SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Duży wzrost oglądalności mszy świętych w telewizji

W ostatnich dniach wyraźnie wzrosło zainteresowanie transmisjami mszy świętych w polskich stacjach telewizyjnych. Tylko oglądalność relacji pokazywanych w TVP1 w niedzielne poranki zwiększyła się z 435 tys. widzów do 1,65 mln - wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Sanktuarium Matki Bożej Częstochowskiej na Jasnej Górze; fot. TVP Article

W ostatnim czasie tematem numer jeden w polskich mediach jest sytuacja związana z rozwojem koronawirusa w naszym kraju. Dotychczas w Polsce COVID-19 zaraziło się 901 osób, z czego 10 zmarło. Aby powstrzymać epidemię, rząd zdecydował się na wiele ograniczeń. Jednym z nich jest zakaz imprez masowych, w efekcie którego w mszach świętych w ostatnich kilkunastu dniach mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a od środy, 25 marca zgromadzenie takie może liczyć do 5 osób.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement - udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Mediacom - średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele o godz. 7.00 w TVP1 w dniu 15 i 22 marca wyniosła 1,65 mln widzów, co przełożyło się na 34,04 proc. udziału wśród wszystkich widzów, 15,53 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 18,90 proc. w grupie 16-59.

Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia mszy w okresie epidemii koronawirusa zwiększyła się niemal czterokrotnie.

Jedynka w ostatnich dniach mszę relacjonuje codziennie. Widownia wszystkich transmisji między 15 a 23 marca wyniosła 1,18 mln osób (odpowiednio 21,35 proc., 7,27 proc. i 9,63 proc. udziału).

15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe - np. rocznicowe, pogrzebowe, czy z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).

Wyraźny wzrost zainteresowania msze odnotowały w TVP Polonia. Transmisje 15 i 22 marca miały średnio 166 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys.

Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 23 marca śledziło średnio 335 tys. osób.

Dotychczas jedna pokazana w TVP Kultura msza zainteresowała 61 tys. osób.

Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 670 tys. widzów.

Ponad 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta dedykowana dzieciom. Relacje 15 i 22 marca śledziło średnio 73 tys. widzów, podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys.

W Telewizji Republika msze między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób, a w okresie od 15 do 23 marca było to 4,6 tys.

Wyraźny wzrost czasu antenowego programów religijnych

Z analizy wynika, że liczba wszystkich programów religijnych w polskich stacjach telewizyjnych monitorowanych przez Nielsen Audience Measurement (z wyłączeniem TV Trwam - dane tej stacji są mierzone przez instytut, ale nie są udostępniane rynkowi; poza NAM ma do nich dostęp tylko nadawca i KRRiT) w okresie od 1 stycznia do 8 marca 2020 roku wyniosła 279, co w przeliczeniu na jeden dzień daje średnio 4,1 audycji. Z kolei od 9 do 15 marca łączna liczba pozycji wyniosła 39 (5,6 w przeliczeniu na jeden dzień), a od 16 do 22 marca - 52 (7,4).

Wyraźnie wzrósł również czas antenowy audycji o tematyce religijnej. W okresie od 1 stycznia do 8 marca w przeliczeniu na jeden dzień były to średnio 2 godziny, 1 minuta i 47 sekund. Z kolei w okresie od 9 do 15 marca czas ten wyniósł średnio 3 godziny, 14 minut i 35 sekund, a tydzień później były to średnio 4 godziny, 29 minut i 18 sekund.

Zdecydowanie najwięcej czasu antenowego na audycje religijne polskie stacje telewizyjne przeznaczają w niedziele (z racji transmisji mszy świętych, które tego dnia w analizowanej kategorii programowej zajmują większość czasu). Czas ten wyraźnie się podwoił po wprowadzeniu ograniczeń związanych z zahamowaniem rozwoju epidemii koronawirusa. 1 marca łączna długość audycji religijnych wyniosła 9 godzin, 28 minut i 37 sekund, a 8 marca było to 9 godzin, 12 minut i 31 sekund. Z kolei 15 marca czas antenowy wyniósł 15 godzin, 8 minut i 27 sekund, a tydzień później było to 16 godzin, 14 minut i 2 sekundy.

1 i 8 marca liczba audycji religijnych wyniosła po 16, a w kolejne dwie niedziele było to po 22 pozycje.

Spośród wszystkich programów religijnych w okresie od 1 stycznia do 23 marca br. najwięcej - 2,26 mln - widzów miała transmisja mszy świętej w TVP1 15 marca tuż przed południem.

13 pozycji w top 20 należało do mszy. Po dwie lokaty zajęły audycje „Anioł Pański”, „Między ziemią a niebem” oraz „Okiem wiary”.

Szesnaście pozycji w top 20 to audycje pokazane w Jedynce, a po dwie lokaty do zestawienia wprowadziły Polsat News i TVP Info. 19 na 20 tytułów to pozycje pokazane po 15 marca.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Duży wzrost oglądalności mszy świętych w telewizji

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ik
czyli nowoczesność do polski jeszcze długo nie zawita
24 78
odpowiedź
User
walter
spokojnie pójdą na wybory 10 maja i populacja naturalnie się zmniejszy o połowę ;)
26 60
odpowiedź
User
kamys
czyli nowoczesność do polski jeszcze długo nie zawita
Zawitała - katolicy ogladają msze przez mass media. A środowiska LGBT takie nowoczesne, że ciągle musi na ulice wychodzić i krzyczeć
76 22
odpowiedź
User
Fan
U nas ksiądz ma 4 dzieci.a taca swieci pustkami
22 60
odpowiedź
User
Słucham tylko mamy i Radia ZET
No to teraz dopiero wzrośnie oglądalność skoro rząd wprowadza kolejne obostrzenia co do wiernych podczas mszy i pogrzebów do 5 osób. Na mszy nie będzie mógł przebywać nikt spoza rodziny także na zwykłej mszy gdzie często wspominamy jest zmarły
26 12
odpowiedź