Przychody grupy Allegro w czwartym kwartale ub.r. wyniosły 3,1 mld zł, o 0,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Dynamika była dużo niższa niż w pierwszych trzech kwartałach ub.r. (wpływy wzrosły wtedy o 20,7 proc.) i samym trzecim kwartale (o 4,8 proc.).
Mocno na minusie w zeszłym kwartale był własny sklep Allegro działający na tej platformie. Jego sprzedaż brutto (GMV) poszła w dół o 30,5 proc. do 980,9 mln zł, a przychody - o 30,8 proc. do 817,1 mln zł. Natomiast za granicą sprzedaż brutto zmalała o 11,2 proc. do 1,26 mld zł, a wpływy - o 31,8 proc. do 723,6 mln zł.
Więcej od sprzedawców i z reklam
Ponad połowę biznesu grupy Allegro generują sprzedawcy zewnętrzni. W zeszłym kwartale było ich 14,6 mln w Polsce (wobec 14,1 mln rok wcześniej) i 5 mln za granicą. Ci pierwsi wypracowali 15,68 mld zł sprzedaży brutto (to wzrost o 8,5 proc. rok do roku), średnio po 3,7 tys. zł na każdego (6,4 proc.) w górę. Na platformie sprzedano 318,4 mln produktów (z uwzględnieniem własnego sklepu Allegro), wobec 279,4 mln przed rokiem.

Natomiast za granicą obroty brutto sprzedawców zewnętrznych na platformach Allegro wyniosły 1,26 mld zł, przeciętnie 274 zł na każdego.
W Polsce do Allegro w formie prowizji i opłat trafiło 11,68 proc. sprzedaży brutto realizowanej przez sprzedawców (to tzw. take rate), wobec 10,91 proc. rok wcześniej. Z kolei za granicą ten wskaźnik zmalał z 12,36 do 8,49 proc.

Kwartalne przychody firmy od sprzedawców zewnętrznych sięgnęły 1,85 mld zł, rosnąc rok do roku o 16,9 proc. Procentowo mocniej zwiększyły się wpływy z reklam (o 30,2 proc. do 260,8 mln zł) i oferowanej od początku 2022 roku usługi logistycznej Allegro One Fullfilment (o 71,3 proc. do 56,4 mln zł).
Natomiast wpływy z porównywarki Ceneo wzrosły o 1 proc. do 60,8 mln zł, a te określone jako pozostałe poszły w dół z 29 do -7,9 mln zł.
Wyższe koszty dostaw i marketingu
Kwartalne wydatki operacyjne grupy Allegro zmalały o 3,1 proc. do 2,38 mld zł, głównie w związku ze spadkiem sprzedaży we własnym sklepie. Natomiast koszty netto dostaw podskoczyły o 23,4 proc. do 705,7 mln zł, a usługi marketingowych - o 30,1 proc. do 436,6 mln zł. Wydatki pracownicze wzrosły zaś o 3,9 proc. do 289 mln zł.

Strata wskutek odpisu, zagranica na większym minusie
W kraju grupa Allegro wypracowała w zeszłym kwartale 905,7 mln zł skorygowanego zysku EBITDA, o 28 proc. więcej niż przed rokiem. Natomiast skorygowana strata działalności zagranicznej pogłębiła się z 39,4 do 151,1 mln zł, a w całym ub.r. sięgnęła 414,6 mln zł.

Rentowność operacyjną i netto grupy Allegro obciążyła zapowiedziana dwa tygodnie temu obniżka wartości Grupy Mall o 629,3 mln zł, pomniejszona o 123,7 mln zł odroczonego podatku. Wiosną 2022 roku firma przejęła Mall Group za 876 mln euro i WE|DO CZ za 14 mln euro. Siedem miesięcy później dokonała odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości obu podmiotów.
Wskutek niedawnego odpisu kwartalny wynik operacyjny grupy Allegro zmalał z 372,4 mln zł zysku do 150,9 mln zł straty, a wynik netto - ze 179,6 mln zł zysku do 233,6 mln zł straty.
- Allegro dobrze zakończyło 2023 rok, odnotowując wzrost GMV w Polsce o 8,5 proc. r/r w czwartym kwartale nawet w obliczu wciąż ograniczonych wydatków konsumenckich w okresie świątecznym. Nasze starania nakierowane na podwyższenie marż i obniżenie kosztów w ciągu ostatniego roku opłaciły się i przełożyły na wzrost skorygowanego zysku EBITDA w Polsce o 28 proc. do 906 mln zł w czwartym kwartale. Dzięki wyższym marżom i niższym inwestycjom kapitałowym obniżyliśmy naszą dźwignię finansową do wygodnego poziomu 1,8x, czyli takiego, jaki mieliśmy przed przejęciem Grupy MALL i WE|DO w kwietniu 2022 roku - komentuje w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Allegro startuje na Słowacji
Wiosną ub.r. Allegro uruchomiło pierwszą zagraniczną wersję swojej platformy - w Czechach. - Nasz model marketplace świetnie sprawdza się także za granicą – już około 15 proc. czeskiej populacji aktywnie kupuje na Allegro.cz zaledwie sześć miesięcy po uruchomieniu nowej platformy. Mamy silną pozycję w Polsce, coraz mocniejszą w Czechach i właśnie startujemy na Słowacji - opisuje Roy Perticucci, prezes Allegro.
- Skupiamy się jednocześnie na tym, by przywrócić dobrą kondycję czeskim markom, które przejęliśmy w 2022 roku, a które w dalszym ciągu osiągają wyniki poniżej naszych oczekiwań. Celem jest jak najlepszy zwrot z inwestycji we wszystkich naszych projektach i dlatego wdrażamy model ekspansji wykorzystujący niewielkie zasoby. Przekłada się to na stopniowo malejące inwestycje kapitałowe z każdą nową platformą na kolejnych rynkach, przy jednoczesnym natychmiastowym zwiększaniu zasięgu i GMV - dodaje.

Firma chce pojawić się ze swoją platformą w kolejnych krajach i poprawiać tam rentowność. - Spadek dźwigni plus mocne przepływy pieniężne z naszej działalności w Polsce pozwalają nam śmiało inwestować na nowych rynkach poza granicami Polski. Allegro.cz już osiąga dobre wyniki i podwoiło swoją GMV w czwartym kwartale w ujęciu kdk. Zamierzamy na przestrzeni najbliższych dwóch lat uruchomić nasze platformy we wszystkich pięciu krajach, w których działała Grupa Mall i doprowadzić każdą z nich do rentowności w ciągu czterech lat od uruchomienia - zapowiada Jon Eastick.
Zysk ma wzrosnąć mocniej od sprzedaży
W pierwszym kwartale br. grupa Allegro spodziewa się w Polsce wzrostu sprzedaży brutto o 9-10 proc. rok do roku, przychodów o 18-20 proc. i skorygowanego zysku EBITDA o 28-31 proc. Za granicą sprzedaż brutto ma zmaleć o 3-5 proc., wpływy o 29-32 proc., a skorygowawana strata EBITDA ma zostać ograniczona do 120-140 mln zł.
W efekcie cała firma ma osiągnąć wzrost sprzedaży brutto o 8-9 proc. i przychodów o 4-7 proc., a jej skorygowany zysk EBITDA zwiększyć się 21-26 proc. Grupa Allegro planuje przeznaczyć na inwestycje 130-150 mln zł, z czego 110-120 mln zł w Polsce, a 20-30 mln zł na rynkach zagranicznych.
Na początku czwartkowej sesji giełdowej, po ogłoszeniu wyników i prognoz, akcje Allegro drożały o ok. 2,5-3 proc. Przez minione 12 miesięcy kurs spółki zyskał 13 proc., przy czym od początku stycznia br. zmalał o 6 proc.











