SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Finanse TVP lepsze od planu. W górę wpływy z reklam, 50 pracowników więcej

W pierwszych trzech kwartałach przychody Telewizji Polskiej zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Wyniki są lepsze od planu publicznego nadawcy.

fot. akpa Article

Według sprawozdania przekazanego Radzie Mediów Narodowych, do którego dotarł portal Wirtualnemedia.pl, wpływy Telewizji Polskiej w pierwszych trzech kwartałach zmalały z 2,6 do 2,36 mld zł. Firma planowała że w trzech kwartałach br. jego wpływy sięgną 2,32 mld zł.

Spadek wynika z faktu, że od stycznia do września br. publiczny nadawca otrzymał 1,58 mld zł z abonamentu i rekompensaty, podczas gdy rok wcześniej było to 1,85 mld zł. W ub.r. firma jednorazowo dostała w kwietniu całą rekompensatę abonamentową (1,71 mld zł) w formie obligacji skarbowych, natomiast w br. rozbito ją na kilka transz: w marcu wyemitowano obligacje dla TVP i Polskiego Radia w kwocie 650 mln zł, a na początku maja - 350 mln zł.

Odbicie w reklamie i sponsoringu słabsze niż planowano

Przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam - z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu - z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”.

Z kolei przychody określone jako pozostałe poszły w górę ze 102,7 do 144,2 mln zł (wobec planowanych 112,7 mln zł). Ten wzrost, jak wyliczyła TVP, wynika głównie z większych wpływów z kampanii społecznych, sublicencji i koprodukcji programów oraz płyt DVD, gadżetów i licencji do stref kibica w czasie Euro 2020.

Wynik ze zmiany stanu produktu zmalał ze 146,6 do 63,3 mln zł, przy czym firma zakładała, że wyniesie jedynie 6,1 mln zł. Wynik okazał się dużo większy z powodu wyższych zapasów programowych poszczególnych kanałów oraz Agencji Kreacji Filmu i Serialu.

Mniej niż planowano na pensje, programy i filmy

Wydatki operacyjne Telewizji Polskiej w zeszłych trzech kwartałach sięgnęły 2,15 mld zł, o 24 proc. więcej niż przed rokiem (1,73 mld zł), przy czym o 13 proc. mniej niż planowano (2,47 mld zł).

Nadawca wyliczył w raporcie, że koszty wynagrodzeń osobowych i składek na ZUS były niższe o 50,8 mln zł od planu, na honoraria i związane z tym składki na ZUS - o 32,6 mln zł, a programy od producentów zewnętrznych - o 17 mln zł. Mniej niż zakładano przeznaczył też m.in. na usługi techniczne w produkcjach zewnętrznych (o 10,7 mln zł), reklamy publiczne (też o 10,7 mln zł), licencje do filmów i programów (o 9,8 mln zł) i usługi informatyczne (9,4 mln zł).

Wydatki na zakup filmów okazały się o 7,4 mln zł mniejsze od planowanych, na podróże służbowe - o 10,2 mln zł, na usługi zewnętrzne określone jako pozostałe - o 31,8 mln zł, pozostałe koszty - o 83,7 mln zł.

Pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się rok do roku z 6,3 do 6,6 mln zł (planowano 7,8 mln zł), a wydatki finansowe poszły w dół z 31,1 do 16,9 mln zł (planowano 15,2 ml zł).

TVP zapłaciła w minionych trzech kwartałach 35,1 mln zł podatku dochodowego, wobec 146,3 mln zł rok wcześniej.

Więcej pracowników w centrali TVP, mniej w oddziałach

Na koniec września br. zatrudnienie w Telewizji Polskiej wynosiło 2 872 etatów i 2 895 osób, odpowiednio o 58,5 i 50 więcej niż rok wcześniej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na ten wzrost złożyło się głównie 11,5 nowych etatów dla pracowników technicznych, po 8 dla osób zajmujących się emisją i dystrybucją oraz 5,5 dla dziennikarzy.

W centrali firmy liczba etatów wzrosła o 80,2 do 2 211, a liczba pracowników - o 85 do 2 220. Natomiast w jej oddziałach terenowych nastąpił spadek liczby etatów o 21,7 do 661 i pracowników o 35 do 675.

TVP planowała stratę

Przy spadku przychodów i wzroście kosztów wyniki zyskowności Telewizji Polskiej mocno zmalały: zysk sprzedażowy brutto - z 869,4 do 212 mln zł, zysk operacyjny - z 872 do 213,2 mln zł, a zysk netto - z 702,6 do 164,4 mln zł.

Przy czym nadawca planował na trzy kwartały br. ujemną rentowność: 144,2 mln zł straty sprzedażowej brutto, 146,5 mln zł straty operacyjnej i 159,2 mln zł straty netto.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty w ub.r.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Finanse TVP lepsze od planu. W górę wpływy z reklam, 50 pracowników więcej

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Irena
Wzrost kosztów o 25% rok do roku. Ciekawe gdzie to się podziało bo w programie tego nie widać?
31 3
odpowiedź
User
kolis
Na licencji za skoki zaoszczędzili
25 3
odpowiedź
User
pol
Po co nam Polskie TVP jak przecież mamy amerykański TVN.Po co nam port lotniczy jak jest już w Berlinie Po co nam przekop mierzeji wiślanej jak widocznie bóg tak nie chciał PO co ...
7 33
odpowiedź