SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Trzy stabilne fundamenty wzrostu Grupy Netsprint

Dane, dojrzałe portfolio produktów i programmatic - to główne obszary, które będzie rozwijać Grupa Netsprint, zrzeszająca takie marki jak LeadR, Email Network, Whitepress, Adrino, Way to Grow i Netsprint - mówi Łukasz Wejchert, założyciel holdingu Dirlango, jednego z właścicieli Grupy Netsprint, który w styczniu objął stanowisko acting chairman spółki.

Łukasz Wejchert Article

Niedawno objął Pan stanowisko acting chairman Grupy Netsprint, nastąpiła zmiana CEO Grupy. Co to oznacza?

Grupa Netsprint zakończyła kluczowy etap restrukturyzacji. Jako współwłaściciele spółki, razem z funduszem Innova Capital, uznaliśmy, że rozpoczęcie kolejnego etapu rozwoju, w którym Grupa Netsprint skupi się na działalności operacyjnej, rozwoju biznesu sprzedaży i, ogólniej, realizacji strategii ogłoszonej w 2018 r., wymaga zmiany lidera.

Ta strategia ma nasze całkowite poparcie. Chciałbym, aby moje osobiste zaangażowanie w działalność Grupy Netsprint podkreśliło, że pomiędzy właścicielami a zarządem jest pełna zgodność w kwestii celów i sposobów ich realizacji.

Jakie są cele Grupy Netsprint na 2019 rok?

Przede wszystkim, chcemy umacniać i rozwijać obszary, które są fundamentami spółki. Grupa opiera się na trzech filarach, które tworzą stabilną podstawę wzrostu i powodują, że jako inwestor wierzę w przyszłość firmy.

Czym są te filary spółki?

Pierwszy fundament Grupy Netsprint to dane, machine learning i wartość wynikająca z ich połączenia. Mówiąc o danych, mam na myśli więcej niż tylko dopasowanie treści do użytkowników. Już teraz Grupa Netsprint posiada kompetencje, które pozwalają robić to najlepiej na rynku. Nie tylko polskim, bo jesteśmy wśród liderów branży w skali całej Europy. Grupa Netsprint to duża spółka branży ad tech, marketing tech, data tech, zarówno pod względem skali działalności, jak i parametrów rentowności – nie tylko w Polsce.

Drugi fundament to dojrzałe portfolio produktów podstawowych, czyli marketing online, które jest, w mojej ocenie, najlepsze na rynku. W portfolio Grupy Netsprint znajdują się tak zróżnicowane i komplementarne produkty jak reklamy natywne, e-mail marketing, treści wideo czy monetyzacja baz danych. Portfolio jest niezwykle zróżnicowane. Np. nasza spółka Whitepress posiada unikalne kompetencje w zautomatyzowanym content marketingu.

Z jednakową swobodą działamy zarówno na desktopie, jak i platformach mobilnych. Wszystkie nasze produkty są “wyposażone” w dane pozwalające, jak wspomniałem, doskonale targetować treści, czyli dopasowywać je do odbiorców w niezrównany sposób.

Trzeci filar Grupy Netsprint stanowią działania w modelu programmatic. W połączeniu z dojrzałymi produktami i danymi, działania te pozwalają nam budować przewagi konkurencyjne i odnajdywać synergie, które bezpośrednio przekładają się na wyniki operacyjne i poprawę ROI naszych klientów.

Unikalna wiedza Way To Grow – spółki, która dołączyła do Grupy w 2018 r. – pozwala uzyskiwać kilkudziesięcioprocentowe wzrosty przychodów wydawców dzięki implementacji header bidding, partnerskiemu podejściu i autorskiej technologii. W tym obszarze bardzo dynamicznie rozwijamy się także na rynkach zagranicznych.

Jaka jest przyszłość spółki?

W sensie strategicznym, trzy filary Grupy są niezwykle stabilne i, co ważne, są future proof, czyli ponadczasowe, przyszłościowe, skalowalne i elastyczne. W roku 2019 Grupa Netsprint to już nie tylko dobrze znane na rynku produkty marketingu online, ale przede wszystkim zaufany i kompetentny partner zarówno agencji, domow mediowych, jak i wydawców. Dzięki nam wydawcy maksymalizują zyski, a reklamodawcy precyzyjnie docierają do odbiorców. Przy czym ta działalność kryje w sobie ogromny potencjał wzrostu, który powoduje, że model biznesowy jest odporny na zmiany, a przyszłość firmy – stabilna. Stworzyliśmy też nową spółkę, która zagospodaruje unikalną rynkową niszę. Już wkrótce powiemy więcej na ten temat.

Wracając na nieco ogólniejszy poziom, mówiąc o przyszłości, mam przede wszystkim na myśli potencjał wynikający z połączenia danych i machine learning. Możliwości wykorzystania danych są praktycznie nieograniczone. Dane, czyli obszar, w którym Grupa Netsprint jest mistrzem, są używane dosłownie wszędzie, ich wykorzystanie od dawna nie ogranicza się do rynku reklamowego.

Przykładowo, iTaxi, firma z portfela Dirlango, połączyła siły z Grupą Netsprint, aby udoskonalić proces “wydawania” taksówek. Dane Grupy Netsprint pozwalają na szybsze znalezienie przejazdu i dopasowanie taksówki w oparciu o aktualną, dynamiczną sytuację na ulicach i położenie klienta. Dzięki wprowadzonym usprawnieniom czterokrotnie wzrosła efektywność.

Ten przykład pokazuje, jak dane, które z natury mają postać cyfrową, mogą łączyć obszary online i offline. Ich sprawne połączenie to przyszłość wielu modeli biznesowych. W miejscu styku tworzy się wartość. W tym obszarze widzimy największy potencjał wzrostu dla Grupy Netsprint.

Dużo mówi się o danych. Jaki pomysł na ich wykorzystanie ma Grupa Netsprint?

Oczywiście, zasilenie jakościowymi danymi istniejących modeli biznesowych to nie wszystko. Dane nie tworzyłyby wartości, jeśli nie byłyby analizowane i nie prowadziły do powstania insightów. Automatyczna analityka oparta o technologie machine learning to rewolucja, moment podobny do powstania internetu. Znaczenia tego zjawiska nie da się przecenić. Analiza danych w oparciu o machine learning prowadzi do odkrywania zależności i insightów, które nie są dostępne, gdy dane analizują ludzie. Te “odkrycia” dokonane na podstawie danych mogą prowadzić do nowych źródeł przychodu, a nawet do powstawania nowych modeli biznesowych. Jakościowe dane i najlepsza na rynku analityka usprawniają procesy biznesowe, na przykład dzięki lepszemu targetowaniu reklam, co, nawiasem mówiąc, już robimy. Dlatego przyszłość Grupy Netsprint to dane, machine learning, algorytmy i platformy takie jak WayToGrow czy Whitepress, spółki wchodzące w skład grupy. Dysponują one zarówno danymi, jak i przestrzeniami, w których tymi danymi się zarządza. To właśnie w te przestrzenie można “wpuścić” mechanizmy machine learning i kreować nową wartość, rozwijać się i skalować w obszarze danych, korzystając ze wszystkich zasobów Grupy Netsprint.

Już dziś w Grupie Netsprint mamy kluczowe kompetencje, by tę wizję zrealizować. W obszarach takich jak ad tech, data tech czy machine learning, dysponujemy najlepszymi talentami w Polsce. Co więcej, tworzymy przestrzeń do ich dalszego rozwoju w obszarach takich jak data science czy programmatic. Nasi data scientists szkolą się, odnoszą sukcesy w prestiżowych konkursach, takich jak te organizowane przez Kaggle. Będąc w awangardzie innowacji rynkowych trendów, tworzymy przyjazne środowisko do rozwoju kompetencji technologicznych i związanych z danymi.

Co więcej, jesteśmy przygotowani, by zmieniać i skalować nasz biznes. Zbliża się moment, w którym wszystkie nasze produkty będą zasilane danymi i najlepszą analityką na rynku.

Jaka jednak jest przyszłość Grupy Netsprint w bliższej perspektywie?

Tak jak wspomniałem, Grupa ma za sobą okres kluczowych zmian. Poprzednia prezes zarządu, Monika Bronowska, przeprowadziła organizację przez ten proces, podjęła wiele trudnych decyzji, za które jestem jej wdzięczny. Obecnie rolę CEO Grupy Netsprint pełni Agata Lauko. Łączy ona tę funkcję z kierowaniem Netsprint SA, spółką należącą do Grupy. Agata jest CEO Grupy Netsprint czasowo, do 20 czerwca. Po tej dacie zostanie powołany nowy CEO Grupy Netsprint. Ja, jako acting chairman, dbam o płynne przeprowadzenie zmiany i ciągłość. Obszar, na którym w szczególności się koncentruję, to rozwój działalności Grupy Netsprint na rynkach zagranicznych, takich jak Turcja czy kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Południowej np. Grecja. Te działania prowadzimy za pośrednictwem spółek WayToGrow oraz Whitepress.

Niedawno nastąpiła zmiana na stanowisku CEO Grupy Netsprint. Dlaczego nowa prezes pełni funkcję czasowo?

To jest związane z prywatnymi planami Agaty Lauko. Znaliśmy te plany wcześniej. Zdecydowaliśmy się jednak na powołanie interim CEO, by proces poszukiwania nowego CEO nie odbywał się pod presją czasu.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej