SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kanały informacyjne ustawowymi obowiązkami TVP i PR, polityka historyczna i promocja Polski wpisane do misji

W projekcie ustawy o mediach narodowych zaznaczono, że częścią misji publicznej Telewizji Polskiej i Polskiego Radia jest emisja całodobowych kanałów informacyjnych. Nowymi elementami misji są też m.in. wzbogacanie świadomości historycznej oraz ochrona dzieci i młodzieży przed demoralizacją. Media narodowe nie mogą też odmówić emisji wystąpień prezydenta, premiera i marszałków parlamentu.

Projekt ustawy o mediach narodowych, złożony w czwartek w Sejmie przez grupę posłów PiS, znacznie dokładniej określa misję tych mediów niż dotychczasowa ustawa o radiofonii i telewizji (obowiązująca z nowelizacjami od 1992 roku) w rozdziale o mediach publicznych.

- Misją publiczną narodowych instytucji radiofonii i telewizji jest pozyskiwanie i rozpowszechnianie rzetelnych informacji z kraju i z zagranicy, kultywowanie tradycji narodowej oraz wartości patriotycznych i humanistycznych, przyczynianie się do zaspokajania duchowych potrzeb słuchaczy i widzów, rozbudzanie i zaspokajanie ich wszechstronnych zainteresowań, upowszechnianie dorobku polskiej i światowej nauki i twórczości artystycznej, popularyzowanie różnych form obywatelskiej aktywności, ułatwianie dostępu do obiektywnej informacji oraz tworzenie warunków pluralistycznej debaty o sprawach publicznych - przez oferowanie społeczeństwu i jego poszczególnym częściom zróżnicowanych programów radiowych i telewizyjnych oraz innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, edukacji, sportu i rozrywki z zachowaniem zasad bezstronności, pluralizmu, niezależności i wysokiej jakości. Misją publiczną Polskiej Agencji Prasowej jest pozyskiwanie i przekazywanie odbiorcom rzetelnych, obiektywnych i wszechstronnych informacji z kraju i z zagranicy - czytamy w projekcie nowej uchwały.

- Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu - stanowi obowiązująca obecnie ustawa.

Wśród szczególnych elementów tej misji mediów publicznych w obu dokumentach wymienione są m.in. upowszechnianie wiedzy o języku polskim, tworzenie produkcji przeznaczonych dla Polaków mieszkających za granicą, respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości (przy przyjęciu za podstawę uniwersalnych zasad etycznych), działanie na rzecz umacniania rodziny, promowanie sportu i zdrowego trybu życia, wspieranie twórczości artystycznej, literackiej i naukowej, zwłaszcza polskiej, uwzględnianie szczególnych potrzeb osób niepełnosprawnych, propagowanie postaw i przedsięwzięć sprzyjających przeciwdziałaniu patologiom społecznym oraz edukacja medialna.

W projekcie nowej ustawy znalazły się dodatkowe elementy misji publicznej. Jednym z nich jest wzbogacanie świadomości historycznej i przeciwdziałanie wypaczaniu obrazu historii Polski, utrwalanie wspólnoty narodowej i umacnianie odpowiedzialności za dobro wspólne oraz dokumentowanie twórczości radiowej i telewizyjnej oraz wydarzeń o doniosłym znaczeniu w dziejach Polski. O potrzebie prowadzenia lepszej polityki historycznej w mediach publicznych kilka razy mówili w ostatnim okresie posłowie pracujący nad projektem, m.in. koordynujący go wiceminister kultury Krzysztof Czabański.

Inny konkretny element misji to utrwalanie wspólnoty narodowej i umacnianie odpowiedzialności za dobro wspólne oraz upowszechnianie wiedzy o Polsce za granicą. Uruchomienie anglojęzycznego kanału informacyjnego Poland24, skierowanego na rynki zagraniczne, prezes TVP Jacek Kurski zapowiedział już w połowie stycznia br.

Nowymi ustawowymi częściami misji publicznej są także propagowanie postaw i przedsięwzięć sprzyjających przeciwdziałaniu patologiom społecznym, upowszechnianie świadomości ekologicznej oraz działanie na rzecz podnoszenia profesjonalnych i etycznych standardów w mediach oraz kwalifikacji osób w nich zatrudnionych.

W projekcie ustawy zapisano, że zarówno Telewizja Polska, jak i Polskie Radio w celu realizacji misji nadaje kanały ogólnopolskie, w tym całodobowy kanał informacyjny. W obecnie obowiązującej ustawie taka stacja nie jest osobno wymieniona.

Projekt zakłada, że media narodowe (TVP, Polskie Radio i Polska Agencja Prasowa) mają obowiązek upowszechniać stanowiska marszałka Sejmu, marszałka Senatu, prezydenta i premiera. Co to oznacza? Nadawcy nie mogą, w zakresie i formach wynikających z ich założeń redakcyjnych, odmówić wyemitowania wystąpienia żadnej z tych osób w ustalonym przez nią czasie, natomiast PAP nie może odmówić umieszczenia w swoim serwisie informacyjnym pełnego tekstu stanowiska żadnej z nich. Jednocześnie media narodowe są obowiązane „przedstawiać w sposób rzetelny i pluralistyczny stanowiska zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej partii politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców w węzłowych sprawach publicznych”.

Polskie Radio i TVP mogą też zawierać porozumienia z ministrami na tworzenie programów związanych z realizacją szkolnych programów nauczania oraz innych produkcji edukacyjnych, zwłaszcza dotyczących nauki, kultury, sportu, ekologii i wiedzy obywatelskiej oraz wiedzy o Polsce za granicą. Przy czym taka współpraca nie może naruszać niezależności redakcyjnej.

Dołącz do dyskusji: Kanały informacyjne ustawowymi obowiązkami TVP i PR, polityka historyczna i promocja Polski wpisane do misji

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
!!!
Media rządowe a nie narodowe! I ten obowiązek pokazywania premiera, prezydenta, marszałków. Bezwstydna żenada....
odpowiedź
User
Mateo
Za rządów słusznie minionych PO-PSL były w TVP orędzia prezydenta i premiera, były również częste wystąpienia przed kamerami polityków PO.
Za rządów PO-PSL trzeba było zrzucać się po 22,70 zł zł na PO-owskie media państwowe, bo z narodem to one nie miały nic wspólnego.
To była bezwstydna żenada.
odpowiedź
User
mvvm
i tak TVP Info które jest dostępne dla wszystkich przegrywa z kodowanym TVN24... WSTYD!
odpowiedź