Analityk prognozuje pierwszy zysk netto Agory od wybuchu epidemii. Trzy czynniki osłabiają efektywność prasy

Według prognozy Adama Zajlera z Millennium DM w czwartym kwartale ub.r. Agora osiągnęła wzrost skonsolidowanych wpływów sprzedażowych o 56 proc. do 350,4 mln zł, 46,4 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i pierwszy zysk netto od wybuchu epidemii - 20,8 mln zł.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Analityk prognozuje pierwszy zysk netto Agory od wybuchu epidemii. Trzy czynniki osłabiają efektywność prasy
Siedziba Agory, fot. materiały prasowe

Motorami napędzającymi wzrost wpływów grupy Agora w ostatnim kwartale ub.r., zdaniem Adama Zajlera, były kina Helios i zajmująca się reklamą zewnętrzną Grup AMS. Przedstawiciele firmy w listopadzie podkreślili, że w październiku frekwencja w kinach wyniosła tyle samo co dwa lata wcześniej, przed wybuchem epidemii.

- Co więcej wysyp premier kinowych na końcówkę roku dawał podstawę do wzrostu optymizmu. Niestety kolejna fala zachorowań przyniosła nowe ograniczenia. Od 1 grudnia limit frekwencji ograniczono z 75 do 50 proc., a od 15 grudnia do 30 proc. Jednocześnie wprowadzono zakaz konsumpcji w salach kinowych, ale co ważne, nie zakazano sprzedaży barowej - przypomniał analityk Millennium DM.

- Dla wyników Agory za 4Q21 kluczowe będzie zatem jak owe ograniczenia przełożyły się na sprzedaż biletów i w barach. Wyrywkowa obserwacja rzeczywistości wskazuje, że ograniczenia te mogły już nie wywrzeć tak mocno negatywnego wpływu - dodał.

Duża poprawa rentowności Heliosa i Grupy AMS

Według jego prognozy skorygowany zysk EBITDA pionu filmowo-książkowego grupy Agora, którego zdecydowaną większość stanowią kina Helios, wyniósł w czwartym kwartale ub.r. 19 mln zł, wobec 19,3 mln zł zysku kwartał wcześniej i 19,4 mln zł straty przed rokiem.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-strategia-reklama-kina-przejecie-radio-zet-polaczenie-gazeta-wyborcza-gazeta-pl,7170033673668737a ##

Natomiast segment outdoorowy osiągnął wzrost skorygowanego zysku EBITDA rok do roku z 7,1 do 13,9 mln zł. - Postępująca odbudowa tego segmentu rynku reklamy pozwala na coraz pełniejsze wykorzystanie nośników należących do spółki. Podobnie jak w kinach segment ten odczuwa skutki epidemii i zmniejszenia natężenia ruchu w przestrzeni publicznej, ale również podobnie widoczne jest wyraźne zmniejszenie skutków wprowadzanych ograniczeń - skomentował analityk.

Według niego podobnie jest w segmencie radiowym Agory (prognozowany skorygowany zysk EBITDA tego pionu w zeszłym kwartale wyniósł 6,9 mln zł, wobec 4,8 mln zł rok wcześniej), którego „słuchalność, a przez to atrakcyjność dla reklamodawców, zależy w największym stopniu od czasu poświęcanego na podróże zarówno w pracy, jak i do/z pracy”.

Wzrost kosztów osłabia zyskowność prasy i internetu

W pionie internetowym grupy Agora (obejmującym m.in. grupę Gazeta.pl i spółkę Yieldbird) Adam Zajler prognozuje spadek rok do roku kwartalnego skorygowanego zysku EBITDA z 18,7 do 18,6 mln zł, a w pionie prasowym (obejmującym „Gazetę Wyborczą”, kilka czasopism i działalność poligraficzną) - z 10,6 do 9 mln zł.

Analityk zwraca uwagę, że efektywność segmentu prasowego Agory od kwartałów się zwiększa, głównie dzięki cyfryzacji. Pod koniec grudnia ub.r. „Gazeta Wyborcza” poinformowała, że z jej oferty subskrypcyjnej, wprowadzonej na początku 2014 roku, korzysta już ponad 280 tys. użytkowników, wobec 259,6 tys. rok wcześniej, a 217,9 tys. na koniec 2019 toku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/agora-praca-zarobki-etat-wyniki-finansowe-2021,7170078961202817a ##

- W ostatnim czasie pojawiły się jednak trzy czynniki osłabiające tempo poprawy, a mianowicie wzrost kosztów, opór redakcji Gazety Wyborczej przed dalszymi zmianami oraz wypłaszczenie trendu przyrostu cyfrowych abonamentów. Wydawanie prasy wciąż wiąże się z kosztami materiałowymi i energii, które w ostatnich miesiącach silnie wzrosły. Z tych powodów spodziewamy się wyniku segmentu niższego o kilkanaście procent w ujęciu r/r - stwierdził

Jego zdaniem wzrost kosztów (zwłaszcza wynagrodzeń oraz wyższe koszty usług obcych wynikających głównie z podnajmowania obcej powierzchni reklamowej) przełoży się też na niewielki spadek zyskowności segmentu internetowego. - W tym wypadku możliwe jest jednak zaskoczenie, również pozytywne, gdyż koniec roku związany jest z domykaniem i rozliczaniem kampanii reklamowych, co wiąże się z dużą zmiennością wyniku segmentu - zaznaczył.

grafika

Grupa kapitałowa Agora w trzecim kwartale 2021 roku przy wzroście wpływów o 38 proc. zanotowała spadek straty netto z 9 do 1,5 mln zł. Przychody z biletów i przekąsek w kinach Helios poszły w górę dużo mocniej niż z reklam i sprzedaży prasy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu