Zmalał wzrost sprzedaży na Answear.com. Firma narzeka na słaby popyt i ciepły wrzesień

Według wstępnych danych w trzecim kwartale br. przychody sprzedażowe Answear.com zwiększyły się rok do roku o 16,7 proc. do 272,6 mln zł. To dużo niższa dynamika niż w pierwszym półroczu. - Trudne warunki makroekonomiczne notowane we wskaźnikach sprzedaży detalicznej spowodowały, że otoczenie rynkowe dla branży fashion stało się bardzo wymagające - przyznaje zarząd spółki.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Zmalał wzrost sprzedaży na Answear.com. Firma narzeka na słaby popyt i ciepły wrzesień

W pierwszych trzech kwartałach br. szacunkowe wpływy sprzedażowe Answear.com sięgnęły 827 mln zł. To 36,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

W pierwszym kwartale wpływy wzrosły rok do roku o 55,2 proc. do 271,14 mln zł, w drugim - o 44,4 proc. o 285,27 mln zł, natomiast w trzecim - według wstępnych danych - dynamika wyniosła już tylko 16,7 proc.

Z kolei sprzedaż internetowa spółki w zeszłym kwartale zwiększyła się rok do roku o 13,5 proc. do 276,3 mln zł, a w trzech kwartałach nastąpił wzrost o 36,2 proc. do 607,2 mln zł (to wstępne dane).

Wyniki Answear.com poniżej planów

W komunikacie Answear.com przyznano, że przychody sprzedażowe w minionym kwartale były „poniżej założonych planów” i zdaniem zarządu „będą mieć przełożenie na rentowność spółki w tym okresie”.

Z czego to wynika? - Trudne warunki makroekonomiczne notowane we wskaźnikach sprzedaży detalicznej spowodowały, że otoczenie rynkowe dla branży fashion stało się bardzo wymagające, a spowolnienie i słabnący popyt konsumencki, którego pierwsze oznaki Spółka zaobserwowała już w ostatnich tygodniach czerwca, widoczne były w całym trzecim kwartale br. - uzasadnia zarząd Answear.com.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/answear-sklep-fabryka-norblina-warszawa-cena,7169488133052033a ##

Zaznacza, że w pierwszym półroczu firma osiągnęła sprzedaż powyżej planów, „czego efektem było wejście w okres letnich wyprzedaży z dobrze odsprzedaną kolekcją SS23 (wiosna-lato 23 - przyp.), a w konsekwencji z niskim poziomem zapasów”. - Mniejsza presja na wyprzedaż poniżej zakładanej marży spowodowała, że Spółka nie angażowała się w udział w agresywnej wojnie cenowej mającej miejsce w tym okresie, ze względu na działanie konkurencji - dodano.

Answear.com przypomina, że w trzecim kwartale ub.r. osiągnęła wysokie wyniki, czego efektem są „niższe dynamiki wzrostu w 3Q 2023 w porównaniu do dynamik rdr zanotowanych w poprzednich kwartałach bieżącego roku”.

Zaszkodziły także pogoda i dyrektywa Omnibus

Władze spółki zwracają też uwagę na ciepłą pogodę we wrześniu. - Przedłużające się lato i wyjątkowo ciepły wrzesień zarówno w Polsce jak i w pozostałych krajach, na których Answear prowadzi działalność, spowodowały realizację sprzedaży wyraźnie poniżej zakładanych celów: klienci w tym miesiącu nie wykazywali już zainteresowania kolekcją letnią, a potrzeba zakupów kolekcji jesiennej została odroczona w czasie - opisano.

Niekorzystnie na sprzedaż wpłynęły również obowiązujące od stycznia br. przepisy w sprawie oznaczania promocji cenowych wynikającej z unijnej dyrektywy Omnibus. Zdaniem zarządu w konsekwencji takie promocje są postrzegane przez klientów jako mniej atrakcyjne.

- Sprzedaż w internecie polega na stopniowym i kilkukrotnym obniżaniu ceny w czasie sezonu, natomiast wynikająca z dyrektywy omnibus informacja o procentowej obniżce aktualnej ceny promocyjnej produktu względem ostatniej najniższej ceny w okresie 30 dni nie jest tak silnym motywatorem do podjęcia decyzji zakupowej, jak stosowana wcześniej informacja o przecenie względem tzw. ceny pierwszej - stwierdzono.

W lutym br. Answear.com uzgodnił warunki przejęcia marek Sneakerstudio oraz PRM sprzedających m.in. obuwie i odzież luksusową. Wartość transakcji wyniesie maksymalnie 18,85 mln zł, spółka ma zapłacić swoimi nowo wyemitowanymi akcjami. W komunikacie Answear.com stwierdził, że w zeszłym kwartale marka PRM realizowała zakładane budżety, z wyjątkiem września, kiedy „niższy popyt kształtowany był przez warunki pogodowe”.

Na początku środowej sesji giełdowej, po publikacji wstępnych danych z trzeciego kwartału, akcje Answear.com taniały o ok. 3,7 proc. Przy kursie 28,20 zł kapitalizacja spółki wynosi 503,2 mln zł.

Przez minione 12 miesięcy jej akcje zdrożały o 52 proc., przy czym są poniżej poziomu z debiutu giełdowego na początku 2021 roku.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Publicis Media liderem nowego biznesu w Polsce. Starcom na czele agencji

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

Finał programu "Ej, Stara!". Ilu widzów miał nowy format Doroty Szelągowskiej?

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

REM oddala skargę policji na reportaż "Superwizjera TVN"

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele

Co trzyma Polaków przy płatnej telewizji? TVN24 na czele