SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora urosła o 9-16 proc. w prasie, internecie i radiu. „Gazeta Wyborcza” i TOK FM z 288 tys. subskrybentów

W trzecim kwartale br. przychody grupy Agora w pionie prasowym wzrosły o 9,2 proc., w internetowym o 14,4 proc., a w radiowym o 16,3 proc. Zyskowność zmalała, bo firma więcej wydała na usługi obce i promocję oraz nie korzystała już z tarczy antykryzysowej Na koniec września „Gazeta Wyborcza” miała 262,6 tys. subskrybentów cyfrowych, a TOK FM - 25 tys.

Article

Wpływy segmentu prasowego Agory - obejmującego „Gazetę Wyborczą”, kilka magazynów i drukarnię - w zeszłym kwartale zwiększyły się o 9,2 proc. do 52,3 mln zł. Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” wzrosły o 2 proc. do 25 mln zł, a ze sprzedaży jej oferty reklamowej - o 18,3 proc. do 14,9 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach br. dynamika była znacznie niższa: przychody całego pionu prasy zwiększyły się o 3,4 proc. do 148,2 mln zł, a „Gazeta Wyborcza” osiągnęła wzrost wpływów ze sprzedaży o 2,1 proc. do 74,3 mln zł i z reklam o 16,7 proc. do 41,2 mln zł.

Już 40 proc. pionu prasowego to wpływy cyfrowe „GW”

Liczba subskrybentów cyfrowych „Gazety Wyborczej” na koniec września br. wynosiła 262,6 tys., po wzroście o 9 proc. z 240,7 tys. rok wcześniej. Wpływy ze sprzedaży tych prenumerat zwiększyły się w zeszłym kwartale o 24,7 proc. rok do roku.

Od początku br. „GW” uruchomiła sześć serwisów lokalnych (jak na razie ostatni wystartował pod koniec października w Kaliszu). Agora podała, że prawie jedna trzecia subskrybentów „Gazety Wyborczej” zdecydowała się na wykupienie prenumeraty cyfrowej po przeczytaniu tekstów lokalnych.

Wpływy z reklam internetowych wzrosły o 21 proc. W efekcie sprzedaż oferty cyfrowej „Gazety Wyborczej” (subskrypcji i reklam) w zeszłym kwartale stanowiła już 39,5 proc. łącznych przychodów segmentu prasowego.

Bez tarczy koszty mocno w górę, więc mniejszy zysk

Wydatki operacyjne piony prasowego zwiększyły się w zeszłym kwartale o 33,4 proc. do 47,1 mln zł, głównie w związku ze wzrostem kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych p 15,3 proc. do 21,8 mln zł. Ten wzrost to w dużym stopniu efekt niższej bazy kosztowej sprzed roku, kiedy Agora od połowy kwietnia do połowy września obniżyła wszystkim pracownikom wymiar pracy i pensje o 20 proc., a w ramach tarczy antykryzysowej dostała państwowe dopłaty do wynagrodzeń.

Ponadto w br. odpisała 1,4 mln zł na niespłacone zobowiązania jednego z kontrahentów.

W konsekwencji kwartalny zysk EBITDA segmentu prasowego zmalał z 14,3 do 7 mln zł, a zysk operacyjny - z 12,6 do 5,2 mln zł. W ujęciu trzech kwartałów zysk EBITDA zmniejszył się z 21,4 do 19,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 16,7 do 13,6 mln zł.

Gazeta.pl i Yieldbird ze wzrostami

Segment internetowy Agory w zeszłym kwartale osiągnął wzrost przychodów o 14,4 proc. do 51,6 mln zł. - Głównym czynnikiem odpowiadającym za ten wzrost były wyższe wpływy ze sprzedaży reklam wypracowane przez pion Gazeta.pl oraz spółkę Yieldbird. Zwiększyły się także przychody odnotowane przez grupę HRlink - opisano w sprawozdaniu.

W skali trzech kwartałów wzrost był niższy - o 12,2 proc. do 152,7 mln zł.

W minionym kwartale koszty operacyjne poszły w górę o 22,2 proc. do 44 mln zł. Procentowo najmocniej zwiększyły się wydatki na pensje i świadczenia pracownicze (o 31,5 proc. do 11,7 mln zł), bo firma przed rokiem korzystała z tarczy antykryzysowej. Natomiast nakłady na usługi obce zwiększyły się o 14,8 proc. do 26,4 mln zł.

W konsekwencji kwartalny zysk EBITDA zmalał z 11,3 do 10 mln zł, a zysk operacyjny - z 9,1 do 7,6 mln zł.

W pierwszych trzech kwartałach rentowność się poprawiła (zysk EBITDA wzrósł z 26,4 do 28,3 mln zł, a zysk operacyjny z 7,2 do 21,1 mln zł), ponieważ w pierwszej połowie ub.r. Agora dokonała odpisu w wysokości 12,7 mln zł dotyczącego spółki Domiporta (sprzedanej w połowie ub.r.) oraz restrukturyzacji zatrudnienia w Domiporta i Goldenline.

Reklama radiowa 12 proc. w górę, TOK FM ma 25 tys. subskrybentów

Pion radiowy grupy Agora zanotował w zeszłym kwartale wzrost przychodów o 16,3 proc. do 25,7 mln zł, z czego wpływy reklamowe zwiększyły się o 11,7 proc. do 21,9 mln zł. W sprawozdaniu Agory zwrócono uwagę, że wartość całego rynku reklamy radiowej wzrosła w tym okresie tylko o 4 proc.

W skali trzech kwartałów przychody firmy z reklamy radiowej poszły w górę o 16,6 proc. do 60,3 mln zł. - W obu okresach zwiększyły się wpływy ze sprzedaży czasu antenowego w stacjach należących do Grupy Radiowej Agory, a także przychody z usługi pośrednictwa w sprzedaży czasu antenowego w stacjach innych nadawców - zaznaczono w raporcie.

W skład Grupy Radiowej Agory wchodzą Radio TOK FM, Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio. To pierwsze od kilku lat oferuje podcasty z modelu subskrypcyjnym. Na koniec września z tej oferty korzystało 25 tys. płacących użytkowników, wobec 24,8 tys. przed rokiem i 18,6 tys. dwa lata wcześniej.

Koszty operacyjne pionu radiowego zwiększyły się znacząco mocniej od przychodów - w zeszłym kwartale o 38,5 proc. do 23,4 mln zł. Wydatki na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze wzrosły o 21,2 proc. do 8 mln zł, na usługi obce - o 23,3 proc. do 9 mln zł, a na reprezentację i reklamę - z 1,5 do 3,2 mln zł.

W konsekwencji pogorszyła się rentowność: w minionym kwartale zysk EBITDA spadł z 7 do 4,1 mln zł, a zysk operacyjny - z 5,2 do 2,3 mln zł, natomiast w trzech kwartałach br. zysk EBITDA - z 11 do 9,2 mln zł, a zysk operacyjny - z 5,6 do 3,7 mln zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Agora urosła o 9-16 proc. w prasie, internecie i radiu. „Gazeta Wyborcza” i TOK FM z 288 tys. subskrybentów

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotr
PISowskie media które dostają kasę tylko od Spółek Skarbu Państwa mogą tylko zazdrościć bez kroplówki z SSP już by dawno padły,bo one są na poziomie PRLowskiej Trybuny Ludu.
69 39
odpowiedź
User
tey
A ja powiem bez kozery .... pincet tysiency. Milion. Tylko z czego są te straty skoro 288 tysięcy ludzi (chyba piaty wynik na świecie jeśli chodzi o subskrypcje elektroniczne dzienników) płaci ? :)
34 58
odpowiedź
User
Ja już Polsatu nie oglądam bo to TVPIS w wersji light
Brawo Agora tak trzymać już słychać jak PISorki ujadają ze swoimi propagandzistami.
62 34
odpowiedź