SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

TVP i Polsat idą do sądu, bo nie chcą płacić kar za autopromocję

Telewizja Polska złożyła odwołanie do decyzji o karze Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za autopromocję „Sylwestra Marzeń” w „Wiadomościach” TVP. Polsat odwołał się od podobnej decyzji za autopromocję „Sylwestrowej Mocy Przebojów” w „Wydarzeniach” - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Prowadzący „Wiadomości” Michał Adamczyk 29 grudnia 2021 rokuProwadzący „Wiadomości” Michał Adamczyk 29 grudnia 2021 roku

Pod koniec grudnia ub.r. „Wiadomości” TVP1 dużo czasu antenowego poświęcały „Sylwestrowi Marzeń” w Zakopanem. Dwa dni przed wydarzeniem zrealizowano nawet specjalne wydanie z tego miasta. Sztandarowy program informacyjny Telewizji Polskiej przypominał magazyn muzyczny, bo zbliżającej się imprezie poświęcono aż 18 minut. „Wiadomości” rozpoczęły się od newsa o występie Jasona Derulo. W „Gościu Wiadomości” Michał Adamczyk przeprowadził rozmowę z Zenonem Martyniukiem i Rafałem Brzozowskim.

Do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wówczas napłynęły skargi. Stali za nimi m.in. byli przewodniczący tego gremium Jan Dworak i Juliusz Braun, były członek KRRiT Krzysztof Luft oraz były prezes TVP, obecnie zasiadający w radzie programowej nadawcy publicznego Janusz Daszczyński.

- Trwający 18 minut (ponad połowę całego programu) blok materiałów poświęconych audycji, która będzie emitowana na innej antenie tego nadawcy, w istocie był przekazem handlowym dotyczącym produktu, jakim jest program telewizyjny. Celem tego przekazu było zachęcenie widzów do obejrzenia promowanej audycji. Został precyzyjnie podany termin emisji promowanej audycji (31 grudnia 2021 r. godz. 20:00). Na koniec »Wiadomości« temu tematowi poświęcono kolejny materiał i rozmowę, co w sumie dało ponad dwie trzecie czasu programu informacyjnego - napisali w skardze. Dworak, Braun, Luft i Daszczyński zwrócili też uwagę, że w tym dniu padł rekord zgonów w trakcie czwartej fali pandemii, a tematu koronawirusa w tym wydaniu nie poruszono.

Kary dla TVP i Polsatu

8 września br. KRRiT nałożyła na TVP karę w wysokości 35 tys. zł. Kilka dni później wydano decyzję o karze o tej samej wysokości dla Polsatu.

- Przewodniczący KRRiT wydał 2 decyzje w związku z promowaniem przez nadawców własnych imprez sylwestrowych w audycjach informacyjnych (co jest emisją ukrytego przekazu handlowego): na TVP SA została nałożona kara pieniężna w wysokości 35 tys. zł w związku z autopromocją »Sylwestra Marzeń« w audycji »Wiadomości« (29 i 31 grudnia 2021 r.), na Telewizję Polsat Sp. z o.o. została nałożona kara pieniężna w wysokości 35 tys. zł w związku z autopromocją »Sylwestrowej Mocy Przebojów« w audycji »Wydarzenia« (30 grudnia 2021 r.) - informowała Wirtualnemedia.pl Teresa Brykczyńska, rzeczniczka prasowa KRRiT.

Nadawca komercyjny nie krył wówczas zaskoczenia po decyzji regulatora. - Należy stanowczo podkreślić, iż materiał umieszczony w tym wydaniu „Wydarzeń", a dotyczący „Sylwestra Szczęścia" nie miał komercyjnego charakteru, a jedynym zamiarem, jakim się kierowaliśmy, była chęć poinformowania w programie informacyjnym o tym istotnym z punktu widzenia społecznego wydarzeniu - komentował w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Matwiejczuk, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i rzecznik prasowy Telewizji Polsat.

Matwiejczuk zapowiadał wtedy odwołanie od decyzji KRRiT. Podobne kroki rozważała TVP. Faktycznie, jak się teraz dowiedzieliśmy, oba odwołania wpłynęły do rady. „Telewizja Polska S.A. złożyła odwołanie od decyzji o ukaraniu z 08.09.2022 r.  – Sylwester Marzeń - emisja 31 grudnia 2021 r. Telewizja Polsat Sp. z o.o. złożyła odwołanie od decyzji o ukaraniu z 14.09.2022 r. – Sylwestrowa Moc Przebojów - emisja 31 grudnia 2021 r.” - przekazała nam Brykczyńska.

TVN się nie odwołał

KRRiT w lipcu ukarała karą w wysokości 30 tys. telewizję TVN za autopromocję gali ramówki jesiennej w „Faktach” TVN w sierpniu br.. Rzeczniczka KRRiT poinformowała nas jednak, że do biura rady nie wpłynęło odwołanie nadawcy od tej decyzji. O sprawę pytaliśmy również biuro prasowe TVN, ale nie dostaliśmy odpowiedzi.

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w październiku 2022 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem października 2021 roku zmniejszył się o 6,53 proc. i wyniósł 8,44 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement. Na drugim miejscu była TVP2 (spadek o 2,23 proc. do 7,44 proc.). Podium uzupełnia TVN. Udział stacji w zeszłym miesiącu wyniósł 7,43 proc. (w dół o 8,72 proc.). Z kolei czwarty Polsat miał 7,31 proc. udziału (- 10,74 proc.). Stacja spadła z drugiej lokaty.

Dołącz do dyskusji: TVP i Polsat idą do sądu, bo nie chcą płacić kar za autopromocję

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
...
To maja byc dzienniki z wiadomościami a nie breklamy a tak coraz czesciej to zaczyna wyglądać niestety.
odpowiedź
User
Iryk
Jeszcze tego...paja...ca pokazują TVP niech końcu kłamać będą
odpowiedź
User
Gruszuk
Wyłącz TVP mają 2,7mln
odpowiedź