Wejście Amazona do Polski elektryzuje rynek. Będzie walczył o reklamy

Amazon wejdzie do Polski ze swoim sklepem internetowym. To będzie czas walki na rynku e-commerce, nie tylko ceną, ale przed wszystkim szybkością dostawy, na czym na pewno skorzystają klienci - uważają eksperci rynku e-handlu. A w tej batalii dotychczasowy lider, czyli Allegro, wcale nie stoi na przegranej pozycji.

Sebastian Kucharski
Sebastian Kucharski
Udostępnij artykuł:

1,65 bln dolarów - tyle wynosi obecnie kapitalizacja Amazona, giganta cyfrowego handlu, który właśnie ogłosił plany wejścia na polski rynek. Rozpoczyna tym samym prace nad uruchomieniem Amazon.pl.

Amazon podkreślił, że przedsiębiorcy z Polski, którzy chcą prowadzić sprzedaż na jego platformie, mogą już rejestrować swoje konta w polskojęzycznej wersji panelu Seller Central. Jest on dostępny pod adresem sell.amazon.pl.

- Cieszymy się, że możemy wzmocnić pozycję polskich firm za pośrednictwem Amazon, inwestując w narzędzia i usługi, które pomogą im się rozwijać. Jesteśmy przekonani, że skupiając się na tym, co naszym zdaniem klienci cenią najbardziej - niskich cenach, szerokim wyborze towarów i ich szybkiej dostawie - z czasem zdobędziemy zaufanie klientów w Polsce - zapowiada Alex Ootes, wiceprezes ds. rozwoju Amazona w Unii Europejskiej.

 

Dotychczas internauci z naszego kraju mogli robić zakupy w polskojęzycznej odsłonie niemieckiej wersji Amazona. Natomiast polscy sprzedawcy nie mogli wejść ze swoimi ofertami na platformę.

Amazon jest obecny w naszym kraju od 2014 roku. Centra Amazona działają już w Sadach (pod Poznaniem), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), Bielanach Wrocławskich (dwa obiekty), Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (koło Bolesławca) i Gliwicach. W zeszłym tygodni zapowiedział, że kolejne obiekt otworzy w br. w Świebodzinie.

grafika

Ponadto koncern ma w naszym kraju swoje biuro Amazon Web Services i centrum rozwoju technologii w Gdańsku.

Wpływ na miliony użytkowników

Zdaniem Jacka Celińskiego, head of Havas E-Commerce, rynek czekał na wejście Amazona niemalże tak samo długo jak na „rok mobile”. - Wszystko to co wiedzieliśmy o rynku e-commerce w Polsce ulegnie teraz potężnym procesom weryfikacyjnym: od walki o sprzedawców, poprzez logistykę, innowacje, a kończąc na zachowaniach milionów użytkowników - mówi Celiński. I przypomina hasło przyświecające budowie imperium Jeffa Bezosa: „It’s always day one!”- które teraz broni się nie tylko w przenośni, ale i dosłownie.

- Z perspektywy rynku dzisiejszy krok jest niezwykle ważny. Myślę, że już w krótkim horyzoncie czasu przyniesie realną poprawę standardów usług świadczonych kupującym. Mam na myśli nie tylko szybkość i jakość realizacji zamówień, ale także niezbędne inwestycje w kontent. Możliwości oferowane przez Amazon dla producentów są daleko większe, niż to do czego nas przyzwyczaili lokalni giganci. Należy też pamiętać, że Amazon będzie równolegle walczył o udziały w rynku reklamowym - uważa Celiński.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-najwiekszym-reklamodawca-na-swiecie-top25,7170419736344705a ##

Na wieści o wejściu Amazona zareagowała także giełda. Na koniec środowego notowania akcje Allegro można było kupić za 70 zł. Dzień wcześniej za 75 zł. To spadek o 6,5 proc. Kapitalizacja Allegro to obecnie 71,8 mld zł.

- Bo oczywiście największe wyzwanie stoi przed Allegro, którego środowe notowania giełdowe dobrze oddają sentyment rynkowy - łatwo nie będzie. Czy inwestycje z przeszłości, takie jak chociażby program Allegro Smart, spłacą się w nowej sytuacji rynkowej? - zastanawia się Celiński. - Dużo zależeć będzie także od tego jaką strategię przyjmie Amazon. Ubiegłoroczne doświadczenia z Holandii i Szwecji pokazują, że nic nie jest dane za darmo, że o każdego sprzedającego i każdego kupującego będzie trzeba powalczyć - podkreśla Celiński.

Był już eBay

Maja Biniewicz, chief business officer K2 Precise, wylicza, że na Allegro kupuje ponad 12 mln osób, a na AliExpress kolejne kilka milionów. - Polacy poruszają się świetnie na marketplace'ach, a pojawienie się Amazon jeszcze zwiększy ich aktywność. Nowy gracz zmienia rynek o tyle, że w pewnym stopniu łączy zalety Allegro i AliExpress: da polskim konsumentom możliwość kupowania od polskich sprzedawców, jak Allegro i od zagranicznych, jak AliExpress.  Może więc z powodzeniem sięgnąć po tych internautów dla których polska oferta jest niewystarczająca, a na AliExpress nie znajdują odpowiedniej jakości lub męczy ich długi czas oczekiwania na przesyłkę. W tym sensie pojawienie się nowego gracza może powiększyć rynek, a nie wyłącznie wyostrzyć walkę o istniejącego konsumenta - uważa.

Jej zdaniem debiut Amazona na polskim rynku, pierwszym z rejonu CEE, pokazuje potencjał rodzimego Commerce. - Amazon jest świetnie doinwestowaną platformą, z chodzącymi jak w zegarku sprzedawcami i nieobecnymi w naszym kraju rozwiązaniami subskrypcyjnymi. Wymusi ulepszenia na istniejących marketplace'ach, ale również odciągnie kupujących od pozostałych e-sklepów. Trudniej będzie konkurować z tą potęgą przeciętnym sklepom i być może część z nich zdecyduje się na przeniesienie sprzedaży na Amazon. Jeśli debiut przebiegnie pomyślnie, jego skutki będą pozytywne dla kupujących: więcej wyboru, dobra obsługa klienta, niższe ceny, dobre i tanie dostawy. Dla sprzedających będzie to oznaczać konieczność dostosowania procesu obsługi klienta i dzielenie się marżą - tłumaczy.

Tym bardziej, że Allegro od dawna przygotowuje się na debiut Amazona. - To nimi kierowało gdy wchodzili na giełdę, czy gdy projektowali uniezależnienie się od InPostu. Zapewne wkrótce zaskoczy nas nowościami, bo bez nich trudno konkurować z serwisem, który dla większości Polaków jest jedną wielką nowością. Na korzyść Allegro przemawia też dopracowana platforma, do której obie strony procesu zakupowego są przyzwyczajone. Może spróbować wykorzystać fakt, że Amazon ostatnio w przyspieszonym tempie wchodzi na europejskie mniejsze rynki nieprzygotowany. Lojalizując rozczarowanych globalnym gigantem sprzedawców i kupujących, ma szansę powtórzyć sukces z przeszłości, gdy pokazał eBayowi gdzie jego miejsce w polskim e-handlu - przypomina Maja Biniewicz.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/komisja-europejska-oskarza-amazona-o-lamanie-prawa-konkurencji-rozpoczyna-dochodzenie,7170436521138305a ##

„Rynkowa rozgrywka”

Branża uważa, że po wejściu Amazona, każdy komu wydawało się, że marketplaces to kanał, którego nie należy monitorować i wspierać dedykowaną stategią, będzie musiał zrewidować swoje plany. - Amazon znacząco podniesie transparentność rynku na poziomie omnichannel. Jeśli twoje produkty są obecne np. w Carrefour - będziesz musiał obserwować co dzieje się z twoją marką na Amazonie. Patrząc zaś dalej, w Wielkiej Brytanii czy Niemczech mamy przykłady marek, które skutecznie budując swoją pozycję wyłącznie na Amazonie, w konsekwencji były pożądane w tradycyjnej dystrybucji. I to wszystko teraz przed nami - mówi Rafał Zakrzewski, CEO Digitree Group zajmującej się marketingiem i technologią internetową.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-sprzedaz-lekow-na-recepte,7170432533379201a ##

Czy diametralnie zmieni to polski rynek? - Oczywiście, doprowadzi do daleko idącej profesjonalizacji całości kanału e-commerce – ten trend jest bardzo wyraźny na zachodzie oraz podniesie poziom oczekiwań konsumentów wobec całego e-commerce w Polsce. Wydatki Amazon na reklamę będą również miały znaczący wpływ na status quo na rynku reklamowym, co w konsekwencji odbije się na platformach pure play - zaznacza szef Digitree.

Czy Allegro i OLX są gotowe na tę batalię? - OLX ma zupełnie inny charakter, więc wejście Amazona wpłynie na niego marginalnie. W przypadku Allegro będzie inaczej, Allegro zbroiło się w ostatnich miesiącach, przekroczyło liczbę 125 000 sprzedawców, ale jednocześnie wciąż są obszary w których Amazon jest znacznie mocniejszy - z punktu widzenia konsumenta, szybkość dostawy - jej absolutna pewność czy skala UGC na platformie daje ogromną przewagę. Z perspektywy sprzedawcy – narzędzia wsparcia promocyjnego są również bardziej rozbudowane. Ostatecznie zdecydują konsumenci, a ci w Polsce zadecydują w oparciu o konkurencyjność cenową obu platform - to będzie ciekawa rozgrywka. Amazon w wielu przypadkach jest uwikłany w duże kontrakty, które nie koniecznie powodują, że jego oferta na co dzień jest najbardziej konkurencyjna - dodaje Zakrzewski.

Gigant bagatelizował polski rynek

Z kolei Paweł Szewczyk, wiceprezes zarządu platformy e-commerce Merce.com, uważa, że najlepiej dla rynku byłoby, gdyby amerykański gigant zaistniał w Polsce na tyle mocno, by zaznaczyć swoją pozycję i skłonić konkurencję do walki o klienta, ale jednak nie zdobył przy tym dominującej pozycji. - Zresztą Allegro ze swoją usługą Allegro Smart, bardzo szerokim wyborem produktów i świetną aplikacją ma duże szanse odeprzeć ten atak. Jako polska firma zapłaci też podatki w kraju, działający tam sprzedawcy również, co wydaje się mieć znaczenie dla coraz szerszego grona konsumentów - twierdzi Szewczyk.

Przy takim obrocie spraw Amazon stałby się dla polskich sprzedawców internetowych przede wszystkim wygodnym sposobem do ekspansji za granicę. - Już wcześniej część z nich rozpoczęła współpracę z tym serwisem, właśnie po to, by otworzyć sobie drogę na rynki europejskie - globalny marketplace zawsze był dobrym pomysłem na pilotażową sprzedaż za granicą. Teraz zaczną dołączać do nich nieprzekonani i tzw. długi ogon. Do tej pory support Amazona nie był jednak dostępny w języku polskim i rodziło to pewne ograniczenia, teraz powinno być już łatwiej. Spodziewam się zatem dużego zainteresowania i masowego testowania tego nowego kanału przez polskie sklepy internetowe - przewiduje Szewczyk.

Artur Halik, head of sales w platformie dla sklepów internetowych Shoper, zwraca uwagę, że polski e-commerce zdążył już powoli wyrosnąć z wojen o najniższą cenę. O debiucie Amazona w Polsce mówiło się od trzech lat, a ten późniejszy start - jego zdaniem - „może nie wyjść amerykańskiemu gigantowi na dobre”. - Coraz więcej sprzedawców dba o budowanie swoich marek zwracając uwagę nie tyle na niskie ceny, a wszystkie aspekty doświadczenia zakupowego - twierdzi Halik.

Podkreśla jednak, że wejście Amazona z pewnością wpłynie ożywczo na rynek. - Nie spodziewałbym się jednak, iż Amazon będzie głównym rozgrywającym za dwa lata, a każdy kupujący w sieci rozpocznie od razu zakupy poprzez ten serwis. Rozpoczęcie sprzedaży na Amazon to dobry krok w dywersyfikacji ryzyka - trzeba pamiętać jednak, że rozgrywającym jesteśmy tylko na swoim boisku. Jeśli właścicielom e-biznesów zależy na budowaniu rozpoznawalnej marki, prezentowaniu produktów w indywidualny sposób, eksponowaniu historii założycieli, powinny inwestować przede wszystkim we własne kanały, takie jak własny sklep internetowy, który może działać niezależnie od marketplace’ów, pozostałe traktując jako wspierające sprzedaż - uważa Halik.

- Do tej pory amerykański gracz bagatelizował polski rynek, który z ich pozycji jest mały w kontekście działań strategicznych. Pandemia koronawirusa sprawiła, że e-commerce wyraźnie urósł i przynosi coraz większe zyski. W moim odczuciu Amazon nie zmonopolizuje polskiego rynku, pozycja Allegro i OLX jest bowiem bardzo mocna - obie platformy przez lata „pracowały" na sukces i są silnie zakorzenione w świadomości polskich użytkowników. Amerykański gigant wprowadzi jednak zdrową konkurencję, na czym skorzystają polscy użytkownicy i przedsiębiorcy - zaznacza Katarzyna Janicka, dyrektor zarządzająca sieci e-reklamowej One Horizon. - Mam też takie przemyślenie, że nie każdy duży globalny gracz przebija się w Polsce. Przykładem był chociażby Showmax, który zniknął z naszego rynku po niecałych dwóch latach funkcjonowania. Dużo będzie zależeć od tego, jak poważnie Amazon podchodzi do ekspansji i jaki budżet przeznaczy finalnie na budowę infrastruktury logistycznej. Równie istotna będzie jakość i skala komunikacji marketingowej - mówi Janicka.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/allegro-paczkomaty-odbior-zakupow-wlasne,7170412714178689a ##

Nikodema Sarna, senior programmatic manager w Yoc Poland, platformie realizującej kampanie mobile, jest przekonany, że wejście Amazona do Polski z całą pewnością spowoduje przetasowania na rynku. - Wiele wskazuje, że ich pojawienie się przekształci polski handel elektroniczny w czerwony ocean. Trzeba jednak przyznać, że obserwacja tych zmagań może być bardzo ciekawa, szczególnie z perspektywy komunikacji marketingowej oraz kształtowania się produktów i usług - prognozuje. - Z jednej strony model biznesowy firmy Bezosa stawia ją na bardzo silnej pozycji. Wzorowe doświadczenie zakupowe, błyskawiczna dostawa oraz obserwacje płynące z innych krajów Europy, na przykład Szwajcarii, pozwalają sądzić, że może dość szybko przejąć znaczące udziały w branży e-commerce. Z drugiej strony, Allegro już raz odparło atak amerykańskiej korporacji, eBay, i trudno spodziewać się, że w tym przypadku nie podejmie walki o klientów - ponownie przypomina nasz kolejne rozmówca.

Zwraca uwagę, że za Allegro i OLX stoją - silna pozycja, znajomość lokalnego rynku i już zbudowane partnerstwa biznesowe. - W przypadku OLX nie bez znaczenia jest też przynależność do międzynarodowych grup kapitałowych i, mimo wszystko, nieco inny profil działalności. Czy jednak Allegro i OLX będą w stanie dorównywać Amazonowi pod względem płynności procesu zakupowego i szybkości dostawy? Czas pokaże, choć łatwo nie będzie - uważa.

Amazon i ogromna władza

Karolina Iwańska, eksperta Fundacja Panoptykon, twierdzi, że chociaż Amazon nie jest wcale takim nowym graczem na polskim rynku - bo już od jakiegoś czasu oferuje w Polsce usługi chmurowe czy prowadzi swoje magazyny - to otwarcie polskiej wersji flagowego serwisu z całą pewnością wiąże się z szeregiem nowych wyzwań. - Chociażby tych związanych z agresywnym wchodzeniem w kolejne obszary gospodarki, nieuczciwym wypychaniem z rynku mniejszych podmiotów, naruszaniem praw pracowniczych, czy permanentną inwigilacją uzasadnianą chęcią jak najlepszego zadbania o potrzeby konsumentów. O tych problemach od lat mówią eksperci, zagraniczne media i - coraz częściej - politycy i organy ochrony konkurencji. Przykładowo, w listopadzie Komisja Europejska rozpoczęła formalne postępowanie antymonopolowe przeciwko Amazonowi, zarzucając gigantowi wykorzystywanie danych sprzedawców wystawiających się na platformie do konkurowania z nimi - podkreśla eksperta Panoptykonu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/google-i-amazon-ukarane-we-francji-za-cookies-rekordowa-kara,7170418957711489a ##

Jej zdaniem chęć przewidywania potrzeb klientów przez giganta, zanim oni sami je sobie uświadomią, prowadzi do śledzenia i profilowania ich na niespotykaną skalę. - Możliwość połączenia naszych nawyków zakupowych z danymi z asystenta głosowego, urządzeń w smart domu, platformy streamingu video, czytnika ebooków i danych wynikających z coraz większej współpracy Amazona z instytucjami publicznymi (np. w Wielkiej Brytanii Amazon zajmuje się dystrybucją testów na koronawirusa do wykonania w domu) daje Amazonowi ogromną władzę - mówi Karolina Iwańska.

- Amazon ma wręcz przewagę nad Facebookiem i Googlem, zazwyczaj podawanych jako przykład firm działających w tym modelu - w przeciwieństwie do tych platform Amazon nie musi wnioskowywać, w oparciu o big data, że dany użytkownik może być zainteresowany konkretnym produktem. Amazon te dane po prostu ma, bo wie, co kupiliśmy. Zapewne tylko kwestią czasu jest, kiedy Amazon wypchnie z rynku nie tylko księgarnie i małych przedsiębiorców, ale też dotychczasowych cyfrowych gigantów - kończy ekspertka.

Amazon jest największym koncernem e-commerce na świecie. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. przychody sprzedażowe Amazona zwiększyły się ze 193,09 do 260,51 mld dolarów, koszty operacyjne - ze 182,42 do 244,48 mld dolarów, a zysk netto - z 8,32 do 14,11 mld dolarów.

Założycielem, prezesem i głównym akcjonariuszem koncernu jest Jeff Bezos. Od stycznia do listopada ub.r. sprzedał akcje firmy za ponad 10 mld dolarów.

Siedem największych firm technologicznych na świecie w 2020 roku zwiększyło w sumie swoją wartość o 3,4 biliona dolarów. Amazon zwiększył wartość o 710 mld dol., rekordzistą okazał się Apple, którego kapitalizacja wzrosła o bilion dol.

Gigantom bacznie zaczęli przyglądać się regulatorzy. Z projektu nowych przepisów ogłoszonych w grudniu przez Komisję Europejską wynika, że amerykańskie firmy technologiczne będą zagrożone grzywną w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu, a mogą też zostać podzielone, jeśli nie będą respektować regulacji unijnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online