Duży wzrost oglądalności mszy świętych w telewizji

W ostatnich dniach wyraźnie wzrosło zainteresowanie transmisjami mszy świętych w polskich stacjach telewizyjnych. Tylko oglądalność relacji pokazywanych w TVP1 w niedzielne poranki zwiększyła się z 435 tys. widzów do 1,65 mln - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

W ostatnim czasie tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Dotychczas w Polsce COVID-19 zaraziło się 901 osób, z czego 10 zmarło. Aby powstrzymać epidemię, rząd zdecydował się na wiele ograniczeń. Jednym z nich jest zakaz imprez masowych, w efekcie którego w mszach świętych w ostatnich kilkunastu dniach mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a od środy, 25 marca zgromadzenie takie może liczyć do 5 osób.

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Mediacom - średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele o godz. 7.00 w TVP1 w dniu 15 i 22 marca wyniosła 1,65 mln widzów, co przełożyło się na 34,04 proc. udziału wśród wszystkich widzów, 15,53 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 18,90 proc. w grupie 16-59.

Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia mszy w okresie epidemii koronawirusa zwiększyła się niemal czterokrotnie.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-stacji-newsowych-koronawirus-rankingu,7170732021192833a ##

Jedynka w ostatnich dniach mszę relacjonuje codziennie. Widownia wszystkich transmisji między 15 a 23 marca wyniosła 1,18 mln osób (odpowiednio 21,35 proc., 7,27 proc. i 9,63 proc. udziału).

grafika

15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe - np. rocznicowe, pogrzebowe, czy z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).

Wyraźny wzrost zainteresowania msze odnotowały w TVP Polonia. Transmisje 15 i 22 marca miały średnio 166 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys.

grafika

Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 23 marca śledziło średnio 335 tys. osób.

grafika

Dotychczas jedna pokazana w TVP Kultura msza zainteresowała 61 tys. osób.

Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 670 tys. widzów.

grafika

Ponad 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta dedykowana dzieciom. Relacje 15 i 22 marca śledziło średnio 73 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys.

grafika

W Telewizji Republika msze między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób, a w okresie od 15 do 23 marca było to 4,6 tys.

grafika

Wyraźny wzrost czasu antenowego programów religijnych

Z analizy wynika, że liczba wszystkich programów religijnych w polskich stacjach telewizyjnych monitorowanych przez Nielsen Audience Measurement (z wyłączeniem TV Trwam - dane tej stacji są mierzone przez instytut, ale nie są udostępniane rynkowi; poza NAM ma do nich dostęp tylko nadawca i KRRiT) w okresie od 1 stycznia do 8 marca 2020 roku wyniosła 279, co w przeliczeniu na jeden dzień daje średnio 4,1 audycji. Z kolei od 9 do 15 marca łączna liczba pozycji wyniosła 39 (5,6 w przeliczeniu na jeden dzień), a od 16 do 22 marca - 52 (7,4).

Wyraźnie wzrósł również czas antenowy audycji o tematyce religijnej. W okresie od 1 stycznia do 8 marca w przeliczeniu na jeden dzień były to średnio 2 godziny, 1 minuta i 47 sekund. Z kolei w okresie od 9 do 15 marca czas ten wyniósł średnio 3 godziny, 14 minut i 35 sekund, a tydzień później były to średnio 4 godziny, 29 minut i 18 sekund.

grafika

Zdecydowanie najwięcej czasu antenowego na audycje religijne polskie stacje telewizyjne przeznaczają w niedziele (z racji transmisji mszy świętych, które tego dnia w analizowanej kategorii programowej zajmują większość czasu). Czas ten wyraźnie się podwoił po wprowadzeniu ograniczeń związanych z zahamowaniem rozwoju epidemii koronawirusa. 1 marca łączna długość audycji religijnych wyniosła 9 godzin, 28 minut i 37 sekund, a 8 marca było to 9 godzin, 12 minut i 31 sekund. Z kolei 15 marca czas antenowy wyniósł 15 godzin, 8 minut i 27 sekund, a tydzień później było to 16 godzin, 14 minut i 2 sekundy.

1 i 8 marca liczba audycji religijnych wyniosła po 16, a w kolejne dwie niedziele było to po 22 pozycje.

grafika

Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 23 marca br. najwięcej - 2,26 mln - widzów miała transmisja mszy świętej w TVP1 15 marca tuż przed południem.

13 pozycji w top 20 należało do mszy. Po dwie lokaty zajęły audycje „Anioł Pański”, „Między ziemią a niebem” oraz „Okiem wiary”.

Szesnaście pozycji w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, a po dwie lokaty do zestawienia wprowadziły Polsat News i TVP Info. 19 na 20 tytułów to pozycje pokazane po 15 marca.

grafika

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Nowy właściciel TVN? Fundusz od hazardu może kupić kanały WBD

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Play bez szefa komunikacji korporacyjnej. Krzysztof Olszewski odchodzi po 2 latach

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Karolina Gniadzik wzmacnia zespół Mido

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Znany nadawca uruchomi w Polsce darmowe kanały

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości
Materiał reklamowy

Elastyczny harmonogram płatności - maksymalny komfort przy zakupie nieruchomości

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style

"Babski biznes" wiosną wróci na antenę TVN Style