SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT zdecydowała o usunięciu rosyjskich kanałów telewizyjnych z Polski

KRRiT podjęła decyzję o wykreśleniu z rejestru sieci kablowych i platform satelitarnych rosyjskich kanałów telewizyjnych. Operatorzy kablowi będą musieli usunąć niektóre stacje z oferty, a platformy satelitarne z list dekoderów. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl z dystrybucji wybranych kanałów rezygnuje firma Pasjatv. Rosyjskie stacje usuną z oferty Canal+ i Orange.

Article

Decyzja o zakazie oferowania rosyjskich kanałów zapadła podczas czwartkowego posiedzenia KRRiT. - W związku z rozpoczęciem przez Federację Rosyjską działań wojennych na Ukrainie, z uwagi na kwestie bezpieczeństwa i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, KRRiT podjęła uchwałę w sprawie wykreślenia z rejestru programów telewizyjnych rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym i programów rozprowadzanych następujących programów: RT (Russia Today), RT Documentary, RTR Planeta, Sojuz TV, Rossija 24 - informuje portal Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT.

Koniec rosyjskich kanałów w Polsce

Dalej przedstawicielka KRRiT tłumaczy co taka decyzja w praktyce oznacza. - Wykreślenie z rejestru oznacza brak możliwości rozprowadzania ww. programów w sieciach kablowych, platformach satelitarnych oraz platformach internetowych - wyjaśnia Brykczyńska.

- Wykreślimy kanały z listy kanałów FTA zgodnie z decyzją KRRiT - zapowiada w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Piotr Kaniowski, rzecznik prasowy Canal+.  Na podobny krok zdecydował się Polsat Box. - Zgodnie z decyzją KRRiT usunęliśmy z listy kanałów w dekoderach Polsat Box kanały rosyjskie wskazane przez KRRiT - zdradza Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Polsat Box. - Potwierdzam, że wyłączamy wszystkie rosyjskie kanały z oferty UPC Polska - poinformował na Twitterze, Michał Fura, rzecznik prasowy UPC Polska. W miejsce rosyjskojęzycznego kanału RT operator UPC włączył w czwartek wieczorem TVP World - podała TVP Info. - W związku z decyzją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wyłączamy wszystkie rosyjskie kanały w naszej ofercie - poinformowała z kolei PAP Justyna Grzelak, koordynatorka ds. PR sieci kablowej Vectra. Wyjaśniła również, że na miejscu rosyjskich kanałów (w przypadku Vectry są to RT oraz RTR Planeta) pojawiła się plansza z informacją: „W związku z decyzją Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, kanał jest niedostępny”.

- W związku z napaścią Rosji na Ukrainę, dzięki decyzji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, możemy potwierdzić, że rosyjskie kanały TV zostały przez nas wyłączone - poinformowała Netia (należąca do grupy Cyfrowy Polsat) o godz. 3 w nocy z czwartku na piątek.

Rosyjskie kanały m.in. w sejmowej kablówce

Tym samym sieci kablowe muszą usunąć wymienione wyżej stacje z oferty, a platformy satelitarne z list dekoderów. Drogą satelitarną wybrane kanały rosyjskie są bowiem niekodowane. Teraz ich odbiór będzie możliwy tylko za pośrednictwem internetu (m.in. ich strony internetowe) albo własnych tunerów do telewizji satelitarnej.

Za pośrednictwem Hot Birda 13E, z którego korzystają polskie platformy (Polsat Box, Canal+, Orange) można oglądać m.in. RTR Planeta, Rossija 24, RT News, RT Documentary czy Pierwyj Kanał. Nie wiadomo dlaczego ten ostatni nie znalazł się na liście zabronionych stacji.

Kilkanaście godzin wcześniej na podobną decyzję w sprawie rosyjskich stacji zdecydowała się Łotwa. Na początku grudnia ub.r., że Pierwyj Kanał i Rossija 24 wchodzą w skład sieci kablowej polskiego parlamentu. - Wydaje mi się, że Rosjanie raczej nie umieściliby polskich kanałów w swojej telewizji kablowej w parlamencie - ocenił wówczas w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl poseł Polski 2050 Mirosław Suchoń.

Niedawno informowaliśmy, że Pasjatv, firma zajmująca się dystrybucją kanałów telewizyjnych podpisała nową umowę z Pierwyj kanał (Channel One Russia). Oferuje 11 stacji telewizyjnych związanych z rosyjskim nadawcą. Firma z Gliwic odpowiada za dystrybucję w sieciach kablowych, platformach satelitarnych i ofertach IPTV kanałów należących do rodziny Channel One Russia. To ogólnotematyczny Channel One Russia Worldwide, filmowe Dom Kino, Dom Kino Premium, dokumentalno-historyczny Vremya, muzyczny Muzika Pervogo, dziecięcy Carousel International, kulinarny Telecafe, familijny O!, lifestyle'owy Bober, podróżniczy Poekhali! i poświęcony wojnie Pobeda.

- Kanały są adresowane przede wszystkim dla osób, które posiadają znajomość języka rosyjskiego, prowadzą interesy w bloku wschodnim oraz interesuje ich sytuacja polityczna i gospodarcza Rosji. Państwa, które ma duże znaczenie na rynku światowej gospodarki.Sieci kablowe, które położone są geograficznie bliżej granicy będą bardziej zainteresowane - informowała wówczas portal Wirtualnemedia.pl Barbara Guźniczak, prezes Pasjatv. Kanałów o charakterze rozrywkowym zakaz KRRiT nie dotyczy. Mogą być więc oferowane w ofercie sieci kablowych i platform cyfrowych. W ofercie firmy są jednak także Russia Today i RT Doc.

- W związku  z trudną sytuacją polityczną oraz decyzją KRRiT o wykreśleniu z rejestru programów informacyjnych rosyjskich jesteśmy zmuszeni do zaprzestania dystrybucji kanału Russia Today, Russia Today Documentary do czasu ustabilizowania się sytuacji politycznej na świecie. Pasjatv zajmuje się przede wszystkim sprzedażą kanałów telewizyjnych z całego świata . Nie zajmujemy się kwestią polityki. Oczywiście zdaję sobie sprawę z powagi sytuacji i muszę przyjąć zalecenia jakie przekazała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - informuje Wirtualnemedia.pl Guźniczak.

Szybka reakcja Orange

Platforma cyfrowa i operator IPTV Orange już zdecydowała się na usunięcie stacji.  - W związku z agresją na Ukrainę wyłączamy wszystkie rosyjskie kanały w telewizji od Orange - poinformował na Twitterze Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy Orange.

Wcześniej operator zdecydował się na gest pod adresem Ukraińców. - Obniżamy ceny połączeń na Ukrainę o ponad 80 proc., To wsparcie znacząco ułatwi kontakty mieszkającym w Polsce Ukraińcom z ich rodzinami i bliskimi pozostającymi w kraju. Jesteśmy z Wami - poinformował na Twitterze Jabczyński.

Operator wydał też w tej sprawie komunikat. - Obniżka do 29 groszy za minutę, czyli do stawki jak za połączenie krajowe, dotyczy wszystkich połączeń wykonywanych z telefonów komórkowych Orange i nju na ukraińskie numery stacjonarne i komórkowe. Chodzi zarówno o oferty na kartę jak i abonament. Z tańszych rozmów można korzystać do 10 marca - czytamy w nim.

- Dla użytkowników Orange Flex przygotowano pakiet rozmów międzynarodowych na Ukrainę: 100 minut na 30 dni za 0 zł. Wystarczy wpisać kod UKRAINA w polu kody promocyjne w swojej aplikacji Flex, by odebrać bezpłatny pakiet. W Orange Flex w każdym z pakietów social pass jest darmowy. Daje on możliwość korzystania z komunikatorów bez limitu GB, za darmo. W skład social pass wchodzą m.in. WhatsApp, Viber, Messenger, Facebook, Telegram, Twitter - dodał Orange.

Jak KRRiT może wykreślić z rejestru program

W myśl ustawy o radiofonii i telewizji KRRiT może wykreślić z rejestru program rozprowadzany, który w okresie ostatnich 12 miesięcy co najmniej dwukrotnie zamieścił treści propagujące działania m.in. sprzeczne z prawem, z polską racją stanu oraz postawy i poglądy sprzeczne z moralnością i dobrem społecznym oraz który m.in. zamieszczał "treści nawołujące do popełnienia przestępstwa o charakterze terrorystycznym lub zagrażające bezpieczeństwu i obronności państwa".

Ukraińskie MSZ poinformowało w czwartek rano, że rosyjskie wojska z różnych kierunków atakują ukraińskie miasta, w tym od strony okupowanego Donbasu i Krymu. Nieco później ukraińskie władze podały, że kolumny rosyjskich wojsk przekroczyły wschodnie, południowe i północne granice kraju. Ukraina korzysta ze swojego prawa do samoobrony, zgodnie z prawem międzynarodowym - głosiło oświadczenie ukraińskiego MSZ.

TVP wycofała rosyjskie seriale "Stepowa miłość" i "Kozacka miłość"

W czwartek na antenie TVP2 nie wyemitowano ani powtórki odcinka „Stepowej miłości” zaplanowanej o godz. 13:25, ani premierowego odcinka o godz. 18:45. Serial w ramówce stacji pojawił się 26 stycznia br.

Wcześniej, od 30 listopada 2020 do 25 stycznia br. TVP2 pokazywała rosyjsko-ukraiński serial „Kozacka miłość”. W grudniu 2020 roku oglądało go średnio 1,76 mln osób (dane Nielsen Audience Measurement).

Zarówno „Stepowa miłość”, jak i „Kozacka miłość” w czwartek zostały wycofane z platformy internetowej TVP VOD.

- Świat musi poznać prawdę o agresji Rosji na Ukrainę. Reporterzy, w tym Wiadomości, TVP Info, TVP World, Biełsat są w Kijowie, na wschodzie i południu Ukrainy. Nadajemy specjalny program 24/7 o rosyjskiej inwazji. Na TVP World wyd. specjalne oraz format o rosyjskiej dezinformacji - wyliczył prezes Telewizji Polskiej Jacek Kurski w czwartek rano.

Zupełnie inne podejście do rosyjskiej kultury Kurski wyraził na początku stycznia ub.r., odnosząc się zastrzeżeń co do emisji „Kozackiej miłości” w TVP2. - Nie można mieć pretensji do garbatego, że ma proste dzieci. Czym innym jest kultura rosyjska, kinematografia rosyjska, a czym innym jest reżim Putina. Czy mamy przestać czytać Dostojewskiego, słuchać Prokofiewa, bo dyktator jest na Kremlu? To jest nonsens - mówił w „Gościu Wiadomości”

 

Dołącz do dyskusji: KRRiT zdecydowała o usunięciu rosyjskich kanałów telewizyjnych z Polski

52 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
śmieszne xD
jak będę chciał to sobie odpale w necie. Nie będą mi mówić co mam oglądać a czego nie
odpowiedź
User
Trelee
Niech Pasjatv zamieni ten rosyjski pakiet na brytyjski. Przeszedłbym od razu do kablówki czy sat oferującej ITV, Channel 4, 5 i BBC 1-3.
48 5
odpowiedź
User
M
Cenzury nie lubię, ale nie ma co wspierać ruskiej wojennej haniebnej propagandy.
98 19
odpowiedź