SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Towarzystwo Dziennikarskie: w „Wiadomościach” propaganda na rzecz Dudy, „Fakty” krytyczne wobec niego

Między pierwszą a drugą turą wyborów prezydenckich w „Wiadomościach” o Andrzeju Dudzie były tylko pozytywne materiały, a o Rafale Trzaskowskim - negatywne. W „Faktach” krytykowano Dudę, a nie było negatywnych materiałów o Trzaskowskim, a w „Wydarzeniach” - krytyki obecnego prezydenta - wynika z analizy Towarzystwa Dziennikarskiego.

Danuta Holecka zapowiadająca w "Wiadomościach" materiał o Rafale Trzaskowskim, fot. TVPArticle

Monitoring Towarzystwa Dziennikarskiego objął główne wydania „Wiadomości” TVP, „Faktów” TVN i „Wydarzeń” Polsatu od 29 czerwca do 10 lipca br., czyli w okresie kampanii między pierwszą a drugą turą wyborów prezydenckich.

W „Wiadomościach” najwięcej o kampanii

Według analizy w „Wiadomościach” 100 ze 128 tematów przedstawionych w tym okresie dotyczyło wyborów, zajęły one 87 proc. czasu wszystkich wydań programu (o 5 proc. więcej niż przed pierwszą turą). W piątek 10 lipca temat wyborów zajął aż 97 proc. czasu „Wiadomości”.

W programie 90 materiałów przed drugą turą dotyczyła kandydatów: połowa była o Andrzeju Dudzie (wszystkie pozytywne), a połowa o Rafale Trzaskowskim (wszystkie negatywne).

- Niemal identycznie (jedno przedstawienie neutralne Dudy) było przed pierwszą turą wyborów. „Wiadomości” TVP były zatem całkowicie stronnicze: zupełny brak krytycyzmu wobec Andrzeja Dudy i pełna - skomentowano w raporcie Towarzystwa Dziennikarskiego.

„Fakty” bez krytyki Trzaskowskiego, „Wydarzenia” bez krytyki Dudy

W „Faktach” przed drugą turą 61 z 98 relacji dotyczyło wyborów, ich udział w porównaniu z okresem przed pierwszą turą wzrósł o 7 proc. do 62 proc., a udział w całkowitym czasie emisji programu zwiększył się o 6 proc. do 70 proc. 29 czerwca i 10 lipca całe wydania „Faktów” były poświęcone wyborom.

Kandydatów z drugiej tury dotyczyły 42 materiały. O Andrzeju Dudzie było 20 relacji negatywnych, 5 neutralnych i jedna pozytywna, a o Rafale Trzaskowskim - 14 pozytywnych i dwa neutralne.

Według analizy Towarzystwa Dziennikarskiego w „Wydarzeniach” ze 140 materiałów przed drugą turą 58 dotyczyło wyborów - to 41 proc., o 4 proc. mniej niż przed pierwszą turą. Przy czym udział tych relacji w łącznym czasie programu poszedł w górę o 5 proc. do 51 proc. 10 lipca takie materiały zajęły 80 proc. czasu trwania programu.

W „Wydarzeniach” przed drugą turą 36 materiałów dotyczyło poszczególnych kandydatów. O Andrzeju Dudzie było 13 relacji pozytywnych i cztery neutralne, a o Rafale Trzaskowskim - 8 pozytywnych, 6 neutralnych i 5 krytycznych.

W „Wiadomościach” częściej mówił Duda, w „Wydarzeniach” - Trzaskowski

W wydaniach „Wiadomości” przed drugą turą wypowiedzi Andrzeja Dudy stanowiły ponad 18 proc. czasu tzw. setek (czyli komentarzy z dźwiękiem i obrazem) polityków. Rafał Trzaskowski miał pod tym względem ponad 12 proc. udziału.

W „Wydarzeniach” wypowiedzi Rafała Trzaskowskiego trwały znacznie dłużej niż Andrzeja Dudy - słowa tego pierwszego stanowiły ok. 22 proc. czasu wypowiedzi wszystkich polityków, a w przypadku tego drugiego było to ok. 17 proc.

Natomiast w „Faktach” czas wypowiedzi Trzaskowskiego był minimalnie dłuższy niż Dudy, obaj mieli ok. 20 proc. udziału w czasie komentarzy wszystkich polityków.

W „Wiadomościach” propaganda na rzecz Dudy i zohydzanie Trzaskowskiego

Według Towarzystwa Dziennikarskiego „Wiadomości” zarówno przed pierwszą, jak i przed drugą turą wyborów otwarcie popierały Andrzeja Dudę. Zwrócono uwagę na kilka materiałów mogących być spotami obecnego prezydenta: oprócz szeroko komentowanej relacji Maciej Sawickiego „Przedwyborcza mobilizacja” z 24 czerwca wskazano m.in. materiały „Duda: mam Polskę w sercu” i „Polscy bohaterowie popierają Dudę” z 10 lipca.

Wytknięto też „Wiadomościom” nieprawdziwe lub nieprecyzyjne informacje w niektórych materiałach o wyborach, pomijanie niektórych tematów (np. zatrzymania kierowcy samochodu oklejonego hasłem krytykującym Andrzeja Dudy, jazda samochodem przez bp. Janiaka pod wpływem alkoholu, podjęcie przez NIK kontroli dot. kosztów przygotowania wyborów korespondencyjnych 10 maja), a także eksponowanie obecnego prezydenta w materiałach niezwiązanych z wyborami (np. „Wielkie inwestycje na polskich torach”, „Szybka pomoc dla powodzian”, „Koniec roku szkolnego”, „Światowy dzień pocałunku”).

Najwięcej uwagi w opracowaniu poświęcono materiałom, które zdaniem Towarzystwa Dziennikarskiego miały zohydzać Rafała Trzaskowskiego. Wyliczono też napisy na „pasku” w „Wiadomościach” pokazujące, jak różnie przedstawiano obu kandydatów w wyborach.

Towarzystwo Dziennikarskie zaznaczyło, że podobny przekaz był w „Teleexpressie”, „Panoramie”, a także kanałach regionalnych TVP3. - W każdym z wydań 90 proc. „setek” to politycy Prawa i Sprawiedliwości, zarówno lokalni działacze, jak posłowie oraz przedstawiciele rządu. W każdym wydaniu pierwszy materiał to sukces rządu zestawiony z nieudolnością samorządu i władz miasta. W kadrze wielokrotnie pojawiają się politycy PiS, w niewielkim procencie politycy opozycyjni, ale wyłącznie lokalni - opisano (na podstawie analizy kilku wydań programu informacyjnego TVP3 Łódź).

- Monitoring wykazał, że „Wiadomości” nie spełniły wymogów art. 21.1 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy telewizji publicznej charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością” i nie przestrzegały Zasad Etyki Dziennikarskiej w TVP - oceniła organizacja. - „Wiadomości” prowadziły agitację wyborczą na rzecz kandydata PiS w wyborach i przeciwko najsilniejszemu kandydatowi opozycji, co jest sprzeczne z Kodeksem Wyborczym i podważa konstytucyjną zasadę równości wyborów prezydenckich - dodała.

Polsat „z sympatią dla kandydata władzy”

Znacznie mniej zastrzeżeń Towarzystwo Dziennikarskie ma do „Faktów” i „Wydarzeń” w czasie kampanii przed drugą turą wyborów. W przypadku programu TVN zwrócono uwagę m.in. na wydanie z 7 lipca po tym, jak Andrzej Duda w czasie debaty TVP stwierdził, że nigdy nie szczepił się na grypę i jest przeciw obowiązkowemu szczepieniu na koronawirusa.

- W setce dla „Faktów” twierdzi, że tak nie powiedział, ale materiał bezlitośnie przypomina dwukrotnie jego wypowiedź. To początek sekwencji trzech materiałów o szczepieniach i groźnym wirusie. To główny temat wyborczy tego wydania. Szkoła dla „Wiadomości”, jak należy robić propagandę. Żadnych manipulacji, insynuacji, Duda złapany we własne sidła. I background, czyli wsparcie lekarzy i naukowców, oburzonych ignorancją prezydenta. To są fachowcy. I jeszcze wyścig do szczepionki na koronawirusa. Niby o walce z wirusem na świecie, ale świetnie wpasowane jako pointa do poprzednich materiałów - skomentowano w raporcie.

W przypadku „Wydarzeń” skomentowano obszernie materiały z wydania 6 lipca. - Jest pochwała PiS jak cudownie poradził sobie z COVID19. Zarówno w tym jak kolejnym materiale sympatie „Wydarzeń” są wyraźne - na korzyść Andrzeja Dudy, choć jest to subtelne formalnie, zawsze zachowana jest proporcja - na dany temat wypowiadają się dwie strony. Jest też budzenie fobii niemieckich wraz z cytowaną wypowiedzią redaktora naczelnego Die Welt i informacją dotyczącą pozwu, jaki planują przeciwko „Faktowi” złożyć ofiary ułaskawionego przez prezydenta ojca - pedofila. W komentarzu redakcyjnym pojawia się stwierdzenie „niemiecki brukowiec Fakt” - opisano jeden z nich.

- Komercyjni nadawcy (Polsat i TVN) przedstawiali kampanię wyborczą nie tak stronniczo jak TVP. TVN był krytyczny wobec władzy, ale nie forsował kandydatów opozycji i bywał także krytyczny wobec nich. Polsat - z sympatią i dostrzegalnym wsparciem dla kandydata władzy, ale przestrzegając profesjonalnych zasad dziennikarstwa - podsumowało Towarzystwo Dziennikarskie.

Czytaj więcej: Startuje Huawei Next-Image Awards 2020, nagrody po 10 tys. dolarów

Na czele TVP Info i "Fakty"

Liderem oglądalności wśród programów informacyjnych w pierwszym półroczu br. były „Fakty” emitowane w TVN i TVN24 BiS, które oglądało średnio 3,17 mln widzów. Na kolejnych miejscach znalazły się „Wiadomości” i „Teleexpress”.

Z kolei liderem oglądalności wśród kanałów informacyjnych było TVP Info. Z kolei w grupie 16-49 pierwsze miejsce zajęła stacja TVN24. Łączny udział wszystkich kanałów newsowych w I półroczu wzrósł o 33 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Towarzystwo Dziennikarskie: w „Wiadomościach” propaganda na rzecz Dudy, „Fakty” krytyczne wobec niego

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja
Brawo Panie Prezesie Jacku proszę wracać i gonic te lajno
odpowiedź
User
kolis
Czyli w sumie to prawie równo było pozytywnych i negatywnych u obu xd
odpowiedź
User
TVN
A w TVN ? Tylko negatywne o PAD i tylko pozytywne o RT
odpowiedź