SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

12 kanałów telewizyjnych, które zniknęły z Polski, ale na świecie nadal działają

Ponad dwie dekady temu Hallmark był jednym z najbardziej lubianych kanałów nieistniejącej już platformy satelitarnej Wizja TV. Choć na polskim rynku stacja nie nadaje od prawie 12 lat, to utrzymała się w USA. W lipcu postawiła na filmy związane z Bożym Narodzeniem. Przykładów nadawców, którzy zniknęli z Polski, a działają w innych krajach jest znacznie więcej.

Article

W krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych liczba stacji telewizyjnych nieznacznie spada. Ma to związek z rozwojem serwisów streamingowych, odchodzeniem od linearnej telewizji. Chociażby Disney w związku z rozwojem Disney+ zamknął ponad 100 stacji na świecie. Liczbę stacji na wybranych rynkach ograniczył też Paramount Global. Agencja AKPA, przygotowująca m.in. program telewizyjny dla prasy i portali internetowych wyliczyła kilka miesięcy temu, że w 2018 roku w Polsce działało 249 stacji, a w 2021 już 270. Mimo tych liczb, wiele kanałów ma charakter powtórkowy lub okolicznościowy. Polscy i zagraniczni nadawcy często w przypadku niezadowalających wyników oglądalności zastępują jeden kanał ze swojego portfolio innym.

Hallmark Channel

1 kwietnia 1998 roku nadawanie w Polsce rozpoczął Hallmark Channel. Wchodził w skład platformy satelitarnej Wizja TV, która w 2002 sfinalizowała połączenie z Cyfrą+. Należał do brytyjskiej firmy Sparrowhawk Media, która w 2007 roku została przejęta przez amerykańską NBC Universal. Emitował filmy i seriale, takie jak „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas”, „Patrol morski”, „Babski oddział”. Nadawanie w Polsce zakończył 13 września 2010 roku. Został zastąpiony przez stację 13th Street Universal (później 13 Ulica). Choć Hallmark Channel zniknął z Europy, to w USA dalej działa. Marka należy do firmy  Crown Media Holdings, która z kolei jest w posiadaniu  Hallmark Cards, producenta książek okolicznościowych. Na trzech amerykańskich kanałach (Hallmark, Hallmark Drama, Hallmark Movies and Mysteries) nadawca skupia się na promowaniu wartości rodzinnych. Często nadaje maratony z filmami dotyczącymi świąt Bożego Narodzenia. Obecnie promuje się hasłem „Christmas in July”. W USA, gdzie działają całoroczne sklepy świąteczne, taka oferta trafia do pewnej niszy.

Fox Life

Kanał Fox Life zadebiutował na polskim rynku 4 stycznia 2007 roku. Adresowana do kobiet stacja emitowała np. seriale „Brzydula Betty” i „Gotowe na wszystko”. Debiut Fox Life zbiegł się z inwestycjami News Corporation w telewizję Puls. Spekulowano wówczas, że koncern medialny należący do Ruperta Murdocha uruchomi wiele kanałów na polskim rynku. Magnat wycofał się z Pulsu, a 16 stycznia 2015 roku markę Fox Life zastąpił komediowy kanał Fox Comedy. Doszło do tego z powodu spadającej oglądalności i po badaniach, które wykazały zapotrzebowanie na kolejny kanał komediowy. Obecnie stacja wchodzi w skład portfolio Disneya, który ogranicza liczbę swoich linearnych telewizji. Fox Life nadal działa jednak m.in. w Chorwacji, Hiszpanii, Portugalii, Bułgarii czy krajach arabskich.

RTL7

W latach 1996-2002 niemiecka RTL Group nadawała nad Wisłą kanał RTL7. W ramówce były m.in. filmy i seriale („Autostrada do nieba”, „Sliders”, „Siódme niebo”), a także krótki serwis informacyjny „7 minut” oraz program interwencyjny „Zoom”. Do 1999 roku stację finansowało też amerykańskie Universal Studios, ale po trzech latach się wycofało. Na przełomie wieku z anteny zniknęły polskie produkcje. Pod koniec 2001 roku RTL7 kupiła Grupa TVN, która 1 marca 2002 roku przekształciła stację w TVN7. W 2005 roku Grupa RTL uruchomiła RTL7 na rynku holenderskim. Kanał zajął miejsce stacji Yorin, która w latach 1995-2001 funkcjonowała jako Veronica. Holenderski RTL7 skupia się na filmach i serialach adresowanych do mężczyzn. Pokazuje też transmisje sportowe. Kanały z szyldem RTL w Europie Środkowej działają jeszcze na Węgrzech i w Chorwacji, ale w czerwcu RTL z tego drugiego kraju sprzedano koncernowi CME.

Seasons

W latach 1999-2002 w Polsce działał kanał Seasons, poświęcony wędkarstwu i łowiectwu. Wchodził w skład ofert platformy satelitarnej Cyfra+ i sieci kablowych. Programy w polskiej wersji językowej emitował przez 12 godzin dziennie. Nadawcą kanału była spółka Multithematiques, która w sierpniu 2002 roku zawiesiła emisję z powodu niekorzystnej sytuacji na rynku włoskim. Sygnał polskiej wersji był nadawany właśnie z tego kraju. Obecnie Seasons działa we Francji. Jego profil się nie zmienił.

Outdoor Channel

Z końcem lipca ub.r nadawanie w naszym kraju zakończył Outdoor Channel, który miał zbliżony profil do Seasons. Należał do AMC Networks International i rozpoczął nadawanie w 2010 roku. Niedługo później przymierzał się do uruchomienia polskiej ścieżki językowej. Tak się jednak nie stało i stacja cały czas była nadawana wyłącznie w języku angielskim. W niektórych sieciach kablowych Outdoor Channel zastąpił Outdoor TV, uruchomiony przez Grupę MWE Michała Winnickiego. Obecnie nadaje jako Xtreme TV. Outdoor Channel dalej można oglądać np. w USA czy Australii.

TCM

W latach 1998-2015 działał w Polsce kanał TCM (Turner Classic Movies). Pokazywał głównie klasyki amerykańskiego kina. Do 2007 roku dzielił pasmo z dziecięcą stacją Cartoon Network, a później funkcjonował też jako osobny kanał. W 2015 roku właściciel kanału, spółka Turner Broadcasting System zdecydowała o zastąpieniu tej stacji przez TNT. - Marka TNT odniosła międzynarodowy sukces, a jej wprowadzenie na polski rynek jest kolejnym krokiem w rozwoju kanału - mówił wówczas Hannes Heyelmann, senior vice president and managing director na Europę Środkową i Wschodnią w Turner Broadcasting System. Marka TCM nadal jest obecna np. we USA, Ameryce Łacińskiej, Francji, Hiszpanii czy w Wielkiej Brytanii.

TNT

Marka TNT przetrwała w Polsce 6 lat. 23 października ub.r. należący wówczas do Warner Media kanał TNT z „Dr Quinn”, „Strażnikiem Teksasu”, „MacGyverem” w ofercie zmienił nazwę na Warner TV. - Polska to dla nas istotny rynek - biorąc pod uwagę, że Warner Bros jest znaną i lubianą marką, jesteśmy przekonani, że Warner TV zaoferuje naszym fanom z tego kraju wyjątkowe doświadczenie, dzięki uznanym i nagradzanym filmom oraz serialom - komentował wtedy Hannes Heyelmann, head of programming w WarnerMedia w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce. TNT nadal mogą oglądać widzowie z USA, Ameryki Łacińskiej czy Hiszpanii.

Trace Urban

Francuski Trace TV pojawił się w ofercie platformy satelitarnej Cyfra+ w maju 2005 roku. Muzyczna stacja z teledyskami z szeroko rozumianych nurtów urban, world music, hip hopem, reggae, afro później posługiwała się nazwą Trace Urban. Z oferty polskiej platformy Canal+ zniknęła na początku stycznia 2020 roku. Trace Urban i jej siostrzane stacje, czyli m.in. Trace Gospel, Trace Kitoco, Trace Naija, Trace Toca nadal można oglądać m.in. we Francji, Hiszpanii, Portugalii, krajach afrykańskich i na Karaibach.

BET

1 kwietnia 1998 roku na platformie satelitarnej Wizja TV pojawił się kanał BET on Jazz, poświęcony głównie muzyce jazzowej. Przetrwał na naszym rynku tylko do 31 marca 2001 roku. Marka BET z programami telewizyjnymi, serialami, filmami, muzyką czarnoskórych działa jednak z powodzeniem w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji i krajach afrykańskich. W USA dodatkowo funkcjonuje stacja BET Her dla czarnoskórych kobiet.

VH1

Kanał VH1 Polska zadebiutował w 2005 roku, kiedy zastąpił MTV Classic. Emitował głównie teledyski z poprzednich dekad. W 2011 roku został zastąpiony przez Comedy Central Family, ale w godzinach nocnych emitowano pasmo „VH1 Hits”. W kwietniu 2012 roku ponownie uruchomiono VH1 Polska. Do końca września 2015 roku stacja nadawała głównie teledyski z lat 80 i 90. Później zmieniono oprawę graficzną i skupiła się na nowych teledyskach. W 2017 roku została ujednolicona z wersją europejską, choć nadawano polskie reklamy. Zrezygnowano z tego trzy lata później. 1 sierpnia 2021 roku VH1 Europe zastąpił MTV 00s z muzyką z początku XXI wieku. VH1 nadal nadaje np. w USA czy we Włoszech, ale tam emituje głównie seriale i programy rozrywkowe.

MiniMax

W latach 1999-2004 działał w Polsce adresowany do dzieci i młodzieży kanał MiniMax. Jego właścicielem była spółka Canal+ Cyfrowy. Emitował takie kreskówki jak, „Pomysłowy Dobromir”, „Przygody psa cywila”, „Simba – król zwierząt”, „Dziwne przygody Koziołka Matołka”. W 2004 roku stacja została zastąpiona przez kanał ZigZap, który z kolei w 2011 roku zmienił nazwę na TeleToon+. Właścicielem marki MiniMax jest obecne spółka AMC Networks International. Stacja dalej działa m.in. w Czechach, Rumunii i na Węgrzech.

Lifetime

31 maja br. adresowy do kobiet kanał Lifetime z portfolio A+E Networks UK zakończył nadawanie na polskim rynku. Kanał Lifetime pojawił się na polskim rynku w grudniu 2014 roku. Stacja w Polsce oferowała widzom treści dokumentalne i fabularne skupione wokół tematów związków, rozwoju i poszukiwania własnego stylu. W tym duchu wyprodukowane zostały popularne lokalne produkcje takie jak „Królowe Second-Handów” i „Wnętrze do poprawki”. A+E Networks UK nie wprowadził w miejsce Lifetime nowego kanału. Wcześniej nadawcy tak postępowali z uwagi na cenne umowy z operatorami i platformami cyfrowymi. Choć stacja zniknęła z europejskiego rynku, to nadal działa w USA, Kanadzie i Azji Południowo-Wschodniej.

Dołącz do dyskusji: 12 kanałów telewizyjnych, które zniknęły z Polski, ale na świecie nadal działają

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zygmunt
szkoda cvzasu na czytanie
9 29
odpowiedź
User
Irek świrek
W sumie z tego to szkoda mi jedynie RTL7 bo miał pokazny potencjał rozwoju który dziwnie nie wykorzystał. Jako TVN7 stał się wiejską wersją TVN dla osób z podstawowym wykształceniem
44 6
odpowiedź
User
to trzeba było
szkoda cvzasu na czytanie


to trzeba było zająć się innymi sprawami
29 5
odpowiedź