SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Pyszne.pl: w ub.r. przychody 55 proc. w górę, bez negatywnych skutków epidemii

W 2019 roku spółka Sto2 zarządzająca platformą Pyszne.pl (należy do koncernu Takeaway.com) osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 55,2 proc. do 97,14 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 46,26 do 35,59 mln zł. Dużą część nakładów na marketing platformy ponosi Takeaway.com, przez co Pyszne.pl nadal generuje straty.

Przychody Sto2 ze sprzedaży produktów i usług poszły w górę rok do roku z 60,5 do 94,75 mln zł, a ze sprzedaży towarów - z 2,07 do 2,38 mln zł.

Zarządzana przez spółkę platforma Pyszne.pl pozwala zamawiać jedzenie z restauracji i innych lokali gastronomicznych. Na koniec ub.r. Pyszne.pl współpracowało z 7 878 takimi lokalami, po wzroście o 19 proc. z 6 608 rok wcześniej.

Pyszne.pl stawia z 2,5 mln klientów i 7,6 mln zamówień

Na platformie było w ub.r. prawie 2,5 mln aktywnych użytkowników, wobec 1,96 mln w 2018 roku i 1,4 tys. zł w 2017 roku. Natomiast liczba zrealizowanych przez nich zamówień przez dwa lata podwoiła się, rosnąć z 7,58 mln w 2017 do 14,95 mln w ub.r.

W sprawozdaniu spółka Sto2 wyliczyła, że w ub.r. skupiała się na rozwoju logistyki, wchodzeniu z ofertą do nowych miast oraz rozbudowie działu corporate solutions odpowiedzialnego za wdrożenie innowacyjnego rozwiązania w sektorze B2B. Zaznaczyła, że dostawy z użyciem własnych pojazdów wprowadziła w dziewięciu nowych miastach. - Co spowodowało zwiększenie ilości zamówień i będzie podstawą do dalszego wzrostu w roku 2020 - zaznaczyła.

Koszty 55 proc. w górę, Takeaway ponosi nakłady marketingowe

Wydatki operacyjne właściciela Pyszne.pl zwiększyły się w podobnym tempie procentowym co przychody - o 55 proc., z 61,5 do 95,32 mln zł. Zdecydowana większość to koszty usług obcych, które poszły w górę z 38,66 do 63,96 mln zł. Spółka nie wyszczególnia, ile przeznaczyła na marketing, prowadzi natomiast regularnie działania reklamowe, głównie w telewizji, internecie i na outdoorze.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 7,4 do 10,73 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 1,86 do 2,7 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 1,13 do 2,22 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 8,79 do 11,19 mln zł.

W efekcie zysk sprzedażowy Sto2 wzrósł z 1,07 do 1,82 mln zł. Inne wyniki rentowności są mocno podwyższane przez pozostałe wpływy operacyjne, które w ub.r. wyniosły 43,74 mln zł, a rok wcześniej 32,39 mln zł.

Dzięki temu zysk operacyjny poszedł w górę z 33,23 do 44,85 mln zł, a zysk brutto - z 33,32 do 44,75 mln zł. Natomiast zysk netto zmalał z 46,26 do 35,59 mln zł, ponieważ w ub.r. spółka zapłaciła 9,17 mln zł podatku dochodowego, a w 2018 roku miała ujemne koszty podatkowe w wysokości -12,94 mln zł.

Bezpośrednio 100 proc. udziałów właściciela Pyszne.pl ma holenderska spółka Takeaway.com. Na początku października na walnym zebraniu zdecydowała, że otrzyma cały zysk netto polskiej spółki z ub.r. w formie dywidendy.

Firma Sto2 przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że jej dane finansowe nie odzwierciedlają w pełni działalności Pyszne.pl. - Zależności finansowe pomiędzy spółkami Sto2 sp. z o.o. i Just Eat Takeaway.com sprawiają, że wyniki polskiej firmy nie są w żaden sposób wyznacznikiem zysków wypracowanych przez serwis Pyszne.pl. W rzeczywistości, za sprawą rosnących inwestycji, rynek polski generuje od kilku lat stratę - podkreśliła spółka.

Takeaway.com w ub.r. w segmencie pozostałych rynków (obejmującym m.in. Polskę zanotował 51,8 mln euro skorygowanej straty EBITDA, wobec 27,8 mln euro straty w 2018 roku.

Pyszne.pl stawia na marketing

Od połowy marca do maja lokale gastronomiczne były zamknięte z powodu epidemii, mogły jedynie prowadzić sprzedaż na wynos. Jak to wpłynęło na działalność Pyszne.pl?

- Spółka nie zanotowała spadku sprzedaży i zmniejszenia bazy klientów korzystających z Pyszne.pl ani restauracji z nią współpracujących. Choć pandemia doprowadziła do tymczasowego zamknięcia wielu restauracji to negatywny wpływ tego zjawiska na  serwis Pyszne.pl został zrekompensowany poprzez dołączenie nowych lokali, które wcześniej nie oferowały usług dostawy - opisano w sprawozdaniu.

Firma dodała, że nie widzi zagrożenia, że współpracujące z nią lokale staną się niewypłacalne. Na koniec ub.r. wartość wystawionych przez nią faktur, przy których termin płatności przekroczono o 90 dni, wynosiła 912,9 tys. zł.

Sto2 chce osiągnąć w br. kolejny znaczący wzrost przychodów. - Kluczowe dla utrzymania wysokiej dynamiki wzrostu będą dalsze inwestycje marketingowe przekładające się na większą rozpoznawalność marki i liczniejszą bazę aktywnych klientów oraz działania sprzedażowe mające na celu rozbudowę sieci restauracji partnerskich - opisała firma. Zapowiedziała też rozwój dostaw opartych o własne pojazdy.

Dołącz do dyskusji: Pyszne.pl: w ub.r. przychody 55 proc. w górę, bez negatywnych skutków epidemii

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
STRASZNE
W knajpach proszą żeby nie korzystać z tych rabunkowych serwisów, które zabierają ponad 20% prowizji i powodują kompletny brak opłacalności dla mniejszych restauratorów.
odpowiedź
User
Teresa
Krojenie restauracji na prowizjach od 13 do 30% nie pomaga lokalnym przedsiębiorcom. W dobie kryzysu lepiej zamawiać bezpośrednio na stronie restauracji, niż pozbawiać sporej części zarobku tylko dlatego, że zamawia się przez pośredniczące konglomeraty. Szanujmy polskie restauracje.
odpowiedź