Jeden z zarzutów prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy tego, że zgodnie z regulaminem Amazona złożenie zamówienia przez kupującego i otrzymanie potwierdzenia nie oznacza, że zawarto już umowę sprzedaży.
Platforma uznaje to jedynie za ofertę nabycia produktu przez klienta i uważa, że nadal może zdecydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Wiążąca jest dla niej dopiero informacja o faktycznej wysyłce produktu, dopiero to stanowi właściwy moment zakupu.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/promocje-oznaczenia-cen-w-sklepach-dyrektywa-omnibus-jak-dziala-kontrole-uokik-jakie-kary,7169718691846273a ##
Takie zapisy są zawarte w warunkach sprzedaży i wyświetlane na na ostatnim etapie procesu zakupowego. Według UOKiK nie są odpowiednio przedstawiane użytkownikom.
- Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu. To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski „Kup teraz” (na stronie produktu) lub „Przejdź do finalizacji zakupu” (po dodaniu do koszyka) - opisano w komunikacie Urzędu.

Zaznaczono, że takie stwierdzenia mogą sugerować, że zamawiając produkt i płacąc za niego, użytkownik dokonuje zakupu.
UOKiK: dane o dostępności i daty dostaw na Amazonie mogą być błędne
W komunikacie UOKiK wskazano też, że podawane przez Amazona informacje o dostępności produktów i datach ich dostaw mogą nie być prawdziwe.
- Tymczasem produktów oznaczonych jako dostępne, bądź takich, przy których podano nawet określoną liczbę sztuk, może w rzeczywistości nie być w magazynie lub ich wysyłka może być niemożliwa do zrealizowania. Podobnie terminy wskazywane w komunikatach o dostawie - w danym dniu, przed daną datą, odliczanie „zamów w ciągu 2 godzin 34 minut” - są orientacyjne - opisano.
Zwrócono uwagę, że klienci nie mogą dowiedzieć się o tym na etapie składania zamówienia, jeśli nie przeczytają warunków sprzedaży serwisu. Tylko tam bowiem zaznaczono, że dane o terminach dostaw produktów są szacunkowe.

UOKiK ma również zastrzeżenia do oferty „Gwarancja dostawy” stosowanej przez Amazona dla wybranych produktów, przy których termin dostawy jest prezentowany wraz z informacją, w jakim czasie kupujący powinien złożyć zamówienie. Jeśli produkt nie zostanie dostarczony we wskazanym terminie, klient może zgłosić się po zwrot kosztów dostawy.
Urząd zauważył, że informacje o warunkach „Gwarancji dostawy” dostępne są tylko na etapie podsumowania w kasie - jeśli klient zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. - Jeśli tego nie zrobi, może nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać. Informacja o „Gwarancji Dostawy” nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument - zaznaczono.

Według UOKiK „niezbędne informacje o przysługujących uprawnieniach powinny być przekazywane w sposób jasny i jednoznaczny oraz we właściwym czasie, czyli już w szczegółach produktu, tak aby umożliwić porównanie go z innymi opcjami zakupu”.
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kupuj-z-prime-zakupy-nowa-usluga-amazon-cena-jak-zamowic,7169720602936961a ##
- Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
- Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy - dodaje.

Zdaniem Urzędu te działania mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Podjęto postępowanie wobec zarządzającej platformą Amazon w Polsce luksemburskiej spółki Amazon EU. Jeśli wskazane zarzuty się potwierdzą, UOKiK może nałożyć na nią grzywnę w wysokości maksymalnie 10 proc. rocznych obrotów.
Amazon w Polsce od dwóch lat
Platforma e-commerce Amazona działa w Polsce od wiosny 2021 roku, a w październiku 2021 roku uruchomiła na naszym rynku usługę subskrypcyjną Amazon Prime z nielimitowanymi dostawami zakupów i platformą streamingową Prime Video.
Amazon utrzymuje się w dziesiątce najpopularniejszych platform e-commerce. W grudniu ub.r. odwiedziło go 8,45 mln polskich internautów, każdy spędził średnio 7 minut i 28 sekund (według badania Mediapanel).
##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-zwolnienia-grupowe,7169722436900481a ##

Koncern ma też w Polsce 10 centrów logistycznych. Zarządzająca nimi spółka Amazon Fullfilment Poland w 2021 roku osiągnęła wzrost przychodów o 20,2 proc. do 4,41 mld zł i zysku netto z 28,67 o 111,16 mln zł. Zatrudniała już 22 tys. pracowników.











