SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Netia po decyzji UOKiK zwróci klientom koszty dodatkowych usług, które włączała bez zgody

Na podstawie decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów firma telekomunikacyjna Netia zrekompensuje klientom koszty sześciu usług dodatkowych, które aktywowała bez wyraźniej zgody. Chodzi m.in. o Bezpieczny Smartfon, Pakiet HBO HD i GigaNagrywarkę.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie w sprawie dodatkowych usług aktywowanych przez Netię podjął po uzyskaniu informacji, że jedna ze spółek zależnych telekomu włączała takie usługi w sposób automatyczny, bez wyraźnej zgody każdego użytkownika. Postępowanie dotyczyło Netii oraz należących do niej firm Internetia i Petrotel.

W decyzji z 30 grudnia ub.r. prezes UOKiK orzekł, że Netia narusza zbiorowe interesy konsumentów, ponieważ włącza klientom bez ich wyraźnej zgody sześć usług dodatkowych:
- Bezpieczny Internet 2,
- Bezpieczny Smartfon,
- Identyfikacja Numeru,
- Pakiet HBO HD,
- GigaNagrywarka Standard,
- GigaNagrywarka Maxi.

UOKiK zobowiązał Netię, żeby odpowiednio zmodyfikowała procedury sprzedażowe (klienci telefonicznie i przez internet mają być pytani, czy zgadzają się na włączanie dodatkowych usług, oraz informowani, ile za to zapłacą w poszczególnych miesiącach umowy) oraz zrekompensowania poniesionych wydatków użytkownikom, którym bez ich zgody aktywowane takie usługi.

Rekompensata od Netii - jak otrzymać?

W ostatnich dniach Netia zaczęła wykonywać decyzję prezesa UOKiK. Na profilach społecznościowych i w serwisie internetowym operatora pojawiły się informacje, w jaki sposób klienci mogą uzyskać rekompensatę.

Osoby obecnie korzystające z Netii nie muszą w tym celu robić niczego, otrzymają upust na kolejnych fakturach lub zaliczenie części przysługującej im kwoty na poczet ewentualnych zaległości wobec operatora. Przy czym obecni klienci firmy, którzy w złożonych reklamacjach zażądali zwrotu opłat na konto bankowe, zostaną poproszeni o przekazanie numeru rachunku.

Z kolei osoby, które nie korzystają już z usług Netii, otrzymają rekompensatę po podaniu numeru konta bankowego.

- Taką informację konsumenci będą mogli nam przekazać w salonie Netii, dzwoniąc na naszą infolinię (22-358-15-94), wysyłając maila na adres: (info@netia.pl) lub wypełniając formularz. Link do formularza (netia.pl/pl/komunikaty/uokik_2021) będzie aktywny od 10.03.2022 r. W indywidualnej korespondencji wskażemy termin, w jakim konsumenci będą mogli nam przekazać numer rachunku bankowego - zapowiedziała Netia.

Informacje o wysokości rekompensaty i zasadach jej uzyskania klienci dostaną mailem, telefonicznie lub listownie od 10 marca do 5 czerwca br. Użytkownicy, którzy w tym okresie nie otrzyma od operatora prośby o podanie numeru rachunku bankowego, będzie mógł go przekazać do 20 lipca.

Netia zaznaczyła w komunikacie, że rekompensata jest związana z tym, że firma „zobowiązała się do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji konsumentów oraz dokonania zwrotu opłat osobom, które dezaktywowały jedną lub kilka ww. usług dodatkowych przed otrzymaniem czwartej faktury, na której została naliczona za nie opłata w pełnej wysokości”.

Netia kupiona przez Cyfrowy Polsat, zniknęła z giełdy

Od 2018 roku większościowym akcjonariuszem Netii jest Cyfrowy Polsat. Potem przejmował kolejne pakiety jej akcji w ramach wezwań, w grudniu 2020 roku zaproponował po 4,80 zł za akcję, a w kolejnych wezwaniach - po 7 zł za akcję.

Na przełomie lipca i sierpnia ub.r. przejął 78,99 mln walorów stanowiących ok. 23,5 proc. kapitału Netii, przekraczając poziom 95 proc. udziału w kapitale Netii. W tej sytuacji ogłosił przymusowy wykup pozostałych walorów, też po 7 zł za sztukę.

Z końcem grudnia ub.r. akcje Netii zniknęły z warszawskiej giełdy, po prawie 22 latach obecności na parkiecie.

W trzecim kwartale ub.r. grupa kapitałowa Netia zanotowała spadek przychodów z 315,16 do 307,73 mln zł i zysku netto z 11,27 do 8,56 mln zł.

Od minionego kwartału dane Netii są uwzględniane w całości w raportach finansowych grupy Cyfrowy Polsat, która w trzecim kwartale ub.r. osiągnęła wzrost wpływów w ujęciu skorygowanym o 2,5 proc. do 2,59 mld zł, a dzięki finalizacji sprzedaży Polkomtel Infrastruktury za 7,07 mld zł zanotowała 3,15 mld zł zysku netto. Na koniec września miała 7,47 mld zł na rachunkach i lokatach.

Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK

W październiku 2019 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał kary w wysokości 16,7 mln zł nałożone przez prezesa UOKiK na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za reklamy promocji SmartDom, które uznano za mylące.

Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

Natomiast jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał karę ponad 18 mln zł nałożoną przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku.

W grudniu ub.r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.

Dołącz do dyskusji: Netia po decyzji UOKiK zwróci klientom koszty dodatkowych usług, które włączała bez zgody

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl