SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RMF FM, Eska i Trójka ze wzrostami słuchalności. Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

W drugiej fali badania słuchalności realizowanego przez Krajowy Instytut Mediów spore wzrosty osiągnęły RMF FM, Radio Eska i Trójka, natomiast zmalały wyniki Jedynki i Radia Maryja.

fot. Shutterstock.com Article

Według badania Krajowego Instytut Mediów od kwietnia do czerwca br. RMF FM miało 20,5 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 20,1 proc. od lutego od kwietnia br. (badanie obejmuje osoby w wieku minimum 15 lat).

Wynik zajmującego drugą pozycję Radia ZET (Eurozet) tak jak w poprzedniej fali wynosi 9,8 proc., natomiast udział Radia Eska (Grupa Radiowa Time) wzrósł z 5,9 do 6,5 proc., a Trójki (Polskie Radio) - z 1,6 do 1,9 proc.

O 0,1 pkt proc. zwiększyły się wyniki kilku innych rozgłośni: Antyradia (Eurozet) i Radia Vox FM (Grupa Radiowa Time) - z 1,4 do 1,5 proc., Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) - z 0,7 do 0,8 proc. oraz Meloradio (Eurozet) - z 0,5 do 0,6 proc. Natomiast Radio Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) osiągnęło wzrost z 1,2 do 1,4 proc.

Za to udział Jedynki (Polskie Radio) zmalał z 5,1 do 4,6 proc., TOK FM (Grupa Radiowa Agory) - z 2,2 do 2,1 proc., RMF Classic - z 1,5 do 1,4 proc., Radia Maryja - z 1,9 do 1,7 proc., Polskiego Radia 24 - z 1,2 do 1,1 proc., a Dwójki - z 0,7 do 0,6 proc.

Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

W rankingu są dwie rozgłośnie nadające wyłącznie w internecie, tworzone przez byłych dziennikarzy Trójki. Udział Radia 357 tak jak w poprzedniej fali badania wyniósł 1 proc., a wynik Radia Nowy Świat zmalał z 0,8 do 0,7 proc.

Nie zmieniły się wyniki RMF Maxxx (3,2 proc.) i Radia Plus (1,4 proc.)

Nieco ponad jedna trzecia (33,5 proc.) respondentów zadeklarowała, że słuchali RMF FM wczoraj. W poprzedniej fali badania było to 31,6 proc.

Wynik Radia ZET wzrósł z 15,1 do 15,9 proc., Radia Eska - z 9,6 do 10,6 proc., a Trójki - z 2,7 do 3 proc. Za to Jedynka zanotowała spadek z 7,8 do 7,5 proc., TOK FM - z 3,7 do 3,5 proc., a Polskie Radio 24 - z 2 do 1,7 proc.

Badanie Krajowego Instytut Mediów realizowane jest wśród osób w wieku 15 lat i więcej z całej Polski, których numery telefonów komórkowych wylosowano. Każdego dnia roboczego realizowanych jest średnio 500 wywiadów, w ciągu roku daje to prawie 150 tys.

Od lutego do kwietnia badanie objęło 39 853 respondentów, a od kwietnia do czerwca - 44 645.

Polskie Radio zrezygnowało z zakupy wyników badania Radio Track

W drugiej połowie stycznia podano, że rozgłośnie publiczne zrezygnowały z zakupu badania Radio Track. Nadawcy radiowi skupieni w MOC RADIO (Związek Pracodawców Mediów Radiowych reprezentujący rozgłośnie regionalne tworzące Audytorium 17 oraz Polskie Radio S.A nie zdecydowali się na to, by przedłużyć i zakupić na bieżący rok badanie Radio Track realizowane przez Kantar – powiedział PAP Artur Kubaj, prezes MOC RADIO, komentując w poniedziałek tę decyzję.

Jak wyjaśnił, to "pokłosie długiej dyskusji, która toczy się w radiofonii publicznej". "Są pewne zastrzeżenia do tych badań. Nadawcy publiczni zastanawiają się nad tym, analizują rynek, chcieliby skorzystać z innych badań" – podkreślił.

Paweł Kwieciński, przewodniczący Rady Nadzorczej MOC RADIO i dyrektor biura programowego Polskiego Radia, w rozmowie z PAP powiedział, że "Polskie Radio wielokrotnie wyrażało swoje zastrzeżenia, jeżeli chodzi o dotychczasową formułę badań, która w Polsce była standardem". W jego ocenie "nadszedł moment, gdy nie można tylko krytykować i uczestniczyć, ale trzeba poszukać rozwiązań alternatywnych".

"Mamy stowarzyszenie nadawców radiowych MOC RADIO, mamy różne możliwości pozyskania badań na rynku. W tej chwili wszystkie możliwości są jeszcze na stole" – zaznaczył. "Szukamy takiej możliwości i takich rozwiązań, które będą korzystne dla rozgłośni w naszym typie nadawania, czyli dla radia publicznego" – zwrócił uwagę Kwieciński. Zastrzegł również: "Rozumiemy to, że są różne typy rozgłośni – są radia komercyjne, są radia publiczne, ale są też nadawcy społeczni czy religijni".

"Te badania nie służą tylko i wyłącznie sprzedaży reklam, pozycjonowaniu czy mierzeniu siły marki. To muszą być badania, które rzeczywiście pokażą, jakie stacje wybierają słuchacze i to jest ważne dla każdego, kto działa na rynku radiowym. Stąd ta nasza wspólna decyzja" – podkreślił Kwieciński. "Chodzi nam o to, że musimy doprowadzić do pozyskania badań, które pozwolą nam zarówno ocenić naszą skuteczność handlową jak i sposób realizacji misji publicznej. Dobre badania powinny uwzględniać specyfikę różnych typów stacji radiowych, które funkcjonują na rynku" – wyjaśnił. "To jest dla nas priorytet i kierunek naszego działania" – dodał.

Od kilku lat Jedynka i Trójka notowały w Radio Track spore spadki słuchalności, ich wyniki zmalały do rekordowo niskich poziomów. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wielokrotnie krytykowała to badanie.

W styczniu ub.r., odpowiadając na pytanie o spadki słuchalności Trójki, Kamińska oceniła, że Radio Track nie jest realnym badaniem słuchalności, analogicznym do panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. - Jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreślić trzeba, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time. Metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych - stwierdziła.

W październiku w przeddzień publikacji kolejnych wyników badania słuchalności na portalu Polskatimes.pl należącym do Polska Press ukazał się artykuł „Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne”. W tekście obszernie zacytowano wypowiedź dr. Jolanty Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, oceniającą, że Radio Track „jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności”.

Link do tekstu zamieściły na Twitterze Agnieszka Kamińska oraz członkini zarządu Polska Press Dorota Kania. - Tzw badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma - skomentowała Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych.

UOKiK kontroluje prywatnych nadawców ws. Radio Track

W grudniu ub. r. Joanna Lichocka skierowała wniosek do prezesa UOKiK-u o przeprowadzenie kontroli badań rynku radiowego

W drugiej połowie stycznia pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęli kontrole w siedzibach Grupy RMF, Eurozetu, Grupy Radiowej Agory i Grupy Radiowej Time.

"UOKiK od października 2021 r. przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą Komitet Badań Radiowych (KBR). Analiza działań przedsiębiorców tworzących KBR dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego w obszarze ochrony konkurencji, w ramach którego trwają obecnie kontrole. Więcej informacji przedstawimy po zakończeniu czynności" - poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dołącz do dyskusji: RMF FM, Eska i Trójka ze wzrostami słuchalności. Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kucharka Trybunalska
Absolutnie wszystkie badania w których trójka nie jest na pierwszym miejscu, są kłamliwe i niezgodne z konstytucją!!
83 15
odpowiedź
User
z pozycji kolan
Tylko i wyłącznie Radio 357 !!
Pracują tam same legendy polskiej radiofonii : Budex, Gąs, Gabi i Czapka z Daszkiem . Nie ma i jeszcze długo nie będzie lepszych dziennikarzy radiowych w tym kraju.
ps. jest enerdżi ?!
27 53
odpowiedź
User
Novum
Porównywać wyniki Kantar i kimmożemy jedynie w zakresie zasięgu dziennego. Słuchalność dzienna to liczba słuchaczy danej rozgłośni spośród tych którzy deklarowali słuchanie radia wczoraj i te dane nie należy porównywać z zasięgiem dziennym kantaru
21 3
odpowiedź