SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Telewizja Republika szykuje anglojęzyczną stację Poland Daily. W ub.r. miała 13,3 mln zł wpływów i 2,4 mln zł straty

W ub.r. Telewizja Republika zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 1,3 proc. do 13,27 mln zł oraz ograniczyła koszy operacyjne o 6,7 proc. do 15,77 mln zł. Jej strata netto zmalała z 3,45 do 2,38 mln zł. Firma zrestrukturyzowała swoje zadłużenie wobec Cyfrowego Polsatu. W planach ma uruchomienie anglojęzycznego kanału Poland Daily.

Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej” i „Gazety Polskiej Codziennie”, wiceprezes Telewizji Republika Article

Przychody sprzedażowe Telewizji Republika zmalały z 13,44 mln zł w 2016 roku do 13,27 mln zł w ub.r. W ub.r. wpływy w ramach umów barterowych wyniosły 3,02 mln zł, wobec 3,05 mln zł rok wcześniej.

Więcej ze sponsoringu dzięki podmiotom państwowym

Głównym źródłem wpływów Telewizji Republika jest sprzedaż usług (przede wszystkim czasu reklamowego, telezakupów i oferty sponsorskiej). W skali roku przychody z tego tytułu zmalały minimalnie - z 10,71 do 10,66 mln zł.

W sprawozdaniu nadawca stwierdził, że mniej niż rok wcześniej zarobił ze sprzedaży czasu reklamowego, za to dużo więcej z umów sponsorskich. Na br. firma planuje m.in. „dalszy wzrost przychodów od sponsorów oraz nowo zawarte kontrakty sponsorskie (m.in. PKO BP, KGHM, PGZ, Energa, Poczta Polska), deklarowane dalsze wsparcie ze spółek Skarbu Państwa (PKN Orlen, PZU, Grupa Azoty) oraz administracji rządowej (Ministerstwo Ochrony Środowiska, Ministerstwo Rolnictwa, MON, Lasy Państwowe)”.

Spółka zapowiada również „rozszerzenie sprzedaży do sektora komercyjnego poprzez wzmocnienie działu sprzedaży oraz działania telemarketingowe na podstawie poprawiających się wskaźników stacji”.

Według danych Nielsen Audience Measurement w pierwszej połowie br. TV Republika miała 0,044 proc. udziału w rynku oglądalności (wobec 0,095 proc. rok wcześniej), a w całym ub.r. -  0,08 proc. (wobec 0,11 proc. w 2016 roku).

Jesienią ub.r. stacja wprowadziła nową ramówkę i oprawę wizualną. Jej kierownictwo zapowiedziało, że liczy na wzrost oglądalności do miliona widzów dziennie, a w przyszłości bierze pod uwagę nadawanie w naziemnej telewizji cyfrowej i debiut giełdowy. W br. w ramówce TV Republika pojawiły się kolejne nowości, m.in. program „Pilnujmy Polski!” współprowadzony przez Antoniego Macierewicza, anglojęzyczne serwisy informacyjne i program „7x24” realizowany wspólnie z Polskim Radiem 24.

Telewizja Polska internetowym brokerem TV Republika?

Mocno wzrosły wpływy Telewizji Republika ze sprzedaży licencji operatorom telewizyjnym (z 1,26 do 1,62 mln zł), a zmalały te z usług w live streamingu (z 829,8 do 305,9 tys. zł.). Spadek tych drugich przychodów firma uzasadnia rezygnacją z opłat za oglądanie stacji w jej serwisie internetowym „z uwagi na atak konkurencyjny ze strony Telewizji wPolsce.pl”. Przypomnijmy, że kanał ten został uruchomiony przez Fratrię w połowie ub.r., pod koniec ub.r. pojawił się w Cyfrowym Polsacie, a z początkiem sierpnia - w UPC Polska.

TV Republika chce utrzymywać streaming na swojej stronie internetowej z emisji reklam. - Naszym partnerem obecnie jest firma Medifarm. Prowadzimy jednak zaawansowane rozmowy z nowym bokerem - TVP - podała w raporcie.

Według badania Gemius/PBI w kwietniu br. serwis Telewizjarepublika.pl zanotował 633,7 tys. realnych użytkowników i 6,65 mln odsłon.

Tylko jeden pracownik etatowy

Koszty operacyjne Telewizji Republika zmalały z 16,91 mln zł w 2016 roku do 15,77 mln zł w ub.r. Przyczynił się do tego głównie spadek wydatków na usługi obce z 9,26 do 8,06 mln zł. Firma uzasadnia, że udało się go osiągnąć poprzez negocjacje umów dotyczących m.in. wynajmu biura, obsługi informatycznej, marketingu oraz produkcji treści.

W ub.r. nadawca wydał 580 tys. zł na zakup sprzętu, przede wszystkim ENG (m.in. nowych kamer), plecaków De jero do emisji sygnału przez internet mobilny, zestawów oświetleniowych, nowego Tricastera i osprzętu dźwiękowego do kamer ENG. - Modernizacja sprzętu wpłynęła na zwiększenie niezawodności i poprawę bezpieczeństwa transmisji, poprawę jakości obrazu oraz zwiększenie morale załogi. Niemniej konieczne są dalsze zakupy dla zapewnienia stabilnej transmisji sygnału - skomentowała spółka.

Wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 6,69 do 6,8 mln zł. W stacji w grudniu ub.r. pracowało 149 osób, z czego 148 w oparciu o umowy cywilnoprawne, a jedna na etacie.

Strata nadawcy z działalności operacyjnej spadła z 3,38 mln zł w 2016 roku do 2,45 mln zł w ub.r., a strata netto - z 3,45 do 2,38 mln zł.

Pożyczka i sprzedaż udziałów pozwoliły spłacić część zobowiązań

W ub.r. Telewizja Republika sprzedała w czterech emisjach 362,7 tys. nowych akcji w cenie emisyjnej 5 zł, co dało 1,81 mln zł. Natomiast w br. wyemitowała kolejne 150 tys. akcji. Na koniec ub.r. jej kapitał dzielił się na 4,22 mln akcji.

Ponadto spółka wzięła 900 tys. zł pożyczki.

W sprawozdaniu nadawca opisuje, że te środki - zwłaszcza ze sprzedaży akcji - pozwoliły jej zrestrukturyzować zadłużenie wobec czterech głównych wierzycieli: firm Ochnik, Delegata, Cyfrowy Polsat i TVS. Zobowiązanie wobec pierwszej już uregulowano, wobec drugiej zaplanowano spłatę w czerwcu br., a wobec czwartej - do grudnia br. Tej ostatniej Telewizja Republika jest winna 105 tys. zł za emisję sygnału na górnośląskim multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej (stacja pojawiła się tam w sierpniu 2016 roku).

Z kolei z Cyfrowym Polsatem TV Republika ma kilka umów, dotyczących m.in. przesyłu sygnału, sprzedaży jej licencji i oferty reklamowej. 309,6 tys. euro za przesył sygnału do końca 2019 roku będzie potrącane przez Polsat Media w miesięcznych ratach z wpływów ze sprzedaży czasu reklamowego w TV Republika.

Ponadto Telewizja Republika podpisała jesienią ub.r. umowę na promowanie Grupy Polsat w mediach Strefy Wolnego Słowa (oprócz TV Republika należą do niej m.in. Niezalezna.pl, „Gazeta Polska” i „Gazeta Polska Codziennie”). Wartość umowy, obowiązującej do końca 2019 roku, to 309,6 tys. euro. W ten sposób TV Republika spłaci część zadłużenia wobec Cyfrowego Polsatu.

Na koniec ub.r. Telewizja Republika miała 6,8 mln zł zobowiązań krótkoterminowych (wobec 6,08 mln zł rok wcześniej). Składały się na nie 4,08 mln zł zaliczek za otrzymane usługi i dostawy, 900 tys. zł kredytów i pożyczek, 685,4 tys. zł z tytułu podatków i ubezpieczeń pracowniczych, 501 tys. zł z wynagrodzeń i 528 tys. zł z innych źródeł.

Nadawca nie miał natomiast żadnych zobowiazań długoterminowych.

TV Republika chce stać się rentowna dzięki anglojęzycznej stacji Poland Daily

Nadawane już w Telewizji Republika anglojęzyczne programy mają być zalążkiem osobnej stacji Poland Daily. Ma ona być dystrybuowana przede wszystkim w Europie i USA, a docelowo także na Bliskim Wschodzie, w południowo-wschodniej części Azji i północnej części Afryki.

Nadawcą Poland Daily będzie emitowała nowa spółka, w której Telewizja Republika będzie miała znaczące udziały. W sprawozdaniu TV Republika poinformowała, że zaczęła już rozmowy z inwestorami zainteresowanymi zaangażowaniem w ten projekt.

- Finansowanie programów anglojęzycznych Poland Daily mających na celu dostarczenie rzetelnej informacji o Polsce widzom zagranicą oraz budowę dobrego wizerunku Polski na świecie, ma odbywać się za pomocą grantów udzielanych przez publiczne instytucje do tego powołane. Jednocześnie Poland Daily będzie pozyskiwać klientów reklamowych i sponsorów zarówno w Polsce, jak i zagranicą - zapowiada nadawca.

Dodaje, że uruchomienie nowej stacji ma na celu także uzdrowienie jego działalności. Firma będzie bowiem na zasadach outsourcingu produkowała treści dla Poland Daily. - Taka konstrukcja umożliwi wygenerowanie efektywności kosztowych i wielu synergii, które spowodują, że TV Republika zacznie być rentowna. Jednocześnie TV Republika skoncentruje się na utrzymaniu oferty programowej kierowanej na polski rynek, ale w oparciu o analizę rentowności poszczególnych produkcji programowych dla poprawy rentowności biznesu - zapowiada firma,

W planach ma też kupno wozu transmisyjnego, dalszą modernizację sprzętu ENG oraz zwiększenie wydatków na badania marketingowe i promocję. Ponadto chce rozwijać źródła przychodowe. Jakie? - Z programów sponsorowanych (AFP), lokowanie produktów, audycje teleshopingowe, przychody z internetu (reklama, e-cornmerce), sprzedaż własnych treści i praw do licencji operatorom polskim jak i zagranicznym (USA, Kanada), sprzedaż czasu antenowego zagranicą (USA) - wyliczono w sprawozdaniu Telewizji Republika.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Telewizja Republika szykuje anglojęzyczną stację Poland Daily. W ub.r. miała 13,3 mln zł wpływów i 2,4 mln zł straty

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
YKK
Midasem to Sakiewicz nie był, i nie będzie. Dobrze, że mu ten portal "spadł z nieba", bo by chłopina zadyszki dostał.
24 13
odpowiedź
User
Gosc
Państwowi sponsorzy i kroplówka na koszt suwerena, oczywiście bez pytania o zdanie czy sobie tego życzy.
34 14
odpowiedź
User
Ojciec
Cala stacja na smieciówkach. Jakie to pisie.
30 14
odpowiedź
User
RS
Poland Daily - nazwa prawie jak Russia Today. Wiadomo skąd biorą wzorce.
30 15
odpowiedź
User
gosia
To co robia w swoim newscascie to propagandowy jezyk. Wypisz wymaluj skrypt polnocnokoreanski dziennik, ktory ktos przetlumaczyl na j.angielski.
15 9
odpowiedź