SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Finanse TVP lepsze od planu. W górę wpływy z reklam, 50 pracowników więcej

W pierwszych trzech kwartałach przychody Telewizji Polskiej zmalały rok do roku o 9,2 proc. do 2,36 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 24 proc. do 2,15 mld zł zysk netto zmniejszył się z 702,6 do 164,4 mln zł - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Wyniki są lepsze od planu publicznego nadawcy.

fot. akpaArticle

Według sprawozdania przekazanego Radzie Mediów Narodowych, do którego dotarł portal Wirtualnemedia.pl, wpływy Telewizji Polskiej w pierwszych trzech kwartałach zmalały z 2,6 do 2,36 mld zł. Firma planowała że w trzech kwartałach br. jego wpływy sięgną 2,32 mld zł.

Spadek wynika z faktu, że od stycznia do września br. publiczny nadawca otrzymał 1,58 mld zł z abonamentu i rekompensaty, podczas gdy rok wcześniej było to 1,85 mld zł. W ub.r. firma jednorazowo dostała w kwietniu całą rekompensatę abonamentową (1,71 mld zł) w formie obligacji skarbowych, natomiast w br. rozbito ją na kilka transz: w marcu wyemitowano obligacje dla TVP i Polskiego Radia w kwocie 650 mln zł, a na początku maja - 350 mln zł.

Odbicie w reklamie i sponsoringu słabsze niż planowano

Przychody marketingowe TVP mocno wzrosły rok do roku: te z reklam - z 428,2 do 489,4 mln zł, a ze sponsoringu - z 79,9 do 86,7 mln zł. Przy czym nadawca spodziewał się więcej: 514,6 mln zł z reklam i 91,3 mln zł ze sponsoringu. W sprawozdaniu tłumaczy, że wynika to „z niepewnej sytuacji na rynku reklamy w związku z pandemią”.

Z kolei przychody określone jako pozostałe poszły w górę ze 102,7 do 144,2 mln zł (wobec planowanych 112,7 mln zł). Ten wzrost, jak wyliczyła TVP, wynika głównie z większych wpływów z kampanii społecznych, sublicencji i koprodukcji programów oraz płyt DVD, gadżetów i licencji do stref kibica w czasie Euro 2020.

Wynik ze zmiany stanu produktu zmalał ze 146,6 do 63,3 mln zł, przy czym firma zakładała, że wyniesie jedynie 6,1 mln zł. Wynik okazał się dużo większy z powodu wyższych zapasów programowych poszczególnych kanałów oraz Agencji Kreacji Filmu i Serialu.

Mniej niż planowano na pensje, programy i filmy

Wydatki operacyjne Telewizji Polskiej w zeszłych trzech kwartałach sięgnęły 2,15 mld zł, o 24 proc. więcej niż przed rokiem (1,73 mld zł), przy czym o 13 proc. mniej niż planowano (2,47 mld zł).

Nadawca wyliczył w raporcie, że koszty wynagrodzeń osobowych i składek na ZUS były niższe o 50,8 mln zł od planu, na honoraria i związane z tym składki na ZUS - o 32,6 mln zł, a programy od producentów zewnętrznych - o 17 mln zł. Mniej niż zakładano przeznaczył też m.in. na usługi techniczne w produkcjach zewnętrznych (o 10,7 mln zł), reklamy publiczne (też o 10,7 mln zł), licencje do filmów i programów (o 9,8 mln zł) i usługi informatyczne (9,4 mln zł).

Wydatki na zakup filmów okazały się o 7,4 mln zł mniejsze od planowanych, na podróże służbowe - o 10,2 mln zł, na usługi zewnętrzne określone jako pozostałe - o 31,8 mln zł, pozostałe koszty - o 83,7 mln zł.

Pozostałe koszty operacyjne zwiększyły się rok do roku z 6,3 do 6,6 mln zł (planowano 7,8 mln zł), a wydatki finansowe poszły w dół z 31,1 do 16,9 mln zł (planowano 15,2 ml zł).

TVP zapłaciła w minionych trzech kwartałach 35,1 mln zł podatku dochodowego, wobec 146,3 mln zł rok wcześniej.

Więcej pracowników w centrali TVP, mniej w oddziałach

Na koniec września br. zatrudnienie w Telewizji Polskiej wynosiło 2 872 etatów i 2 895 osób, odpowiednio o 58,5 i 50 więcej niż rok wcześniej.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Na ten wzrost złożyło się głównie 11,5 nowych etatów dla pracowników technicznych, po 8 dla osób zajmujących się emisją i dystrybucją oraz 5,5 dla dziennikarzy.

W centrali firmy liczba etatów wzrosła o 80,2 do 2 211, a liczba pracowników - o 85 do 2 220. Natomiast w jej oddziałach terenowych nastąpił spadek liczby etatów o 21,7 do 661 i pracowników o 35 do 675.

TVP planowała stratę

Przy spadku przychodów i wzroście kosztów wyniki zyskowności Telewizji Polskiej mocno zmalały: zysk sprzedażowy brutto - z 869,4 do 212 mln zł, zysk operacyjny - z 872 do 213,2 mln zł, a zysk netto - z 702,6 do 164,4 mln zł.

Przy czym nadawca planował na trzy kwartały br. ujemną rentowność: 144,2 mln zł straty sprzedażowej brutto, 146,5 mln zł straty operacyjnej i 159,2 mln zł straty netto.

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty w ub.r.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku).

Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Finanse TVP lepsze od planu. W górę wpływy z reklam, 50 pracowników więcej

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Irena
Wzrost kosztów o 25% rok do roku. Ciekawe gdzie to się podziało bo w programie tego nie widać?
odpowiedź
User
kolis
Na licencji za skoki zaoszczędzili
odpowiedź
User
pol
Po co nam Polskie TVP jak przecież mamy amerykański TVN.Po co nam port lotniczy jak jest już w Berlinie Po co nam przekop mierzeji wiślanej jak widocznie bóg tak nie chciał PO co ...
odpowiedź