SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Agora ze wzrostem wpływów o 2,9 proc. i 2,8 mln zł straty. W górę Helios, AMS i Yieldbird - w dół radio, druk i „Gazeta Wyborcza”

W trzecim kwartale br. grupa kapitałowa Agora zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 258,8 mln zł oraz 2,8 mln zł straty netto (wobec 1,6 mln zł straty rok wcześniej). Wzrosły przychody należących do niej firm AMS i Yieldbird, a zmalały wpływy z radia, druku i „Gazety Wyborczej”.

Bartosz Hojka, prezes Agory, fot. materiały prasowe Article

W raporcie finansowym Agora uzasadnia, że do wzrostu jej wpływów w minionym kwartale najbardziej przyczyniły się wyższe przychody z kin Helios oraz sprzedaży usług reklamowych. Wpływy Heliosa z biletów zwiększyły się o 15,5 proc. do 55 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 12,8 proc. do 21,1 mln zł. Natomiast przychody z reklamy kinowej zmalały o 16,1 proc. do 7,8 mln zł.

Mimo to łączne wpływy Agory z usług reklamowych zwiększyły się o 2,3 proc. do 122,3 mln zł. Nastąpiło to głównie dzięki wzrostowi przychodów z reklamy internetowej (o 12,7 proc. do 34,6 mln zł) oraz zewnętrznej (o 9,2 proc. do 36,9 mln zł). Reklamą zewnętrzną zajmuje się spółka AMS, natomiast w segmencie internetowym najmocniej urosła spółka Yieldbird oferująca sprzedaż reklam w modelu programatycznym.

W zeszłym kwartale zmalały natomiast przychody Agory w segmencie druku (o 9,8 proc. do 18,4 mln zł), radia (o 6,2 proc. do 22,7 mln zł) oraz prasy (o 6,7 proc. do 51,5 mln zł). W tym ostatnim wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” spadły o 4 proc. do 21,8 mln zł, a ze sprzedaży reklam w niej - o 2,5 proc. do 19,3 mln zł. Zdecydowanie mocniej zmalały przychody z czasopism, m.in. dlatego że Agora z końcem ub.r. zamknęła magazyny „Magnolia” i „Dom & Wnętrze” (w październiku br. zrezygnowała natomiast z pism „Cztery Kąty”, „Ładny Dom”, „Dziecko” i „Niezbędnik Ogrodnika”).

Koszty operacyjne grupy Agora w minionym kwartale wyniosły 262,9 mln zł, o 0,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Najbardziej, o 6,1 proc. do 102,4 mln zł, wzrosły wydatki na usługi obce, co jest związane głównie z zakupem kopii filmów do kin Helios oraz rozwojem spółek Yieldbird i AMS. Znacznie niższe (spadek o 14,2 proc. do 21,1 mln zł) były natomiast koszty amortyzacji.

W efekcie zysk EBITDA Agory wzrósł w skali roku z 15,5 do 17 mln zł, natomiast wynik EBIT poprawił się z -9,1 do -4,1 mln zł. Natomiast strata netto firmy wzrosła z 1,6 do 2,8 mln zł.

Przyczynił się do tego m.in. fakt, że Agora w minionym kwartale nie zanotowała żadnych wpływów ze zbycia udziałów, podczas gdy rok wcześniej miała 10,2 mln zł takich przychodów (sprzedała wtedy mniejszościowe udziały nadawcy stacji Metro TV).

Z kolei w trzech kwartałach br. przychody Agory wyniosły 795,1 mln zł (4,8 proc. mniej niż rok wcześniej), koszty operacyjne - 808,9 mln zł (po spadku o 3 proc. w skali roku), a wynik netto - 7,1 mln zł zysku (wobec 7 mln zł straty w pierwszych trzech kwartałach ub.r.). Przychody firmy ze zbycia udziałów wzrosły rok do roku z 10,2 do 26,7 mln zł (w połowie br. Agora sprzedała pakiet akcji Stopklatki).

Na koniec września br. Agora miała 142 mln zł środków pieniężnych, w tym 26,1 mln zł w kasie, na rachunkach i lokatach bankowych oraz 115,9 mln zł zainwestowanych w krótkoterminowe papiery wartościowe.

W minionym kwartale w kinach Helios sprzedano 2,8 mln biletów, o 9,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W konsekwencji wpływy z biletów wzrosły w skali roku o 15,5 proc. do 55,1 mln zł, a ze sprzedaży barowej - o 12,8 proc. do 21,1 mln zł. Natomiast w trzech kwartałach te przychody zwiększyły się dużo mniej.

Z kolei wpływy z reklamy kinowej wyniosły w zeszłym kwartale 7,8 mln zł (po spadku o 16,1 proc. rok do roku), a w trzech kwartałach - 19,8 mln zł (15,4 proc. mniej niż rok wcześniej). Agora tłumaczy to spadkiem przychodów barterowych.

Od stycznia do września br. Wydawnictwo Agora sprzedało ok. miliona egz. książek i płyt, a jego wpływy wzrosły rok do roku o 15,2 proc. do 28 mln zł.

W minionym kwartale koszty usług obcych wzrosły w skali roku o 8,3 proc. do 44,3 mln zł (głównie z uwagi na wyższe wydatki na kopie filmów), a nakłady na wynagrodzenia i inne świadczenia dla pracowników - o 6,8 proc. do 12,5 mln zł.

Segment prasowy Agory zanotował spadek wpływów - w trzech kwartałach o 8,6 proc. do 155,9 mln zł, a w samym trzecim kwartale o 6,7 proc. do 51,5 mln zł. Zmalały zarówno przychody ze sprzedaży egzemplarzowej, jak i z reklam.

W przypadku „Gazety Wyborczej” w trzech kwartałach wpływy sprzedażowe zmniejszyły się o 5,3 proc. do 66,4 mln zł, a przychody reklamowe - o 7,1 proc. do 58,6 mln zł. Zdecydowanie bardziej, o ponad 30 proc., zmalały wpływy z magazynów.

Jednocześnie ograniczono wydatki na materiały i usługi poligraficzne oraz na wynagrodzenia. Natomiast koszty reprezentacji i reklamy w minionym kwartale wyniosły 8,4 mln zł, o 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

W zeszłym kwartale wynik EBITDA pionu prasowego to 0,5 mln zł straty (wobec 2,4 mln zł zysku rok wcześniej). Natomiast w trzech kwartałach strata EBITDA wyniosła aż 20,9 mln zł, głównie wskutek odpisu w wysokości 16,3 mln zł na należności od Ruchu.

W pionie reklamy zewnętrznej Agora w minionym kwartale miała 37,3 mln zł wpływów (9,1 proc. więcej niż rok wcześniej), a w trzech kwartałach - 120,5 mln zł (po wzroście o 5,1 proc. w skali roku). - Do wzrostu przychodów reklamowych segmentu w trzecim kwartale 2018 r. przyczyniła się pozytywna dynamika wydatków reklamodawców na kampanie reklamowe realizowane na nośnikach typu Premium Citylight oraz na środkach komunikacji miejskiej - podano w sprawozdaniu finansowym firmy.

Jednocześnie zwiększyły się koszty operacyjne: od stycznia do września br. wyniosły 104,3 mln zł (9,1 proc. więcej niż rok wcześniej), a w zeszłym kwartale - 35,2 mln zł (7 proc. w górę).

Zysk EBITDA w minionym kwartale miał wartość 7 mln zł (wobec 6 mln zł rok wcześniej), a w trzech kwartałach br. - 30,8 mln zł (po spadku o 1,5 mln zł w skali roku).

Segment internetowy Agory osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o ponad 6 proc. - w zeszłym kwartale o 6,4 proc. do 39,8 mln zł, a w trzech kwartałach br. o 6,8 proc. do 126,5 mln zł. - Głównym czynnikiem odpowiadającym za wzrost wpływów segmentu zarówno w trzecim kwartale, jak i w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. były wyższe przychody ze sprzedaży reklam wypracowane przez spółkę Yieldbird (w tym na powierzchniach własnych Gazeta.pl) - komentuje firma.

Koszty operacyjne zmalały znacznie mniej - w trzech kwartałach br. o 3,6 proc. do 113,8 mln zł. Najbardziej, o 13-14 proc., poszły w górę wydatki na usługi obce.

W efekcie zysk EBITDA pionu w trzech kwartałach zwiększyły się w skali roku z 12,3 do 16,3 mln zł, a w minionym kwartale - z 3,6 do 5,5 mln zł.

W segmencie radiowym Agora w zeszłym kwartale zanotowała spadek wpływów o 6,2 proc. do 22,7 mln zł, z czego przychody reklamowe zmalały o 9,1 proc. do 19 mln zł.

Jednocześnie koszty operacyjne zmniejszyły się o 3,2 proc. do 20,9 mln zł, głównie dzięki spadkowi wydatków na usługi obce o 7,1 proc. do 9,1 mln zł.

W minionym kwartale zysk EBITDA pogorszył się w skali roku z 3,5 do 2,8 mln zł, a w trzech kwartałach - zwiększył się z 10,3 do 12,9 mln zł.

Segment druku zanotował spadki wpływów: w minionym kwartale o 9,8 proc. do 18,4 mln zł, a w trzech kwartałach - o 34,3 proc. do 54,5 mln zł.

Mocno zmalały też koszty operacyjne: w trzecim kwartale br. o 15,2 proc. do 20,6 mln zł, a w trzech kwartałach - o 35 proc. do 58,9 mln zł. Procentowo najbardziej spadły koszty amortyzacji - w trzech kwartałach o 67,5 proc. do 5,2 mln zł.

W minionym kwartale pion zanotował 0,8 mln zł straty EBITDA, wobec 1,3 mln zł zysku rok wcześniej.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora ze wzrostem wpływów o 2,9 proc. i 2,8 mln zł straty. W górę Helios, AMS i Yieldbird - w dół radio, druk i „Gazeta Wyborcza”

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
gratulacje!!!
34 11
odpowiedź
User
alti
O! To po takim sukcesie premie dla zarządu wzrosną co najmniej dwukrotnie! :-D
39 15
odpowiedź
User
Sandzi
Strata rośnie i będzie coraz większa 👍😁
38 16
odpowiedź
User
psu na budę takie pseudoanalizy
Gdyby "informacja" dotyczyła TVP pod Kurskim czytalibyśmy o "nadal wysokiej stracie firmy" a to, że zmalała padłoby jedynie w kometarzach chociaż to też nie jest pewne bo jedne tematy chętniej moderują inne mniej.

I nieweryfikowale tabelki, które mają potwierdzać tezę :)

Z Agorą nie wiadomo w końcu jak jest, pozamedialna działność być może przynosi im jakieś zyski, niemniej to Gazeta jest nadal główną ich działanością a tutaj promocji i darowizn jeśli chodzi o subskrybcje elektroniczną nie ma końca.

Nie wiadomo w końcu czy Gmyz żartował z tym sfabrykowanym PESELem studenckim na który pobrał przedwyborczą prenumeratę przed wyborami, ale nawet nie fałszując niczego - w Polsce jest nadal grubo ponadmilion studentów. Z tego z milion w tym wieku który na ostatnia darwoizne subskrybcji Wyborczej się łapał... Sam korzystałem z takiego PESELa ( za zgodą właścicielki), mimo, że metrykalnie już się kwalifikowałem.

Wszystko to wskazuje na to, że sprzedaż głównego produktu im darmatycznie spada i to dużo bardziej niż to sie oficjlnie podaje.
Czytem pełne teksty Wyborczej codziennie, a mimo to, nie mam pojęcia ile kosztuje ani w kiosku ani tak kupiona w internecie.

Także rzeczywiście, na pewno odbijają, 45 kin Helios zastąpi wpływy które kiedyś generowało kilkanaście redakcji regionalnych.
29 12
odpowiedź
User
Znowu w piątek i po południu TAKI NEWS;)!
Aby nikt nie widział... nikt nie zobaczył. Że gazeta gasi światło;)!

A od poniedziałku dalej OPINIOTWÓRCZO... do Końca aż pojawią sie napisy TheEND;)!
I to nie będzie na pewno Happy End;)!
30 15
odpowiedź