To koniec mediów publicznych w USA. Instytucja do zamknięcia

W Stanach Zjednoczonych zostanie zamknięta instytucja non-profit Corporation for Public Broadcasting (CPB), odpowiedzialna za finansowanie tamtejszych mediów publicznych – m.in. telewizji PBS i radia NPR. Kongres odmówił kilka tygodni temu zatwierdzonego już finansowania dla organizacji.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
To koniec mediów publicznych w USA. Instytucja do zamknięcia
Donald Trump, siedziba radia NPR/kolaż WM

Corporation for Public Broadcasting (CPB) została założona przez amerykański Kongres USA w 1967 roku. Rozdziela federalne fundusze dla mediów publicznych, w tym National Public Radio (PBS), a także dla ponad 1500 lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych. Z CPB do mediów publicznych płynęło ponad 500 milionów dolarów rocznie.

Koniec ważnej dla mediów w USA instytucji

W piątkowym oświadczeniu CPB poinformowała o rozpoczęciu wygaszania działalności, po prawie 60 latach wsparcia ze strony rządu federalnego. Większość zatrudnionych w instytucji osób straci pracę wraz z końcem roku budżetowego, 30 września. Niewielki zespół pracowników pozostanie w CPB do stycznia 2026 roku.

„Pomimo niezwykłych wysiłków milionów Amerykanów, którzy dzwonili, pisali i składali petycje do Kongresu, by zachować federalne finansowanie CPB, teraz stoimy w obliczu trudnej rzeczywistości zamknięcia naszej działalności” - przekazała w oświadczeniu prezes i dyrektor generalna korporacji Patricia Harrison. „CPB pozostaje zobowiązana do wypełniania swoich obowiązków finansowych oraz wspierania naszych partnerów w tym przejściowym okresie z przejrzystością i troską.”

Kontrolowana przez Republikanów Izba Reprezentantów USA zdecydowała o likwidacji 1,1 miliarda dolarów finansowania na CPB w ciągu najbliższych dwóch lat. Bez tych funduszy media nie będą w stanie kontynuować działalności. Stanowi to poważny cios zwłaszcza dla lokalnych stacji telewizyjnych i radiowych. W konsekwencji miliony Amerykanów straci dostęp do mediów informujących o najważniejszych z ich punktu widzenia wydarzeniach z najbliższego otoczenia.

Finansowanie CPB stało się tematem politycznych sporów, gdy prezydent Donald Trump oraz niektórzy jego republikańscy zwolennicy argumentowali, że finansowanie mediów publicznych jest niepotrzebne, a ich relacje są stronnicze i skrajnie lewicowe.

Administracja obecnego prezydenta wielokrotnie oskarżała NPR i PBS o uprzedzenia względem konserwatystów i szerzenie „propagandy woke”, czemu obie organizacje wielokrotnie zaprzeczały.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Nowa dziennikarka Wirtualnej Polski. Transfer z naTemat

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Kia Polska prezentuje model Kia K4. Kampania od agencji Interactive Partnersod

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Prezenterka TVN ambasadorką marki gastronomicznej sieci stacji paliw MOL

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Publicis przejmuje globalną obsługę kreatywną Vodafone

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych
Materiał reklamowy

Stowarzyszenie Nowe Horyzonty wzmacnia zarząd i inwestuje w rozwój najważniejszych projektów filmowych

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu

Nowy dziennikarz w Kanale Sportowym. Nie znika z własnego projektu