Aleksander Kutela: Większość zysku operacyjnego RASP z obszaru cyfrowego, najlepszy model monetyzacji jak w Spotify

Aleksander Kutela, wiceprezes Ringier Axel Springer Polska i szef Onetu w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiada więcej płatnych treści w serwisach wydawcy i zdradza strukturę przychodów firmy z segmentu wideo. - Osobiście wierzę, że powinien powstać model podobny do tego jaki oferuje Spotify - dostęp do bogatej oferty treści premium w zamian za jeden miesięczny abonament - komentuje Kutela.

ps
ps
Udostępnij artykuł:

We wtorek Onet zaprezentował nową ramówkę programów wideo, które będzie nadawał w nadchodzącym sezonie jesienno-zimowym. Wśród nowości znalazły się m.in. „Prosto w Szczenę” Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Wiśniowskiego, „Misja esport” oraz cykl wywiadów „Jedno zdanie” Małgorzaty Ohme.

Nieco wcześniej, w pierwszej połowie września br. siedem spółek należących do Grupy Onet-RAS Polska zostało połączonych w jeden nowy podmiot prawny - Ringier Axel Springer Polska. Nową spółkę reprezentuje 5-osobowy zarząd na czele z Markiem Dekanem jako prezesem.

Wiceprezesem RASP został Aleksander Kutela, szef Onetu, który w wywiadzie dla Wirtualnemedia.pl mówi m.in. o zmianach na rynku polskich mediów, rosnącym znaczeniu segmentu wideo w internecie oraz strukturze przychodów firmy.

Wirtualnemedia.pl: Jakie korzyści przyniesie Ringier Axel Springer Polska niedawne połączenie wszystkich spółek? Chodzi w niej także o optymalizację podatkową? Agora wiosną br. utworzyła podatkową grupę kapitałową tłumacząc, że dzięki temu oszczędzi rocznie na podatkach ok. 5 mln zł.

Aleksander Kutela: Tak, teraz jesteśmy razem. Połączenie spółek w jedną firmę pozwala w pełni wykorzystać efekt synergii. Nowa struktura jest prostsza i bardziej przejrzysta. Dla firmy, która zatrudnia ponad dwa tysiące osób ma to olbrzymie znaczenie. Poprawia współpracę, efektywność i rentowność.

Dlaczego tak ważna jest pozycja lidera zasięgowego wśród portali? Ostro rywalizujecie z Wirtualną Polską na wyniki stron głównych swoich portali, publikujecie osobne komunikaty i reklamy na ten temat. Zapewne chodzi o coś więcej niż prestiż?

Konkurencja między portalami stymuluje i buduje nasz rynek. Dzięki niej portale w Polsce są silniejsze niż w większości innych krajów. Na każdym rynku przychodzi jednak taki moment, kiedy konkurencja się zaostrza i każdy z portali zaczyna mocniej promować swoje atuty i przewagi. W kategoriach, które są dla nas istotne jesteśmy liderem i to komunikujemy. Na przykład według ostatniego raportu Reutersa Onet jest nie tylko najpopularniejszym medium informacyjnym w internecie, ale cieszy się też największym zaufaniem polskich internautów.

Ringier Axel Springer Polska w br. będzie miał nadal większe wpływy z segmentu prasowego niż internetowego? Jakie są proporcje pomiędzy tymi dwoma źródłami wpływów? Jaka część wpływów firmy w internecie pochodzi ze źródeł nie związanych z reklamą?

Od kilku lat dywersyfikujemy źródła przychodów. Nasze inwestycje w internet przynoszą efekty. Większość EBITDA (zysku operacyjnego przed potrąceniami – przyp. red.) już dzisiaj pochodzi z obszaru digital. Obok wpływów reklamowych istotną rolę odgrywają przychody z serwisów transakcyjnych i e-commerce, np. Gameplanet, VOD, Sympatia, Jak Dojadę, Skąpiec. Oczywiście print wciąż pozostaje dla nas ważnym źródłem przychodów i zysków.

Jak ocenia Pan obecną sytuację RASP i innych mediów w Polsce w kontekście ataków ze strony partii rządzącej na zagranicznych wydawców działających w naszym kraju i zapowiedzi „repolonizacji” mediów w przyszłości?

Trudno się odnieść do tych zapowiedzi, ponieważ nie przedstawiono ani projektu ustawy, ani żadnych innych konkretów. Co do zasady, obecność dużych, międzynarodowych koncernów medialnych, jest ważnym elementem stabilizacji i wzmacniania niezależności każdego rynku mediów.

Jaka jest strategia Onetu i RASP dotycząca monetyzacji treści w internecie na najbliższą przyszłość? Zamierzacie rozszerzać paywall i model subskrypcyjny? A może w grę wchodzi projekt interaktywnych reklam, podobny do tego zapowiedzianego ostatnio przez serwis Weszlo.pl, który ma dotyczyć także innych serwisów w najbliższej przyszłości?

Tak jak zapowiadaliśmy, obok modelu reklamowego rozwijamy też ofertę płatnych treści w internecie. Zaczynamy od tych opartych o nasze tytuły prasowe, np. Forbes, Newsweek, czy Auto Świat. W przyszłości będziemy poszerzać tę ofertę. Osobiście wierzę, że powinien powstać model podobny do tego jaki oferuje np. Spotify – dostęp do bogatej oferty treści premium,w zamian za jeden miesięczny abonament.

Jak określiłby Pan obecnie rolę segmentu wideo w całej strategii RASP? Czy to jest główny kierunek dalszego rozwoju?

Wideo jest jednym z najszybszych rosnących trendów w internecie i jest niezmiennie jednym z filarów naszej strategii. Stawiamy przede wszystkim na dwa obszary – wysokiej jakości długie formaty takie jak Onet Rano, Misja futbol, programy z obszaru kultury, lifestyle'u, a także nasz znak rozpoznawczy, czyli świetna publicystyka. Drugi filar to krótkie 100-sekundowe wideo. Te krótkie formaty produkujemy już w kilku językach i dystrybuujemy na kilkudziesięciu rynkach na świecie.

Co stanowi główne źródło monetyzacji treści w tym obszarze?

Treści wideo w podstawowym modelu są monetyzowane dzięki reklamie in stream. Wiele z naszych długich formatów jest także realizowana we współpracy z naszymi partnerami komercyjnymi. To co nas cieszy szczególnie mocno to wzrost budżetów na produkcje, które coraz częściej są porównywalne z tymi w telewizjach. Nasze przychody w strategicznych obszarach – a więc długie formaty premium oraz krótkie formaty 100-sekundowe – rosną zdecydowanie szybciej niż rynek.

Które treści wideo w ramówce Onetu cieszą się największą popularnością? Jak „sprzedaje się” w tym obszarze publicystyka, która do tej pory była raczej domeną prasy i tradycyjnej telewizji?

Niezmienną, wysoką popularnością cieszy się oczywiście Onet Rano. Podobnie Misja futbol, gdzie o codziennych zmaganiach na boiskach dyskutują tuzy polskiego dziennikarstwa sportowego, m.in. Dariusz Szpakowski, Mateusz Borek, Tomasz Smokowski i oczywiście Michał Pol. Naszą perłą są programy i projekty kulturalne, na czele których stoi Katarzyna Janowska – kobieta instytucja w polskiej kulturze. Bardzo wysoką oglądalność notują nasze programy publicystyczne z czołowymi dziennikarzami politycznymi w tym kraju jak Bartosz Węglarczyk, Tomasz Lis, Andrzej Stankiewicz, Renata Kim czy Agnieszka Burzyńska. Te programy, mimo bardzo dobrej oglądalności słabiej się jednak monetyzują – bo zarabiają tylko na reklamach emitowanych przed programami.

W obecnej ramówce pojawiły się też nowości...

Przy okazji każdej ramówki wprowadzamy też nowe formaty – tym razem na szczególną uwagę zasługuje program sportowy realizowany przez Wojciecha Szczęsnego. Mamy nadzieję pokazać kulisy sportu i przybliżyć w ciekawej formie sylwetki największych gwiazd piłki nożnej. Poza tym zaprosiliśmy też do współpracy influencerów esportowych z Maciejem „Sawikiem” Sawickim w roli prowadzącego. Na kanwie sukcesu Misji futbol już wkrótce pokażemy Misję esport. A to wciąż nie wszystko…

Rozmawiamy kilka miesięcy po tym jak Facebook wprowadził w swoim algorytmie zmiany, które w konsekwencji mocno uderzyły w widoczność treści publikowanych przez wydawców w serwisie. Czy Onet i tytuły wydawane przez RASP także odczuły zmiany wprowadzone przez Facebook i zmniejszenie ruchu pochodzącego z serwisu?

Facebook wraz ze zmianą algorytmu zaczął mocniej promować serwisy, które oferują angażujące i pożądane treści. My już od dawna stawiamy na zaangażowanie użytkowników, zanotowaliśmy więc jedynie niewielkie spadki w kilku obszarach. W naszej ocenie te zmiany negatywnie uderzyły przede wszystkim w te serwisy, które stosowały tzw. clikbaity.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy pojawiły się przykłady współpracy Onetu z konkurencyjnymi wydawcami. Chodzi m.in. o wzajemne reklamowanie treści z Gazeta.pl czy wspólną realizację przez Onet oraz Radio Zet samorządowych audycji „Gość Radia Zet”. Skąd pomysł na taką współpracę? Jakie korzyści z niej czerpiecie? Czy planujecie podobną współpracę z innymi wydawcami w przyszłości?

Partnerstwa z innymi mediami budujemy już od kilku lat. To ważny element naszej strategii. Zawsze staramy się myśleć potrzebami naszych użytkowników – a oni oczekują, że w jednym miejscu znajdą wszystkie interesujące ich treści. Stąd współpraca z TVN i Polsatem w ramach naszego serwisu VOD.pl, czy np. z Radiem Zet, Gazeta.pl, Gazetą Wyborczą i Rzeczpospolitą w ramach sekcji Onetu „Media Mówią”. Ta współpraca staje się szczególnie ważna teraz, kiedy mocno rozwijamy personalizację Onetu – chcemy, aby każdy użytkownik mógł tu znaleźć wszystko to co go interesuje – także treści spoza Onetu.

Współpraca Onetu nie ogranicza się tylko do innych wydawców, ale dotyczy całego rynku. Jesteście jednym z założycieli Fundacji Digital Poland.

Jako fundacja stawiamy sobie bardzo ambitny cel – chcemy, żeby Polska była jednym z wiodących centrów innowacji cyfrowych na świecie. Jednym z warunków jest tworzenie klastrów innowacji. Dlatego przede wszystkim inicjujemy i wspieramy współpracę i projekty cyfrowe które budują synergie między firmami i instytucjami działającymi w różnych branżach.

Parlament Europejski przyjął projekt nowego, kontrowersyjnego prawa autorskiego. Czy jego wprowadzenie zmieni obraz internetu, a przede wszystkim czy zmieni sytuację wydawców w internecie? Czy nowe przepisy są potrzebne (niektórzy eksperci z którymi rozmawiałem są zdania, że w zupełności wystarczy stosować istniejące już regulacje)?

Popieramy nowy kierunek regulacji, bo chroni nie tylko prawa twórców i wydawców, ale też wspiera ważny interes społeczny. Dzięki tym regulacjom profesjonalne i niezależne dziennikarstwo będzie się mogło nadal rozwijać. Nie chodzi o ograniczanie wolności w internecie ale o uczciwe warunki gry. Pamiętajmy jednak o tym, że dyrektywa jest dalej na etapie projektu, a o ostatecznym kształcie regulacji będą decydowały poszczególne kraje.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"