SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pół roku podatku cukrowego. Rosną ceny, spada sprzedaż napojów

W pierwszej połowie roku w następstwie wprowadzenie opłaty cukrowej ceny napojów gazowanych poszły w górę średnio o 36 proc. w porównaniu z rokiem 2020, sprzedaż zaś spadła o jedną piątą - wynika z badania CMR.

Article

Kategoria napojów gazowanych notuje w pierwszym półroczu tego roku spadek sprzedaży wolumenowej roku do roku aż o 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. (z poziomu 3,43 zł do 4,65 zł za litr). W podobnej skali rosną ceny wód smakowych - tu skok cen sięga jednej trzeciej (z 2,56 zł na 3,39 zł za litr) przy 17 procentowym spadku wolumenu sprzedaży.

Bolesne skutki wprowadzenia opłaty cukrowej odczuwają także inne kategorie produktów. W sprzedaży herbat mrożonych przy 2 proc. spadku wolumenu średnia cena za litr rośnie o 19 proc. (z 4,43 zł na 5,26 zł za litr).

Inaczej sytuacja wygląda w kategorii napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową. Raportowany tu jest wzrost średniej ceny za litr o ok. 13 proc. (skok z 9,49 zł na 10,76 zł), ale wolumen rośnie o 7 proc. w stosunku do ubiegłego roku.

Opłata cukrowa a strategie producentów napojów

Jak wskazują eksperci CMR, opłata cukrowa wymusiła zmiany w strategiach produktowych części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostów cen rynkowych z nadzieją na pobudzenie popytu.

Pierwszą przyjętą strategią jest zmniejszenie bądź całkowite wyeliminowanie cukru ze składu produkowanych napojów. Taktykę tę przyjmują producenci takich marek jak Coca-Cola, Pepsi, Hellena, Red Bull, Żywiec Zdrój

Inni producenci modyfikują skład produktów, wzbogacają je o soki owocowe (min. 20 proc. zawartości), co eliminuje konieczność ponoszenia części stałej opłaty tj. 50 gr za ltr. "Takie działania podejmuje m.in Maspex w wodach smakowych (Kubuś Waterrr), herbatach mrożonych (Nestea), energetykach smakowych (Tiger), czy firma Zbyszko w napojach gazowanych (3 owoce, Maxer)" - wskazuje CMR.

Inna strategia to tzw. „downsize’ing”, czyli zmiana opakowań na mniejsze, za czym idzie proporcjonalna zmiana ceny. CMR podaje, że w tym roku takie działania prowadzi Colian w oranżadach Hellena (oprócz tych w opakowaniach 1250ml w ofercie znajdziemy aktualnie butelki 850ml), Zbyszko czy Suntory (producent Schweeps; w owocowych napojach gazowanych (pierwszy poszerza portfolio o butelki 850ml, drugi redukuje pojemność z 1400ml do 1350ml i 900ml do 850ml), Żywiec Zdrój w wodach smakowych (butelki 1200 ml, przy aktualnie najbardziej popularnych 1500ml), czy Pepsico w napojach gazowanych (nowa pojemność 1200ml).

Ponad pół miliarda złotych do budżetu z opłaty cukrowej

W maju firmy zapłaciły ponad 130,6 mln złotych z tytułu opłaty cukrowej - poinformowało portal Wirtualnemedia.pl w połowie lipca Ministerstwo Finansów. Do budżetu państwa z opłaty wpłynęło już przeszło pół miliarda złotych.

Opłatę cukrową za maj uiściło 541 podmiotów - dowiedział się w Ministerstwie Finansów portal Wirtualnemedia.pl. To spadek z porównaniu z poprzednimi miesiącami - w lutym informację o wniesieniu opłaty cukrowej złożyło 576 firm. W marcu 596 podmiotów złożyło informację o opłacie cukrowej.

Co się składa na podatek cukrowy

Obowiązujący od początku tego roku podatek cukrowy składa się z dwóch części - stałej i zmiennej. Część stała wynosi 50 gr za każdy litr napoju słodzonego oraz dodatkowo 10 gr za każdy litr napoju z dodatkiem tauryny lub kofeiny. Część zmienna to 5 gr za każdy 1 gram cukru w napoju powyżej 5 gramów na 100 ml napoju. Część stała w wysokości 50 gr/ 1 l dotyczy także napojów słodzonych słodzikami.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Pół roku podatku cukrowego. Rosną ceny, spada sprzedaż napojów

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
konsument
Chyba taki był cel opłaty cukrowej, żeby zniechęcić Polaków do picia słodkich napojów? Swoją drogą bez sensu, że podatek dotyczy też naturalnych słodzików, np. erytrytolu czy stewii, które mogłyby zastąpić aspartam czy acesulfam, dodawany teraz masowo do wszystkiego.
odpowiedź
User
Aneczka
Prawidłowo. Mniej cukru to więcej zdrowia.
odpowiedź
User
ja_
Prawidłowo. Mniej cukru to więcej zdrowia.

Dziecko, ale tu jest mowa i zmniejszeniu spożycia napojów słodzonych, nie cukru w ogóle. Napoju słodzonego mogę nie kupować, cukier znajdę nawet w wędlinach. I nie, zdrowie nie zależy tylko od spożycia cukru.
odpowiedź