Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie. „1/3 firm z pierwszego raportu Interbrand” (Top 100)

Apple, Google i Amazon to trzy najbardziej wartościowe marki 2019 roku według najnowszego rankingu opublikowanego przez Interbrand. Na podium nie nastąpiły zmiany, w pierwszej dziesiątce przewagę mają firmy technologiczne, z elity wypadł Facebook. - Koniec drugiej dekady XXI wieku to trzy cyfrowe marki na podium i trzy firmy bardzo różne w swych modelach biznesu. Warto podkreślić, że największą dynamikę wzrostu notuje rynek technologii, dóbr luksusowych i sektor sprzedaży detalicznej - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Jacek Kotarbiński, ekspert marketingu i wizerunku marek.

ps
ps
Udostępnij artykuł:
Apple, Google i Amazon najcenniejszymi markami na świecie. „1/3 firm z pierwszego raportu Interbrand” (Top 100)

Interbrand podkreśla, że na wartość konkretnej marki w jego corocznym zestawieniu mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji.

Od kilku lat na szczycie listy Interbrand znajduje się koncern Apple, tak jest także w wypadku raportu za 2019 r. Producent iPhone’a jest najcenniejszą marką świata z wartością na poziomie ponad 234,2 mld dol. po wzroście tego wskaźnika rok do roku o 9 proc.

Na 2. miejscu znalazł się Google (ponad 167,7 mld, więcej o 8 proc.), a podium zamyka Amazon przy wzroście wartości o 24 proc. do kwoty przekraczającej 125,2 mld dol.

Połowa marek w pierwszej dziesiątce tegorocznej listy Interbrand to firmy pochodzące z sektora nowych technologii – oprócz wspomnianej trójki są tutaj także Microsoft oraz Samsung. W obecnym zestawieniu poza ścisłą elitą znalazł się Facebook (w ub.r. na 9. miejscu), który teraz spadł na pozycję 14. przy wartości ponad 398 mld dol. (w dół o 12 proc.).

Łączna wartość wszystkich marek w tegorocznym Top 100 Interbrand wynosi 2,13 bln dol., co oznacza wzrost rok do roku o 5,7 proc. Analitycy podają też, że 26 marek ujętych na liście zanotowało w ciągu roku dwucyfrowy wzrost wartości.

Najbardziej dynamiczny wzrost (o 25 proc.) przypada na Mastercard, który znalazł się  na 62. miejscu zestawienia z kwotą ponad 9,4 mld dol. Wyprzedził on Salesforce (8 mld dol.) oraz Amazona – obie te firmy wykazały wzrost wartości o 24 proc.

grafika

W tegorocznym rankingu Interbrand są także debiutanci, wszyscy z sektora technologicznego. Na 63. znalazła się firma Dell Technologies (9 mld dol.), na 87. miejscu jest Uber (5,7 mld), a LinkedIn zajmuje 98. pozycję przy wartości ponad 4,8 mld dol.

grafika

Została 1/3 firm

W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jacek Kotarbiński, ekspert segmentów marketingu i wizerunku marek analizując tegoroczne wyniki zestawienia Interbrand zwraca uwagę na kilka tendencji wynikających z rankingu.

- Warto pogratulować Interbrand. To już 20 lat pracy ich ekspertów publikujących ranking wartości marek globalnych – zaznacza Jacek Kotarbiński. - Koniec drugiej dekady XXI wieku to trzy cyfrowe marki na podium: Apple, Google i Amazon. Trzy firmy jakże różne w swych modelach biznesu. Jednocześnie warto podkreślić, że największą dynamikę wzrostu notuje rynek technologii, dóbr luksusowych i sektor sprzedaży detalicznej.

Nasz rozmówca zwraca uwagę, że wartość marek pierwszej setki notuje stabilny wzrost na poziomie 5,7 proc. w stosunku do 2018 r., a ponad 1/4 marek dwucyfrowy wzrost wartości.

- Można odnotować dwie nowe, ciekawe marki które pojawiły się w zestawieniu, czyli Uber i LinkedIn.  LinkedIn mnie nie zaskakuje, ale Uber już tak. Zaufanie inwestorów do tej ostatniej marki nie jest szczególnie wysokie.

Według eksperta ciekawie wygląda spojrzenie na 20 lat historii raportów. - Dziś na liście zostaje 1/3 firm z pierwszej edycji Interbrand, m.in. Disney, Nike, Gucci - analizuje Kotarbiński. - Coca-Cola i Microsoft są jedynymi markami, które zawsze były w pierwszej dziesiątce. Wszystkie marki przez dwie dekady łącznie zwiększyły swoją wartość ponad dwukrotnie. To dość ważna wskazówka dla wszystkich zastanawiających się, czy warto strategicznie  inwestować w budowanie wartości marki - podkreśla ekspert.

Oto pełna lista TOP 100 najcenniejszych marek według rankingu Interbrand 2019

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu