SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

KRRiT ukarała nadawców za złamanie przepisów. 180 tys. dla TVN, po 60 tys. dla Polsatu i TVP

Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nałożył na pięciu nadawców telewizyjnych kary za naruszenie przepisów sponsorowania audycji i innych przekazów. Ukaranymi są TVN, Polsat, TVP, TV Puls i Kuchnia+. - Wskazanie sponsorskie nie może mieć charakteru reklamy, odniesienie do produktu musi mieć charakter neutralny - tłumaczy KRRiT.

fot. Shutterstock.com Article

KRRiT przeprowadziła analizę ewidencji audycji sponsorowanych oraz wskazań sponsorskich wyemitowanych między 10 a 16 grudnia ub.r. i od 5 do 11 stycznia br. w programach w kanałach TVN, TVN Style TVN24, Telewizji Polsat, TVP1, TV Puls i Kuchnia+. Analiza prowadzona była w godzinach 7.00-23.00.

Na podstawie monitoringu Krajowa Rada stwierdziła naruszenie art. 17 ustawy o radiofonii i telewizji, mówiącego o emisji audycji sponsorowanych. Naruszone zostało również rozporządzenie KRRiT z 6 lipca 2000 roku w sprawie sponsorowania audycji i innych przekazów. Ukarani nadawcy wskazywali sponsora programu w formie reklamy, co dodatkowo mogło utrudnić odróżnienie wskazania sponsora od przekazu reklamowego.

- Wskazania sponsorskie będące przedmiotem decyzji o ukaraniu zawierały m.in. wartościujące wizualne i dźwiękowe określenia produktów i usług właściwe dla reklamy. Treści będące przedmiotem decyzji o ukaraniu zawierały też znaki towarowe innych podmiotów, nie będących sponsorami audycji oraz miały charakter reklamowy. Warstwa wizualna została skonstruowana według scenariusza właściwego dla reklamy, użyto również promocyjnych, wartościujących sformułowań. Doprowadziło to do sytuacji, w której zaciera się różnica między rodzajami przekazów, co mogło wprowadzać widza w błąd, co do charakteru oglądanego przekazu handlowego - motywuje decyzję o nałożeniu kary Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji oraz ww. rozporządzeniem KRRiT, informacja na temat sponsorowania audycji może zawierać tylko nazwę sponsora, firmę, znak towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorcę lub jego działalność, odniesienie do jego towarów, usług lub ich znaku towarowego.

W związku z emisją przekazów sponsorskich, które naruszyły obowiązujące regulacje, przewodniczący KRRiT nałożył na nadawców następujące kary: na TVN łącznie 180 tys. zł (po 60 tys. zł na TVN, TVN24 i TVN Style), TV Puls - 50 tys. zł, Telewizję Polską - 60 tys. zł, Telewizję Polsat - 60 tys. zł i ITI Neovision (nadawca Kuchnia+) - 60 tys. zł.

Wymierzając karę KRRiT uwzględniła zakres i stopień szkodliwości naruszenia oraz możliwości finansowe nadawcy. Przy ocenie zakresu i stopnia szkodliwości naruszenia uwzględniono m.in. fakt, że nastąpiło ono w programie ogólnodostępnym, rozpowszechnianym nieodpłatnie na obszarze całego kraju.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: KRRiT ukarała nadawców za złamanie przepisów. 180 tys. dla TVN, po 60 tys. dla Polsatu i TVP

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
piotrek
Nie lubie PIS-u ,ale popieram likwidację Krajowej Rady
10 12
odpowiedź
User
sammler
Na waciki?
9 10
odpowiedź
User
G31
co to za Kara po 60 tys Polsat to sobie odbije ale w TVP nie widziałem tego typu reklam
9 9
odpowiedź
User
skorpion
Kto obmyślił te kary KRRiT chyba ktoś bardzo głupi.60 tyś to chyba jakiś żart 60 milonów to byłaby kara dla stacji telewizyjnej działająca odstraszająco.
12 8
odpowiedź