Answear.com odczuł wojnę i rabaty. 3,3 mln zł kwartalnej straty, akcje tanieją o ponad 10 proc.

E-commerce’owa platforma z odzieżą Answear.com przy wzroście przychodów o 44,3 proc. do 178,18 mln zł zanotowała spory spadek rentowności. Tłumaczy go wstrzymanie sprzedaży w Ukrainie oraz większymi rabatami. W czwartek przed południem kurs giełdowym spółki malał o ok. 12 proc.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Answear.com odczuł wojnę i rabaty. 3,3 mln zł kwartalnej straty, akcje tanieją o ponad 10 proc.

W zeszłym kwartale przychody Answear.com w Polsce zwiększyły się rok do roku z 35,6 do 45,3 mln zł (o 27,2 proc.), w innych krajach Unii Europejskiej - z 70,6 do 111,5 mln zł (o 57,9 proc.), a w krajach spoza UE - z 17,3 do 21,4 mln zł (o 23,7 proc.).

Firma podkreśla, że średnia wartość zamówienia na jej platformie zwiększyła się rok do roku z 255 do 291 zł.

- Paliwem do dynamicznego wzrostu naszego biznesu jest szeroka oferta produktowa z naciskiem na segment premium oraz średniej półki cenowej, konsekwentna budowa świadomości marki realizowana poprzez kampanie marketingowe, rozwój technologii,  a także dalsza ekspansja zagraniczna. Cieszymy się, że konsekwentnie poprawiamy wszystkie strategiczne dla nas drivery wzrostu - komentuje Krzysztof Bajołek, prezes Answear.com.

- Dodatkowo jeszcze w I półroczu br. powinniśmy poinformować o otwarciu kolejnego nowego rynku - zapowiada.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/inflacja-wzrost-cen-wyzsze-stopy-procentowe-jak-reaguja-polacy,7169860758341249a ##

Answear.com działa obecnie w dziesięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej - są to Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Ukraina, Grecja, Chorwacja oraz Cypr (w trzech ostatnich firma uruchomiła swoją platformę w ub.r.).

Rentowność w dół przez wojnę i rabaty

Wydatki operacyjne Asnwear.com poszły w górę mocniej od wpływów - o 49,3 proc. do 174,76 mln zł. Oprócz wartości sprzedanych towarów i materiałów znacząco wzrosły nakłady na usługi obce (z 16,36 do 21,73 mln zł), wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (z 10,19 do 13,38 mln zł) oraz pozostałe koszty rodzajowe (z 19,38 do 26,22 mln zł).

W konsekwencji zysk EBITDA firmy skurczył się z 9,1 do 5,5 mln zł, zysk operacyjny - z 5,6 mln zł do 274 tys. zł, a wynik netto poszedł w dół z 3,04 mln zł zysku do 3,34 mln zł straty.

Firma tłumaczy, że jej rentowność była pod presją „z jednej strony tymczasowego wstrzymania sprzedaży na rynku ukraińskim, z drugiej sezonowo obniżonej marży w związku z okresem wyprzedaży i dużych rabatów, a także sprzedaży części kolekcji z poprzedniego sezonu z większymi rabatami”.

- Za nami wymagający kwartał, w którym z jednej strony mierzyliśmy się z wybuchem wojny w Ukrainie i tymczasowym wyłączeniem tego rynku ze sprzedaży. Z kolei z drugiej musieliśmy stawić czoła trudnemu otoczeniu rynkowemu w postaci rosnącej inflacji oraz spowolnieniu w e-commerce - komentuje Krzysztof Bajołek.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/shopee-reklama-w-polsce-jak-korzystac-robic-zakupy-w-internecie,7169861616453249a ##

- Warto podkreślić, iż mimo wyłączenia rynku ukraińskiego w ostatnich dniach lutego, udało nam się osiągnąć blisko 24 proc. wzrost na tym rynku porównując przychody w 1 kw.  bieżącego i poprzedniego roku. Bardzo dynamicznie rośliśmy o 60 proc. na pozostałych rynkach Unii Europejskiej, a w Polsce wzrost wyniósł blisko 28 proc. - wylicza Jacek Dziaduś, dyrektor finansowy Answear.com.

- Dzięki dywersyfikacji geograficznej nasz biznes nie jest uzależniony od sytuacji na jednym rynku, a w konsekwencji jesteśmy bardziej odporni na tymczasowe lokalne zawirowania i obniżony sentyment - zapewnia.

W poniedziałek Answear.com poinformował, że po 2,5 miesiącach przerwy wznowił sprzedaż i dostawy zakupów w Ukrainie, z wyłączeniem południowo-wschodniej części kraju, gdzie prowadzone są działania wojenne.

grafika

Na wyniki Answear.com w pierwszym kwartale nerwowo zareagowali inwestorzy. W czwartek przed południem akcje firmy taniały o ponad 12 proc., przy spadku indeksu WIG o 1,7 proc. i WIG20 o 2,1 proc.

Po godz. 11 kurs spółki wynosił 20,95 zł, natomiast jeszcze w połowie stycznia br. sięgał 34 zł. Firma zadebiutowała na warszawskim rynku giełdowym w styczniu ub.r., w ofercie pierwotnej sprzedawano jej akcje po 25 zł za sztukę. MCI ze sprzedaży akcji zarobił 34,5 mln zł, a do Answear.com trafiło 45 mln zł (po uwzględnieniu kosztów oferty).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/srednie-ceny-podstawowych-produktow-spozywczych-wzrosly-w-kwietniu-o-6-2-proc,7169860615693953a ##

Większościowym akcjonariuszem Answear.com jest Forum X FIZ (ma walory stanowiące 59,4 proc. kapitału i głosów na walnym zgromadzeniu), do MCI należy 21,14 proc. akcji.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+