Polski e-sklep odzieżowy zwolnił. Zaszkodziły mocny złoty, ciepła zima i protesty rolników

W zeszłym kwartale spółka Answear, właściciel odzieżowej platformy e-commerce działającej w kilkunastu krajach, osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 7 proc. do 289 mln zł. Jako przyczyny wskazuje m.in. ciepłą zimę, blokady rolników na granicy polsko-ukraińskiej oraz umocnienie się złotego.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Polski e-sklep odzieżowy zwolnił. Zaszkodziły mocny złoty, ciepła zima i protesty rolników

W komunikacie Answear podano, że według wstępnych danych w pierwszym kwartale br. przychody sprzedażowe spółki wzrosły rok do rok o 7 proc., z 271 do 289 mln zł, z czego te ze sprzedaży internetowej - o 5 proc., z 267 do 280 mln zł.

To znacznie niższe dynamiki niż w ub.r., kiedy całoroczne wpływy Answear poszły w górę o 29,4 proc. do 1,26 mld zł. W pierwszym kwartale nastąpił wzrost o 52,2 proc. do  271,1 mln zł, a w czwartym - o 18,2 proc. 430,4 mln zł.

Answear podał kilka zewnętrznych przyczyn spadku dynamiki sprzedaży. - Słaby popyt konsumencki kształtowany przez sytuację makroekonomiczną, ciepłą zimę (w tym miesiąc luty z rekordowymi temperaturami) oraz niskie wskaźniki sprzedaży detalicznej w kategorii ubrań - opisała spółka.

Silniejszy złoty szkodzi Answear

Dodała, że organizowane przez rolników blokady ruchu aut na granicy polsko-ukraińskiej spowodowały spadek liczby zamówień od klientów z Ukrainy. Firmie, która 80 proc. sprzedaży realizuje za granicą, zaszkodziło też umocnienie się złotego względem euro oraz innych walut z regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

- Średni kurs w euro w 1Q2024 obniżył się o 8,0% w porównaniu do 1Q2023, kurs ukraińskiej hrywny w tym samym okresie obniżył się aż o 16,9%, analogicznie kursy innych walut regionu w których Answear realizuje sprzedaż, obniżyły się od 7,9% w przypadku węgierskiego forinta aż do spadku kursu o 12,7% dla czeskiej korony - wyliczono.

Dodano, że bez uwzględnienia wpływu zmian kursów walutowych spółka zanotowałaby wyższy wzrost sprzedaży o ok. 10 pkt proc. - Ze względu na wymagające otoczenie konkurencyjne, słaby popyt konsumencki oraz wymogi dyrektywy omnibus możliwości reagowania ceną na niekorzystne kształtowanie się kursów walut były ograniczone - zaznaczono.

Wobec osłabienia popytu konsumenckiego w drugiej połowie ub.r. Answear zdecydował się zmniejszyć zakupy na sezon jesień-zima „celem dostosowania poziomu zapasów do sytuacji rynkowej oraz uniknięcia nadmiernego zatowarowania”. Firma przyznaje, że wpłynęło to negatywnie na poziom przychodów w okresie zimowej wyprzedaży, ale przyniosło niski poziom zapasów po tym sezonie.

Odzież premium słabiej się sprzedaje

Wiosną ub.r. Answear przejął marki Sneakerstudio i PRM, sprzedające m.in. obuwie i odzież luksusową. Zapłacił za nie swoimi akcjami nowej emisji o wartości maksymalnie 18,85 mln zł.

Spółka opisuje, że w zeszłym kwartale kontynuacja strategii premiumizacji oferty spowodowała „przejściowe obniżenie konwersji i powracalności klientów na skutek zmian w ofercie produktowej”. Zaznaczyła, że „pozytywne efekty w postaci wzrostu średniej wartości zamówienia i poprawy rentowności powinny być widoczne w najbliższych kwartałach”.

Answear pozytywnie ocenia za to pierwsze tygodnie już rozpoczętej sprzedaży kolekcji wiosna-lato 2024. Zaznaczyła, że „w połączeniu z oceną jakości jak i odpowiednim poziomem zatowarowania spółki na nadchodzący sezon”, daje to „podstawę do oczekiwania lepszych wyników sprzedażowych w drugim kwartale br.”

- Pomimo bardzo trudnej sytuacji rynkowej nadal zwiększamy sprzedaż i utrzymujemy dodatnie dynamiki wzrostu, co stawia nas na pozycji najszybciej rosnącego fashion e-commerce w Europie. Oczywiście chcemy jak najszybciej wrócić do wzrostów, do których wcześniej przyzwyczailiśmy naszych inwestorów, dlatego liczmy, że w kolejnym kwartale będziemy mogli zaraportować lepsze wyniki sprzedażowe - podkreślił w komunikacie prasowym Krzysztof Bajołek, prezes Answear.

Answear na giełdzie

Platforma Answear działa w 12 krajach europejskich, w listopadzie ub.r. pojawiła się we Włoszech. Oferuje ubrania, buty i dodatki ponad 600 marek.

Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie na początku 2021 roku, jej większościowym inwestorem jest Forum X FIZ (54,24 proc.), zaś 22,67 proc. należy do funduszu z grupy MCI Capital.

W piątek, po publikach wstępnych wyników z pierwszego kwartału, akcje Answear taniały o ok. 5 proc. Przez minione 12 miesięcy kurs zmalał o 28 proc., z czego od stycznia o 14 proc. Przy cenie 25,50 zł kapitalizacja spółki wynosi 484 mln zł.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"