Agora zarabia więcej z państwowych reklam. „Wracamy do stanu normalności”

W drugim kwartale 2025 roku grupa Agora uzyskała kilka mln zł przychodów z reklam spółek Skarbu Państwa. – To poziom, który uważamy za normalny. Natomiast to nie stanowi o jakiejś istotnej części przychodów – stwierdził członek zarządu spółki Maciej Strzelecki.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Agora zarabia więcej z państwowych reklam. „Wracamy do stanu normalności”
Donald Tusk (fot. Stach Antkowiak/Reporter) i siedziba Agory (fot. materiały prasowe)

Za rządów Zjednoczonej Prawicy media o profilu liberalnym, krytyczne wobec ówczesnej władzy, były pomijane w mediaplanach reklamowych większości państwowych spółek i instytucji. Widać to było w przygotowywanych corocznie do 2021 roku przez medioznawcę prof. Tadeusza Kowalskiego raportach o wydatkach reklamowych takich podmiotów.

Według jego analizy, opartych na danych Kantar Media, w latach 2015–2020 spółki państwowe na reklamy w mediach tradycyjnych przeznaczyły cennikowo 5,4 mld zł, przy czym w swoich kampaniach omijały m.in. „Gazetę Wyborczą”, Tok FM, Radio ZET, „Newsweek Polska”, a tylko niewielkie sumy zostawiły w stacjach grupy TVN.

Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że byliśmy przedmiotem kartelowej zmowy i bojkotu reklamowego. Mamy nadzieję, że ten patologiczny stan ulegnie zmianie – mówił w listopadzie 2023 roku prezes Agory Bartosz Hojka.

Firma miała nadzieję na zmianę po tym, jak pod koniec 2023 roku władzę przejęła obecna koalicja rządząca. – Liczymy na powrót do normalności na rynku mediów i reklamy. Agora jest czwartym największym koncernem mediowym pod względem zasięgu i efektywności reklamowej na polskim rynku, największym po największych grupach telewizyjnych. W związku z tym oferujemy jedno z najpopularniejszych rozwiązań i najbardziej efektownych reklamowych rozwiązań dla klientów. Podkreślam więc: mamy nadzieję na powrót do normalności, na to, że wydatki reklamodawców będą odpowiadały naszej pozycji rynkowej i udziałowi w rynku – dodał Hojka.

Spółki państwowe reklamują nowe strategie

Ów powrót rzeczywiście nastąpił, przy czym w 2024 roku jeszcze w ograniczonej skali. Maciej Strzelecki, członek zarządu Agory i prezes należącego do niej Eurozetu, na czwartkowej telekonferencji zwrócił uwagę, że po zmianach władz wielu firm i instytucji państwowych w ub.r. pracowały one nad swoimi nowymi strategiami. W konsekwencji ich inwestycje marketingowe nie były tak duże jak w poprzednich latach.

Widać to było chociażby po wynikach grupy kapitałowej Orlen (należą do niej także Energa i PGNiG). Jak szczegółowo opisywaliśmy, w 2024 roku jej wydatki reklamowe zmalały r/r o prawie 60 proc., zaś te na public relations – o ponad 45 proc.

Inaczej obszar marketingowy podmiotów państwowych wygląda w 2025 roku. – Spodziewaliśmy się, że ta realizacja (nowych strategii tych spółek – przyp.) będzie następowała w sposób normalny, czyli wykorzystanie naszych mediów będzie w sposób bardziej rynkowy niż motywowany jakimiś politycznymi kwestiami – stwierdził Maciej Strzelecki.

I to właśnie widzimy w 2025 roku. Szczególnie drugi kwartał był już dobry w tym zakresie – podkreślił. – To poziom wydatków w naszych mediach z spółek Skarbu Państwa, który uważamy za normalny, który na takich udziałach czy poziomach występował te kilka lat temu, kiedy uważaliśmy, że ten rynek funkcjonował w sposób merytoryczny bardziej niż polityczny. Wracamy do tego stanu normalności – opisał menedżer Agory.

Przez kwartał tyle co w zeszłym roku

To przekłada się na konkrety finansowe. Maciej Strzelecki stwierdził, że w 2024 roku grupa Agora zanotowała kilka mln zł wpływów reklamowych od spółek Skarbu Państwa. Natomiast w minionym kwartale były to już „wysokie pojedyncze miliony”.

– To dobra wiadomość, natomiast nie stanowi o jakiejś istotnej części przychodów. To ciągle niski kilkuprocentowy udział – zaznaczył.

Reklamy to największe źródło przychodów grupy Agora. W drugim kwartale 2025 roku wpływy w tym obszarze wyniosły 208,7 mln zł, o 8 proc. więcej niż przed rokiem.

Ile Agora zarabia z reklam

W segmencie radiowym (obejmującym m.in. grupę Eurozet, której pozostałe 49 proc. udziałów Agora kupiła w połowie ub.r.) nastąpił wzrost r/r o 15,4 proc. do 89,1 mln zł. Firma wskazała w sprawozdaniu, że wyższe były przychody zarówno ze sprzedaży własnego czasu antenowego, jak i z usługi pośrednictwa w tym zakresie dla innych nadawców.

Za to w pionie reklamy zewnętrznej (grupa AMS) wpływy reklamowe zmniejszyły się o 0,5 proc. do 61 mln zł, a w segmencie internetowym zwiększyły się tylko o 2,1 proc. do 29,8 mln (wzrost wypracowała Gazeta.pl, a spadek nastąpił u spółki zależnej Yieldbird).

Pion prasowy osiągnął zaś wzrost przychodów reklamowych o 6 proc. do 15,8 mln zł (głównie dzięki większym wydatkom na portalu internetowym „Gazety Wyborczej”), a filmowo-książkowy, obejmujący głównie kina Helios – o 33,3 proc. do 11,2 mln (dzięki wyższej frekwencji).

grafika

W całym minionym półroczy przychody reklamowe grupy Agora sięgnęły 372,3 mln zł. To 6 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ogółem firma w drugim kwartale br. zwiększyła r/r przychody o 16,8 proc. do 379,6 mln zł, głównie dzięki dużo wyższej sprzedaży biletów w kinach Helios. Znacząco poprawiła się też rentowność firmy: zysk EBITDA poszedł w górę z 55,2 do 65,5 mln zł, a strata netto zmalała z 8,2 do 3,1 mln.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online