2,4 tys. skarg na reportaż „Franciszkańska 3”. KRRiT: płyną potokiem

Ponad 2440 skarg trafiło do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji po wyemitowaniu na antenie TVN24 reportażu Marcina Gutowskiego „Franciszkańska 3”. To stan na środowe popołudnie. - Ich liczba ciągle rośnie - informuje nas Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT. Skargi są przesyłane zarówno przez internet, jak i pocztą tradycyjną.

jk
jk
Udostępnij artykuł:
2,4 tys. skarg na reportaż „Franciszkańska 3”. KRRiT: płyną potokiem
Ujęcie z reportażu Marcina Gutowskiego "Franciszkańska 3"

6 marca w „Czarno na białym” (TVN24) wyemitowano kolejny reportaż Marcina Gutowskiego z serii „Bielmo”, dotyczącej pedofilii wśród duchownych. Dziennikarz zajął się okresem, w którym Karol Wojtyła, jeszcze przed wyborem w 1978 roku na papieża, przez 20 lat był biskupem, a potem arcybiskupem krakowskim. Reportaż, zatytułowany „Franciszkańska 3”, obejrzało w kilka dni ponad milion widzów.  Szybko Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zaczęła dostawać skargi na materiał Gutowskiego. W trzy dni napłynęło ich 14, potem (w kilka dni później) było ich już ponad 40.

W środę zapytaliśmy Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, ile skarg wpłynęło po niemal miesiącu od emisji materiału. - Mamy obecnie 2440 skarg, ale liczba ta ciągle rośnie. Można powiedzieć, że w ostatnich dniach skargi płyną potokiem - mówi rzeczniczka KRRiT, Teresa Brykczyńska.

Zdaniem naszych rozmówców z Rady (chcących zachować anonimowość) - można się spodziewać, że liczba skarg będzie rosła jeszcze przez kilka tygodni, biorąc pod uwagę społeczny ruch wokół tego tematu - przede wszystkim organizowany z udziałem polityków „Marsz w obronie Jana Pawła II”, który 2 kwietnia ma przejść ulicami wielu miast w Polsce.

Instruktaż składania skarg na stronie Radia Maryja

Radio Maryja wciąż zachęca do składania skarg na reportaż Gutowskiego, choć materiały instruktażowe na ten temat zniknęły już ze strony głównej portalu i trudno do nich dotrzeć. Wciąż jednak można znaleźć tam treść i instrukcję, jak można przekazać ją KRRiT tradycyjną pocztą i przez internet.

- Emisja wymienionego wyżej reportażu naruszyła wymagania określone w „Ustawie o radiofonii i telewizji” (art. 18, ust. 1 w powiązaniu z art. 53 ust. 1) oraz w ustawie „Prawo prasowe” (art. 12, ust. 1, pkt 1 w związku z art. 19, ust. 1 „Ustawy o radiofonii i telewizji”) - czytamy w formularzu skargi.

Na stronie głównej portalu RadioMaryja.pl pojawił się także blok poświęcony Janowi Pawłowi II. Zebrano w nim podstawowe daty i fakty z życia papieża, a także cykl artykułów „W obronie św. Jana Pawła II”, zasilany regularnie przez redakcję najświeższymi informacjami o tym, kto i w jakiej formie przyłącza się do „obrony Jana Pawła II”. Są tam też wszystkie dokumenty papieskie i materiały poświęcone pięciu pielgrzymkom Radia Maryja do Watykanu na spotkanie z Janem Pawłem II.

Szef KRRiT z urzędu wszczął postępowanie

W połowie marca przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Maciej Świrski z urzędu podjął postępowanie dotyczące reportażu TVN24 o możliwych zaniechaniach Jana Pawła II wobec księży pedofili. Przybliżając tę kwestię dziennikarzom, Świrski stwierdził, że postępowanie ma charakter wyjaśniający, wszczął je z urzędu zaraz po emisji materiału i wezwał TVN, żeby przekazał to nagranie. Zaznaczył, że do Krajowej Rady „wpływają liczne skargi w związku z tą audycją, a ich liczba nadal rośnie”. Szef KRRiT nie wskazał, jakie zastrzeżenia wobec reportażu skłoniły go do podjęcia działań.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Takiego badania jeszcze nie było. Ujawniono, ile zarabiają dziennikarze lokalni

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Była Miss Polski z programem w Gońcu

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Miliony od państwowych gigantów dla publicystki wPolsce24. "To bezpodstawne oszczerstwa"

Przeprosiny nie wystarczyły. Donald Trump chce 10 mld dolarów od BBC

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards
Materiał reklamowy

Reklama, która nie wygląda jak reklama: lekcja skuteczności z nominacji TikTok Ad Awards

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK

Port Polska czy Port Wpadka? Coś poszło nie tak z rebrandingiem CPK