczenia dla pracowników - o 6,8 proc. do 12,5 mln zł.

grafika

Segment prasowy Agory zanotował spadek wpływów - w trzech kwartałach o 8,6 proc. do 155,9 mln zł, a w samym trzecim kwartale o 6,7 proc. do 51,5 mln zł. Zmalały zarówno przychody ze sprzedaży egzemplarzowej, jak i z reklam.

W przypadku „Gazety Wyborczej” w trzech kwartałach wpływy sprzedażowe zmniejszyły się o 5,3 proc. do 66,4 mln zł, a przychody reklamowe - o 7,1 proc. do 58,6 mln zł. Zdecydowanie bardziej, o ponad 30 proc., zmalały wpływy z magazynów.

Jednocześnie ograniczono wydatki na materiały i usługi poligraficzne oraz na wynagrodzenia. Natomiast koszty reprezentacji i reklamy w minionym kwartale wyniosły 8,4 mln zł, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

W zeszłym kwartale wynik EBITDA pionu prasowego to 0,5 mln zł straty (wobec 2,4 mln zł zysku rok wcześniej). Natomiast w trzech kwartałach strata EBITDA wyniosła aż 20,9 mln zł, głównie wskutek odpisu w wysokości 16,3 mln zł na należności od Ruchu.

grafika

W pionie reklamy zewnętrznej Agora w minionym kwartale miała 37,3 mln zł wpływów (9,1 proc. więcej niż rok wcześniej), a w trzech kwartałach - 120,5 mln zł (po wzroście o 5,1 proc. w skali roku). - Do wzrostu przychodów reklamowych segmentu w trzecim kwartale 2018 r. przyczyniła się pozytywna dynamika wydatków reklamodawców na kampanie reklamowe realizowane na nośnikach typu Premium Citylight oraz na środkach komunikacji miejskiej - podano w sprawozdaniu finansowym firmy.

Jednocześnie zwiększyły się koszty operacyjne: od stycznia do września br. wyniosły 104,3 mln zł (9,1 proc. więcej niż rok wcześniej), a w zeszłym kwartale - 35,2 mln zł (7 proc. w górę).

Zysk EBITDA w minionym kwartale miał wartość 7 mln zł (wobec 6 mln zł rok wcześniej), a w trzech kwartałach br. - 30,8 mln zł (po spadku o 1,5 mln zł w skali roku).

grafika

Segment internetowy Agory osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o ponad 6 proc. - w zeszłym kwartale o 6,4 proc. do 39,8 mln zł, a w trzech kwartałach br. o 6,8 proc. do 126,5 mln zł. - Głównym czynnikiem odpowiadającym za wzrost wpływów segmentu zarówno w trzecim kwartale, jak i w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. były wyższe przychody ze sprzedaży reklam wypracowane przez spółkę Yieldbird (w tym na powierzchniach własnych Gazeta.pl) - komentuje firma.

Koszty operacyjne zmalały znacznie mniej - w trzech kwartałach br. o 3,6 proc. do 113,8 mln zł. Najbardziej, o 13-14 proc., poszły w górę wydatki na usługi obce.

W efekcie zysk EBITDA pionu w trzech kwartałach zwiększyły się w skali roku z 12,3 do 16,3 mln zł, a w minionym kwartale - z 3,6 do 5,5 mln zł.

grafika

W segmencie radiowym Agora w zeszłym kwartale zanotowała spadek wpływów o 6,2 proc. do 22,7 mln zł, z czego przychody reklamowe zmalały o 9,1 proc. do 19 mln zł.

Jednocześnie koszty operacyjne zmniejszyły się o 3,2 proc. do 20,9 mln zł, głównie dzięki spadkowi wydatków na usługi obce o 7,1 proc. do 9,1 mln zł.

W minionym kwartale zysk EBITDA pogorszył się w skali roku z 3,5 do 2,8 mln zł, a w trzech kwartałach - zwiększył się z 10,3 do 12,9 mln zł.

grafika

Segment druku zanotował spadki wpływów: w minionym kwartale o 9,8 proc. do 18,4 mln zł, a w trzech kwartałach - o 34,3 proc. do 54,5 mln zł.

Mocno zmalały też koszty operacyjne: w trzecim kwartale br. o 15,2 proc. do 20,6 mln zł, a w trzech kwartałach - o 35 proc. do 58,9 mln zł. Procentowo najbardziej spadły koszty amortyzacji - w trzech kwartałach o 67,5 proc. do 5,2 mln zł.

W minionym kwartale pion zanotował 0,8 mln zł straty EBITDA, wobec 1,3 mln zł zysku rok wcześniej.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"