SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Amazon wejdzie do Polski w pełnej wersji. "To osłabi pozycję Allegro"

Sklep internetowy Amazon przygotowuje się do uruchomienia swojej polskiej wersji. Eksperci są zgodni, że światowy gigant najbadziej zagrozi Allegro, a jego wejście będzie sukcesem, bo w obsłudze klienta i wygodzie zakupów ma wyraźną przewagę nad konkurencją. - Polski rynek usług e-commerce może zaliczyć spadki - uważa Marcin Michalski z Cube Group.

fot. Shutterstock.com Article

Sklep internetowy Amazon przygotowuje się do uruchomienia swojej polskiej wersji. W zakresie dostarczania zakupów ma współpracować m.in. z Pocztą Polską. Od lat polscy internauci mogą robić zakupy na Amazonie, a obecnie działa polskojęzyczna odsłona niemieckiej wersji serwisu. W pełni polska odsłona platformy sprzedażowej może ruszyć już w tym roku.

Zapytaliśmy ekspertów od e-commerce, jak widzą przyszłość amerykańskiego giganta internetowego w Polsce.

Dawid Wałęga, prezes spółki Peaksales, podkreśla, że Amazon będzie miał łatwiej, bo jest w świadomości polskich konsumentów od dawna, chociaż w małej skali - jego udział w polskim e-commerce wynosi około 5 proc. Od 2015 r. sklep internetowy zapewnia darmową dostawę zakupionych produktów do Polski.

- Z jednej strony handel transgraniczny rozwija się dynamicznie, z drugiej duzi gracze zaczynają widzieć w Polsce atrakcyjny rynek. Dziś liderem jest Allegro, któremu nie zagroziło nawet pojawienie się eBay'a. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna. Po pierwsze - kupujemy online znacznie więcej, po drugie - Amazon to nie tylko marketplace, ale też media, technologia, rozrywka i to może mu pomóc w zbudowaniu pozycji rynkowej - mówi Wirtualnemedia.pl Dawid Wałęga.

Zdaniem specjalisty z Peaksales, Amazon to gigant mediowy, który może realnie wpłynąć na duopol na rynku e-commerce w Polsce. - Jego wejście uderzy w Allegro i z czasem na pewno osłabi jego pozycję w Polsce - uważa Wałęga.

"Słabością Amazona są wysokie prowizje"

Podobne zdanie ma Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group. - Wejście Amazona na rynek będzie z pewnością bardzo dużym wydarzeniem i najbardziej zagraża Allegro, które nie wydaje się przejmować mocno tym faktem, o czym mogą świadczyć ostatnie podwyżki prowizji. Trzeba pamiętać, że Amazon już teraz ma gigantyczną rzeszę użytkowników z Polski w swojej niemieckiej wersji. Mocniejsze wejście na nasz rynek z pewnością będzie sukcesem. Nie wydaje mi się, aby poniósł podobną porażkę jak eBay, ale musi pamiętać przede wszystkim o szacunku dla polskiego konsumenta, czyli być elastycznym w dostawach i uwzględniać lokalne metody płatności - mówi nam Marcin Michalski.

Ekspert z Cube Group uważa, że największym atutem amerykańskiego giganta jest Amazon FBA (Fullfilment by Amazon), czyli usługa magazynowania i wysyłania towaru za sprzedającego. - To funkcjonalność, która może spowodować odpływ lokalnych sprzedawców z Allegro na rzecz Amazona, ze względu na ogromne zmniejszenie kosztów logistyki - podkreśla Michalski. Dodaje jednak, że słabością Amazona są wyższe niż w Allegro prowizje dla sprzedających, które dochodzą nawet do 20 proc.

Trzy mocne atuty Amazona

- Amazon ma trzy główne przewagi nad konkurencją. Pierwsza to szybkość dostaw. Na rynkach takich, jak Wielka Brytanii niczym nadzwyczajnym nie jest np. zamówienie wieczorem świeczek i odbiór ich następnego dnia rano od kuriera. Jeżeli Amazon osiągnie w Polsce podobny poziom logistyki, jak na rynkach Europy Zachodniej, to ma gwarancję szybkich wzrostów - podkreśla Michalski.

Jako drugi atut Amazona, ekspert wymienia szeroki wybór asortymentu. - To największa szansa dla polskich konsumentów. Zyskają dostęp do rynku światowych produktów z szybkością lokalnej dostawy. Z kolei lokalni sprzedawcy dostaną bodziec, aby swoje produkty sprzedawać w większym stopniu klientom Amazona na innych rynkach - uważa specjalista z Cube Group.

Kolejną mocną stroną Amazona, zdaniem Marcina Michalskiego, jest obsługa klienta i wygoda zakupów. - Słynne zakupy "one click", czyli skrócenie procesu płatności do jednego kliknięcia, mogą mieć znaczenie. Proces zamawiania będzie bardzo uproszczony, a nie bez znaczenia jest także, że Amazon jest bardzo restrykcyjny wobec sprzedawców i wymaga obsługi na najwyższym poziomie, bo inaczej blokuje konta - zaznacza Michalski.

"Rynek e-commerce czekają spadki"

Zdaniem specjalisty, wejście Amazona na rynek Polski najbardziej zagraża serwisowi Allegro, który nie wprowadza takich innowacji logistycznych jak światowa platforma sprzedażowa.

- Amazona obawiać się mogą również duże marketplace'y (np. Empik.com) i specjalistyczne sklepy internetowe, które nie będą oferowały żadnej dodatkowej wartości poza niską ceną. W konsekwencji cały polski rynek usług e-commerce może mocno spaść, bo na wielu dojrzałych rynkach (np. Niemcy, Włochy) Amazon stanowi do 30-40 proc. udziału w e-commerce - podkreśla Marcin Michalski.

Bardziej powściągliwy w przewidywaniach jest Artur Halik, menedżer działu sprzedaży w Shoper.

- Nie spodziewałbym się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie trzy czwarte klientów kupujących w sieci wchodzi na stronę Amazona, więc sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być. Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów - mówi nam Halik.

Ekspert dodaje, że nie spodziewa się raczej "szybkiego podboju" rynku polskiego e-handlu przez amerykańskiego giganta, który raczej wniesie "więcej ożywczej różnorodności".

"Allegro stara się zbliżyć do Amazona"

- Doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay kilkanaście lat temu. Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Wygląda więc na to, że Amazon próbuje wynegocjować dla siebie preferencyjne stawki dostaw u naszego przesyłkowego potentata i prawdopodobnie oprze swoją kampanię marketingową na niskich cenach oraz szybkiej i wygodnej dostawie - mówi nam Halik.

Zdaniem specjalisty, wejście Amazona do Polski z pewnością wywoła "poruszenie" po stronie Allegro.

- Allegro coraz bardziej stara się zbliżyć standardem do zasad panujących u amerykańskiej konkurencji. Usługa Smart podobna jest do Prime, choć jest w wersji znacznie uboższej. Serwis aukcyjny stara się też wprowadzać wzorem amerykańskiego giganta bardziej rygorystyczne zasady, które muszą spełniać sprzedawcy, takie jak wysoka jakość obsługi klienta - podkreśla Artur Halik.

Jak dodaje ekspert z firmy Shoper, pojawienie się konkurencyjnej wobec Allegro platformy sprzedażowej to szansa na dodatkowy kanał sprzedaży dla polskich handlowców, którzy od dłuższego czasu szukają alternatyw na rynku e-commerce.

Wojciech Miłek z Unity Group uważa, że każda platforma sprzedaży w internecie powinna obawiać się Amazona.

- Mniejsze sklepy nie będą w stanie konkurować z Amazonem na bardzo wielu płaszczyznach. Z kolei te bardziej obiecujące biznesowo mogą stać się celem do przejęcia. Duże podmioty takie, jak Allegro, ze względu na swoją skalę i brak do tej pory tak silnej konkurencji, będą miały nie lada problem do rozwiązania. Sądzę jednak, że jest to coś, czego są doskonale świadomi nie od dziś i biorą to zagrożenie pod uwagę - podkreśla doradca w obszarze e-commerce.

Amazon ma w Polsce centra dystrybucyjne

Amazon jest obecny w naszym kraju od sześciu lat. Uruchomił siedem centrów logistycznych: w Poznaniu, Wrocławiu, Sosnowcu, Bielanach Wrocławskich, a także w okolicach Szczecina, Łodzi i Bolesławca. Koncern szykuje kolejne centrum, w Gliwicach, gdzie na powierzchni ponad 210 tys. m kw. ma pracować ponad tysiąc osób. Według sprawozdania w KRS spółka Amazon Fullfilment w 2018 roku zatrudniała średnio 13 917, wobec 9 021 rok wcześniej. Do Amazona należy też warszawskie biuro i gdańskie centrum technologiczne, ogółem zatrudnia już u nas ok. 16 tys. osób Firma Amazon Fullfilment w 2018 roku zanotowała wzrost przychodów o 26 proc. - z 1,41 do 1,78 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych też o 26 proc. (z 1,33 do 1,69 mld zł) jej zysk netto zmalał z 67 do 20 mln zł.

Globalnie Amazon w trzecim kwartale ub.r. zanotował wzrost przychodów ze sprzedaży o 24 proc. do 69,98 mld dolarów oraz spadek zysku netto z 2,88 do 2,13 mld dolarów, co koncern uzasadnił zysk kosztami wprowadzania nowych usług i rozwoju. Amazon jest jednym z kilku koncernów technologicznych z kapitalizacją giełdową przekraczającą bilion dolarów, w poniedziałek na koniec sesji przy kursie 2 134,87 dolara ta kapitalizacja wynosiła dokładnie 1,06 bln dolarów. W tej grupie są także Apple, Microsoft i właściciel Google’a Alphabet, który osiągnął ten poziom w połowie stycznia br.

Allegro liderem polskiego e-commerce

Obecnie największą z platform e-commerce w Polsce nieobecnych w handlu stacjonarnym jest Allegro, do którego należą platformy Allegro.pl, Ceneo.pl i przejęty wiosną ub.r. eBilet Polska. W 2018 roku zanotowało 1,75 mld zł przychodów, 621,5 mln zł zysku operacyjnego i 230,1 mln zł zysku netto. W styczniu br. serwis Allegro.pl miał 17,09 mln użytkowników i 1,33 mld odsłon, a aplikacja mobilna Allegro - 3,94 mln użytkowników (według badania Gemius/PBI). Jesienią 2018 roku Allegro wprowadziło abonamentowy system korzystania z dostaw zakupów Allegro Smart!, od kwietnia br. będzie pobierać prowizje od cen liczonych z kosztami dostawy, podniesie też prowizje w części kategorii. W zeszłym tygodniu kierownictwo Allegro zapowiedziało, że w br. zainwestuje miliard złotych w rozwój m.in. na Allegro Smart i usprawnienie procesu dostawy. Platforma szacuje wzrost ofert o 200 mln i o 20 proc. więcej sprzedawców do końca br. Coraz popularniejszy w Polsce jest AliExperss należący do chińskiego giganta Alibaba. W styczniu br. jego aplikacja mobilna miała 5,43 mln polskich użytkowników.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Amazon wejdzie do Polski w pełnej wersji. "To osłabi pozycję Allegro"

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
wkurzony_sprzedawca
Pa pa... allegro :-)
51 12
odpowiedź
User
anna-maria
Nie wiadomo jak to wyjdzie w praktyce, ale KONKURENCJA na rynku to jedyny sprzymierzeniec konsumenta. Trzeba kibicować każdej firmie, która próbuje łamać monopol Allegro na zakupy internetowe. Chińczycy z Alibaby robią dobrą robotę (chwilowo wirus ich toczy). Niedługo wszystko wróci do normy i się pewnie odkują. Amazonowi w Polsce też trzeba kibicować. Będzie tańszy - wygra, będzie droższy - przegra. Życie i podejście do klienta zweryfikuje.
48 2
odpowiedź
User
Allegrowicz
Najpierw Allegro strzeliło sobie w stopę Allegro Lokalne a teraz Amazon ich przyciśnie.
40 2
odpowiedź
User
kolis
Nie do końca Allegro musi przestać być liderem. Amazon jest dla allegro tym, czym facebook był dla naszaklasa. Jednak jest pewna różnica. Fb wszedł na rynek bardzo wcześnie nim nk stało się na tyle popularne by się zakorzenić w ludzkich nawykach. Masa ludzi nawet nie zdążyła usłyszeć o nk, bo fb tak szybko wszedł. A allegro jednak jest u nas mocno zakorzenione i zna je każdy użytkownik internetu.
14 34
odpowiedź
User
AW
Trzeba koniecznie osłabić pozycję, bo Allegro staje się z roku na rok coraz głupsze i wprowadza coraz głupsze pomysły marketingowe
49 8
odpowiedź