UOKiK stawia zarzuty Amazonowi. Chodzi o dostępność produktów i „Gwarancję dostawy”

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że Amazon wprowadza polskich użytkowników w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, uprawnień konsumentów, dostępności produktów i terminów ich dostaw, m.in. w ramach oferty „Gwarancja dostawy”. Platformie grozi kara wynosząca do 10 proc. rocznych obrotów.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
UOKiK stawia zarzuty Amazonowi. Chodzi o dostępność produktów i „Gwarancję dostawy”

Jeden z zarzutów prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczy tego, że zgodnie z regulaminem Amazona złożenie zamówienia przez kupującego i otrzymanie potwierdzenia nie oznacza, że zawarto już umowę sprzedaży.

Platforma uznaje to jedynie za ofertę nabycia produktu przez klienta i uważa, że nadal może zdecydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Wiążąca jest dla niej dopiero informacja o faktycznej wysyłce produktu, dopiero to stanowi właściwy moment zakupu.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/promocje-oznaczenia-cen-w-sklepach-dyrektywa-omnibus-jak-dziala-kontrole-uokik-jakie-kary,7169718691846273a ##

Takie zapisy są zawarte w warunkach sprzedaży i wyświetlane na na ostatnim etapie procesu zakupowego. Według UOKiK nie są odpowiednio przedstawiane użytkownikom.

- Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu. To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski „Kup teraz” (na stronie produktu) lub „Przejdź do finalizacji zakupu” (po dodaniu do koszyka) - opisano w komunikacie Urzędu.

Zaznaczono, że takie stwierdzenia mogą sugerować, że zamawiając produkt i płacąc za niego, użytkownik dokonuje zakupu.

UOKiK: dane o dostępności i daty dostaw na Amazonie mogą być błędne

W komunikacie UOKiK wskazano też, że podawane przez Amazona informacje o dostępności produktów i datach ich dostaw mogą nie być prawdziwe.

- Tymczasem produktów oznaczonych jako dostępne, bądź takich, przy których podano nawet określoną liczbę sztuk, może w rzeczywistości nie być w magazynie lub ich wysyłka może być niemożliwa do zrealizowania. Podobnie terminy wskazywane w komunikatach o dostawie - w danym dniu, przed daną datą, odliczanie „zamów w ciągu 2 godzin 34 minut” - są orientacyjne - opisano.

Zwrócono uwagę, że klienci nie mogą dowiedzieć się o tym na etapie składania zamówienia, jeśli nie przeczytają warunków sprzedaży serwisu. Tylko tam bowiem zaznaczono, że dane o terminach dostaw produktów są szacunkowe.

UOKiK ma również zastrzeżenia do oferty „Gwarancja dostawy” stosowanej przez Amazona dla wybranych produktów, przy których termin dostawy jest prezentowany wraz z informacją, w jakim czasie kupujący powinien złożyć zamówienie. Jeśli produkt nie zostanie dostarczony we wskazanym terminie, klient może zgłosić się po zwrot kosztów dostawy.

Urząd zauważył, że informacje o warunkach „Gwarancji dostawy” dostępne są tylko na etapie podsumowania w kasie - jeśli klient zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. - Jeśli tego nie zrobi, może nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać. Informacja o „Gwarancji Dostawy” nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument - zaznaczono.

Według UOKiK „niezbędne informacje o przysługujących uprawnieniach powinny być przekazywane w sposób jasny i jednoznaczny oraz we właściwym czasie, czyli już w szczegółach produktu, tak aby umożliwić porównanie go z innymi opcjami zakupu”.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kupuj-z-prime-zakupy-nowa-usluga-amazon-cena-jak-zamowic,7169720602936961a ##

- Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd - podkreśla w komunikacie Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy - dodaje.

Zdaniem Urzędu te działania mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Podjęto postępowanie wobec zarządzającej platformą Amazon w Polsce luksemburskiej spółki Amazon EU. Jeśli wskazane zarzuty się potwierdzą, UOKiK może nałożyć na nią grzywnę w wysokości maksymalnie 10 proc. rocznych obrotów.

Amazon w Polsce od dwóch lat

Platforma e-commerce Amazona działa w Polsce od wiosny 2021 roku, a w październiku 2021 roku uruchomiła na naszym rynku usługę subskrypcyjną Amazon Prime z nielimitowanymi dostawami zakupów i platformą streamingową Prime Video.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/amazon-zwolnienia-grupowe,7169722436900481a ##

Koncern ma też w Polsce 10 centrów logistycznych. Zarządzająca nimi spółka Amazon Fullfilment Poland w 2021 roku osiągnęła wzrost przychodów o 20,2 proc. do 4,41 mld zł i zysku netto z 28,67 o 111,16 mln zł. Zatrudniała już 22 tys. pracowników.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów