Ruszyła kampania społeczna "Kościół wolny od polityki"

Kongres Katoliczek i Katolików rozpoczął kampanię społeczną pod hasłem "Kościół wolny od polityki". Jest on praktyczną realizacją wniosków zawartych w „Raporcie o stanie relacji Państwo - Kościół w Polsce”, opublikowanym w ub.r. W projekt zaangażowali się m.in. prof. Andrzej Zoll i o. Paweł Gużyński.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Ruszyła kampania społeczna "Kościół wolny od polityki"

Jak tłumaczą inicjatorzy kampanii,projekt „Kościół wolny od polityki” jest odpowiedzią na problem zakulisowych koneksji urzędników państwowych i kościelnych w Polsce, które są sprzeczne z obowiązującym w niej prawem. Punktem wyjścia było przygotowanie solidnie przemyślanego „Raportu o stanie relacji Państwo — Kościół w Polsce”.

Od tamtego czasu, główny problem omawiany w tym dokumencie, czyli negatywny wpływ na życie publiczne w Polsce zakulisowych powiązań między państwem i Kościołem, nie osłabł na sile. Dlatego organizatorzy akcji, za pośrednictwem powszechnie dostępnych środków przekazu, postanowili przeprowadzić kampanię społeczną „Kościół wolny od polityki”.

- Jesteśmy gotowi współpracować z każdym, kogo podobnie jak nas mobilizuje troska o dobro wspólne, którym w tym wypadku jest potrzeba uporządkowania w Polsce relacji państwo — Kościół — polityka. Wierzymy, że w ten sposób przyspieszymy proces zmian społecznych, które pod tym względem nie tylko my uważamy  za konieczne. Nasze działania zamierzamy realizować od połowy czerwca do połowy października 2023 roku — z nadzieją na ich ciąg dalszy w kolejnych miesiącach i latach - zaznaczają organizatorzy akcji.

Seria spotów i podcastów

W ciągu pierwszych 20 tygodni prezentowana przede wszystkim seria spotów i podcastów zatytułowanych „20 kroków”. Zaproszeni przez goście opowiedzą pro publico bono (dla dobra publicznego) o fundamentach zdrowych relacji państwo — Kościół. Będzie to podstawą szeregu innych działań, które potoczą się równolegle w każdej przestrzeni medialnej.

Mimo że kampania porusza tematy dotyczące państwa i Kościoła, projekt ma charakter ogólnospołeczny. Inicjatorzy akcji podkreślają stanowczo, że nie będą w jego ramach agitować politycznie, partyjnie lub religijnie.

- Działamy na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, dbając o praworządność, przejrzystość i równość w naszym życiu publicznym. Nie prowadzimy działalności politycznej w podstawowym znaczeniu tego słowa, czyli nie podejmujemy aktywności, mającej na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej. Dla nas ważne jest respektowanie fundamentalnych zasad, na których powinno opierać się całe życie społeczne, więc także polityka i życie religijne. Chcemy dotrzeć do wyobraźni obywatelek i obywateli w takim stopniu, aby uwierzyli, że państwo i Kościół mogą i powinny współpracować ze sobą inaczej, niż czynią to obecnie - zapewniają.

Kampania skierowana będzie w dużej mierze do odbiorców lokalnych, ale w kręgu zainteresowania autorów kampanii są też małe i duże społeczności: wspólnoty sielskie i miejskie, szkoły podstawowe, średnie i wyższe, media regionalne i ogólnopolskie, grupy skupione wokół tradycji i poszukujące nowych rozwiązań, parafie na wsi i w mieście.

Zmienić przyzwyczajenia, skojarzenia, sposób myślenia

Kampania obejmować będzie spotkania live, wywiady, artykuły, rozmowy, spoty i podcasty. - Będziemy zabiegać o zmianę tych przyzwyczajeń, skojarzeń, sposobów myślenia i działania, które są sprzeczne z obowiązującym prawem, a dotyczą stosunków między państwem i Kościołem w Polsce - zapowiadają organizatorzy.

W ramach kampanii powstało 20 epizodów, które mają dokonać przebudzenia społecznej mocy. Każdy z nich dotyka innej, niewygodnej dla polityków i duchownych kwestii. - Muszą one wybrzmieć, aby nowa nadzieja na konieczne zmiany nie była daremna. Szara strefa powiązań między państwem i Kościołem rzutuje w sposób negatywny na jakość życia publicznego, a co za tym idzie – na komfort codziennego funkcjonowania każdego z nas. Kwitowanie tego problemu przez kościelnych hierarchów wymówką, że żaden kłopot nie istnieje, ponieważ zawsze, wszędzie i wszystko reguluje w Polsce Konkordat, jest niczym mroczne widmo, błąkające się po pustoszejących kościołach. Tak samo traktujemy deklaracje polityków o zerwaniu konkordatu, co promują jako cudowną receptę na uzdrowienie obecnego stan rzeczy w relacjach państwo — Kościół. Czy naprawdę nie czują się współwinni tego, jak źle sprawy się mają? - zastanawiają się inicjatorzy projektu. - W Polsce większość dorosłych i nastolatków uważa, że politykowanie na kościelnej ambonie jest czymś nagannym zarówno w przypadku księży, jak i polityków. Wielu z nas wciąż zdumiewa się, gdy spotyka duchownego, urzędnika państwowego lub partyjnego działacza, który z tego właśnie miejsca wygłasza polityczne przemówienie. Zadajemy sobie pytanie, dlaczego oni nic sobie nie robią z tego, że krytycy ich postępowania są w przewadze? Z jakiego powodu wciąż mydlą nam oczy, zamazując różnicę między amboną i mównicą partyjną albo utożsamiają polityczne poglądy z prawdami wiary? My mamy sposób i odwagę, aby stanąć w poprzek tej fali cynizmu i braku przyzwoitości.

 

 

 

 

Autorzy kampanii "Kościół wolny od polityki"  zachęcają do robienia zdjęcia z plakatami projektu - ma to być wyrazem poparcia dla jego przesłania i celów. Namawiają też do nagrywania krótkich wideo z opiniami dotyczącymi tematu kampanii - będą one emitowane w mediach społecznościowych akcji: na Facebooku, Twitterze, Instagramie i TikToku.Dodatkowo zaplanowano spotkania online z ekspertami.

W projekt zaangażowali się m.in. prof. Andrzej Zoll, o. Paweł Gużyński i Anna Maria Rizzo.

bg
Autor artykułu:
bg
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

TVN szykuje jubileuszową edycję "MasterChefa". "Wyprawa poza Europę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Dziennikarz Meczyków doznał udaru. "Może ktoś potraktuje to jak przestrogę"

Świąteczna piosenka Radia 357 z  teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Świąteczna piosenka Radia 357 z teledyskiem. Zobacz "Karpia pięciolatka"

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

Właściciel TVN wdraża nowe rozwiązania telewizji hybrydowej na kanałach naziemnych

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami