SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora rozczarowała w internecie. Wpływy 20 proc. w dół, bo Yieldbird zmienia strategię

Jedynym pionem biznesowym grupy Agora za spadkiem przychodów w br. jest internet - jego przychody w drugim kwartale zmalały o 21. Firma tłumaczy to zmianą strategii jej spółki zależnej Yieldbird. Wyniki segmentu internetowego negatywnie rozczarowały analityka z BM Banku Millennium.

Siedziba Agory (fot. materiały prasowe)Article

W zeszłym kwartale przychody segmentu internetowego Agory zmniejszyły się rok do roku o 20,8 proc. do 42,9 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią wpływy reklamowe, które poszły w dół o 22,2 proc. do 38,6 mln zł.

Firma wyjaśniła w sprawozdaniu, że przesądziły o tym niższe wyniki sprzedażowe jej spółki zależnej Yieldbird, zajmującej się sprzedażą reklam w modelu programatycznym, „głównie z powodu zmian w portfolio klientów i skupieniu się na współpracy z kontrahentami o wyższej marżowości”.

Yieldbird sprzedaje mniej, bo zmienia strategię

Obecnie Yieldbird przekształca swój model biznesowy z usługowego na produktowy. - To proces podyktowany warunkami rynkowymi - obecnie wydawcy oczekują rozwiązań, które pomogą im efektywnie zarządzać posiadaną powierzchnią reklamową, a w coraz mniejszym stopniu są zainteresowani kompleksową usługą monetyzacji powierzchni reklamowej - uzasadniono w sprawozdaniu.

Spółka ma jak na razie pięć autorskich produktów oraz dwie usługi (jedna dotyczy bezpośredniej sprzedaży powierzchni reklamowej, a druga doradztwa w zakresie monetyzacji powierzchni).

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marta-radziak-kucharska-szefowa-dzial-rozwoj-marka-gazeta-pl-agora-kto-to-jest-rafal-madajczak ##

- Rozpoczęły się również prace nad kolejnymi rozwiązaniami m.in. platformą dla klientów ułatwiającą zmianę ustawień produktów, monitorowanie wyników ich działania czy testowanie nowych produktów. Trwa też projekt poprawy efektywności procesu sprzedażowego oraz marketingowego, który już przynosi pierwsze pozytywne efekty. Z sukcesem zakończył się także etap testowy produktu PriceGenius - wyliczono.

Koszty spadły słabiej od wpływów

W pierwszym kwartale br. wpływy segmentu internetowego Agory zmalały o 6,4 proc. do 43,9 mln zł, z czego te z reklam - o 8,8 proc. do 39,6 mln zł.

W konsekwencji w całym półroczu spadek łącznych przychodów sięgnął 14,1 proc. (do 86,8 mln zł), a tych reklamowych - 15,9 proc. (do 78,2 mln zł). Ujemna dynamika byłaby jeszcze wyższa, gdyby nie wzrost wpływów reklamowych pionu Gazeta.pl (głównie w pierwszym kwartale) oraz przychodów z ogłoszeń i pozostałych usług internetowych (przede wszystkim realizowanych przez grupę HRlink).

Z kolei wydatki operacyjne pionu internetowego w całym półroczu zmniejszyły się o 10 proc. do 78,8 mln zł, a tylko w drugim kwartale - o 14,6 proc. do 38,5 mln zł. Przesądził o tym spadek kosztów usług obcych (w ujęciu półrocznym o 30,5 proc. do 18,9 mln zł), natomiast wyraźnie zwiększyły się nakłady pracownicze (o 8,1 proc. do 13,3 mln zł w półroczu).

Półroczny zysk EBITDA zmalał z 11,6 do 6,7 mln zł, marża EBITDA - z 21,4 do 15,6 proc., a zysk operacyjny - z 9,1 do 4,4 mln zł.

Analityk: bardzo słaby rezultat

Adam Zajler, analityk z BM Banku Millennium, w komentarzu do wyników finansowych grupy Agora w drugim kwartale ocenił, że dane pionu internetowego „były rozczarowaniem”.

- Ponieważ spółka już wcześniej tłumaczyła się koniecznością restrukturyzacji w celu zmiany oferty z usługowej na produktową w spółce Yieldbird, nasze oczekiwania były odpowiednio obniżone. Spodziewaliśmy się spadku przychodów o 4 proc., jednak w rzeczywistości ubytek ten wyniósł 20,8 proc. r/r, a że rynek reklamy internetowej wzrósł w tym samym czasie o 8,0 proc., to można mówić o bardzo słabym rezultacie - napisał.

Jego zdaniem efekty restrukturyzacji Yieldbirda na poziomie przychodów będą widoczne w 2023 roku, a na poziomie zysku EBITDA - dopiero w 2024 roku. Analityk przypomniał, że do niedawna segment internetowy „stawał się drugim kołem napędowym wyników grupy Agora”, po pionie filmowo-książkowym obejmującym przede wszystkim kina Helios.

W ub.r. przychody segmentu internetowego grupy Agora zwiększyły się o 9 proc. do 233,1 mln zł (przy czym w czwartym kwartale wzrost wyniósł już tylko 3,3 proc.), zysk EBITDA zmalał z 45,1 do 44,6 mln zł, a zysk operacyjny poszedł w górę z 23,6 do 34,9 mln zł.

Spółka Yieldbird przy wzroście wpływów ze 150,44 do 161,31 mln zł zanotowała spadek zysku netto z 10,47 do 8,03 mln zł. Agora ma 95,8 proc. jej udziałów.

Natomiast w minionym kwartale cała grupa Agora przy wzroście przychodów o 30 proc. do 261,8 mln zł i zysku EBITDA z 14,7 do 26,1 mln zł zanotowała 17,6 mln zł straty netto, wobec 9,9 mln zł straty rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Agora rozczarowała w internecie. Wpływy 20 proc. w dół, bo Yieldbird zmienia strategię

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Karol
Prawda jest taka, ze w agoorze nie mamy dobrych konpetencji digitalowych. Rzadzi tu tzw polski model zarzadzania i rosumienia digitalu. Dlatego tam gdzie jest inne myslenie jest sukces.
odpowiedź
User
Jj
Brak kompetencji digitalowych widac jak na dloni.
odpowiedź
User
logik
co za żenada: negatywnie rozczarowały
odpowiedź