SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Wiadomości” najbardziej stronnicze w kampanii wyborczej, zastrzeżenia do Polskiego Radia. „O PiS tylko dobrze”

Towarzystwo Dziennikarskie po 15-dniowym monitoringu mediów przed wyborami parlamentarnymi ocenia, że „Wiadomości” TVP, a także radiowa Jedynka i Trójka nie były pluralistyczne, bezstronne ani niezależne. - Raport po raz pierwszy wykazuje podporządkowanie partii rządzącej nie tylko TVP, ale i Polskiego Radia - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Andrzej Krajewski z organizacji.

Michał Adamczyk zapowiadający materiał w "Wiadomościach" 30 września br., fot. TVP Article

Autorzy raportu we wnioskach wskazują, że na 162 tematy „Wiadomości” TVP1 w badanym okresie, aż 119 miało związek z komitetami wyborczymi (73 proc.). Ogółem te tematy zajęły 83 proc. czasu antenowego „Wiadomości”.

W tym samym czasie w „Faktach” TVN tematów takich było 52 proc. (71 ze 136), a zajęły one 59 proc. ich czasu. Polsatowskie „Wydarzenia” poświęciły wyborom najmniej uwagi: Na 164 tematy tylko 45 było związanych z wyborami (27 proc.) i zajęły one 30 proc. czasu wszystkich monitorowanych wydań.  

PiS dominował we wszystkich stacjach

Ponad połowa tematów „Wiadomości” związanych z wyborami (66) dotyczyła PiS i niemal wszystkie przedstawiały ten komitet w pozytywnym świetle - podkreślają autorzy opracowania. W „Faktach” 46 tematów związanych z komitetami wyborczymi (na 54 tematy ogółem), dotyczyło przede wszystkim PiS. Z tego 40 miało ujemny wydźwięk, a 6 –dodatni. Tylko trzy tematy wyborcze „Faktów” dotyczyły przede wszystkim PO (w tym dwa były dodatnie, a jeden neutralny). Lewica miała cztery pozytywne tematy na antenie, a Konfederacja - jeden.


W najmniej zainteresowanych wyborami „Wydarzeniach”, na 27 tematów 17 dotyczyło przede wszystkim PiS-u. Z tej puli 13 miało wydźwięk pozytywny, trzy - negatywny i jeden - neutralny. Siedem dotyczyło PO, z czego sześć miało wydźwięk negatywny, a jeden - pozytywny. Lewica miała jeden temat pozytywny, PSL- jeden neutralny, a Konfederacja też jeden.

Goście: w „Wiadomościach” głównie politycy PiS

W ciągu 15 dni przed wyborami zaproszono do studia „Wiadomości” 21 gości: 14 z PiS, 4 z Koalicji Obywatelskiej, po jednym z PSL i Lewicy, a z Konfederacji nikogo. Goście z partii opozycyjnych - jeśli byli zapraszani - występowali zawsze z politykami PiS; goście z PiS natomiast siedem razy wystąpili samodzielnie - wynika z badania.

W czwartek przed ciszą wyborczą „Gościem Wiadomości” był premier Mateusz Morawiecki, a w piątek - Jarosław Kaczyński. Tego dnia „Wiadomości” trwały też 45 minut zamiast - jak zwykle - około 30. Generalnie w trakcie badania w „Wiadomościach” najdłużej i najczęściej pokazywany był prezes PiS, Jarosław Kaczyński.

Rozmowę z zaproszonym politykiem na koniec programu prowadzą także „Wydarzenia” Polsatu. W ostatnim tygodniu przed wyborami gośćmi co wieczór byli przywódcy pięciu ogólnopolskich komitetów wyborczych: Jarosław Kaczyński z PiS, Grzegorz Schetyna z KO, Paweł Kukiz z PSL (Władysław Kosiniak Kamysz był 30 września), Adrian Zandberg z Lewicy i Robert Winnicki z Konfederacji (zamiast chorego Janusza Korwina-Mikke).

TVP „prowadziła na antenie kampanię Czabańskiego”

W podsumowaniu autorzy raportu najwięcej uwag mają do TVP. Ich zdaniem „Wiadomości” opuszczały lub marginalizowały ważne informacje dnia (na przykład o awanturze w Sejmie z powodu odwołania trzech wiceprezesów NIK), a także kreowały informacje dnia (np. podsumowanie wartości inwestycji za cztery lata materiałem pt. „Rząd znalazł bilion złotych na inwestycje”).

Zdaniem autorów analizy, dziennikarze i redaktorzy „Wiadomości” użyli też tragedii dziecka do rządowej propagandy. - O tym, że wojskowy samolot Gulfstream przewozi chore dziecko na operację do USA „Wiadomości informowały siedem razy- czytamy w raporcie.

Fake newsy i podważanie wyroków

Raport wylicza także inne zarzuty względem głównego programu informacyjnego TVP. „Wiadomości” miały podać fake newsa o tanich mieszkaniach dla polskich rodzin. Podważały także wyroki sądowe: orzeczenie nakazujące przeprosiny dla Konfederacji nazwały „kuriozalnym”.

Jednym z głównych zarzutów jest jednak to, że na antenie programu prowadzono kampanię wyborczą zwierzchnika - Krzysztofa Czabańskiego. - Przewodniczący Rady Mediów Narodowych, która decyduje o obsadzie szefów mediów publicznych, był „Gościem Wiadomości” 4 października i był w nich cytowany. Kandydat na posła z okręgu toruńskiego (dwójka na liście PiS) bardzo często występował w Polskim Radio.

Towarzystwo Dziennikarskie wytyka także „Wiadomościom” manipulowanie obrazem i dźwiękiem na korzyść PiS, publikowanie materiałów stanowiących reklamę wyborczą partii rządzącej oraz emitowanie jednostronnych materiałów oskarżających, a nawet poniżających opozycję.


„Wydarzenia” neutralne, „Fakty” śledcze

Monitoring wykazał natomiast polityczną neutralizację „Wydarzeń” Polsatu - w trakcie 15 dni przeprowadzania badań w programie ukazywały się najczęściej lekkie, niepolityczne informacje, głównie o tematyce kryminalnej. Stanowiły 51 proc. wszystkich relacji, podczas gdy w „Faktach” niemal o połowę mniej, bo 24 proc.  

„Fakty” TVN - jak podkreślają autorzy raportu - jako jedyne eksponowały dziennikarstwo śledcze (w materiale „Superwizjera” ujawniono zastrzeżenia co do wynajmu kamienicy przez prezesa NIK Mariana Banasia) i rozliczały rządzących przed wyborami. - Często jednak było to dziennikarstwo „bez kropki nad i”. Brakowało w nim komentarza wyjaśniającego znaczenie podawanych faktów - czytamy w raporcie Towarzystwa Dziennikarskiego.

Polskie Radio też głównie o PiS

Informacyjne serwisy Polskiego Radia - podobnie jak „Wiadomości” TVP - wśród informacji wyborczych stawiały głównie na tematy pozytywnie ukazujące PiS. - Znalazło się także miejsce na informacje neutralne, a nawet negatywne, czego nie ma w „Wiadomościach” - czytamy w raporcie.  

Więcej informacji związanych z komitetami wyborczymi w stosunku do pozostałych było w radiowej Jedynce niż w Trójce. Z 87 „partyjnych” informacji w serwisach Jedynki o 7 i 8 rano, 53 pozytywne były dla PiS, ale także 8 neutralnych i jedną negatywną. KO ma11 negatywnych i po dwie pozytywne i neutralne. Lewica - dwie pozytywne i dwie neutralne, tak samo jak PSL, a Konfederacja - dwie neutralne. Natomiast w serwisach Trójki o godz. 7, 8 i 9 rano dominowały także pozytywne informacje o PiS - było ich 67, neutralne (7) i negatywne (2). KO ma 2 pozytywne, 9 negatywnych i 4 neutralne; Lewica 2 pozytywne i jedną neutralną, PSL - 2 pozytywne.

W wypowiedziach dla Jedynki liderem był nie Jarosław Kaczyński, ale premier Mateusz Morawiecki. Minister zdrowia Łukasz Szumowski miał taki sam czas „setek” (466 sekund) co Kaczyński. W pierwszej dziesiątce polityków zmieścił się prezydent Andrzej Duda, ale przed nim był Krzysztof Czabański (7 miejsce) i Janusz Wojciechowski (8 miejsce).  W Trójce pod względem czasu „setek” Jarosław Kaczyński był na pierwszym miejscu, za nim premier Mateusz Morawiecki i prezydent Andrzej Duda, a jako czwarty - Krzysztof Czabański.

„Media dawniej publiczne, teraz partyjne”

- „Wiadomości” TVP nie spełniły wymogów art. 21.1 ustawy o radiofonii i telewizji, nakazujących by programy telewizji publicznej charakteryzowały się „pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością”. To samo można powiedzieć o serwisach informacyjnych, doborze polityków-gości i stosunku dziennikarzy do nich w Programach Pierwszym i Trzecim Polskiego Radia - czytamy w podsumowaniu raportu. Jego autorzy podkreślają, że media publiczne prowadziły agitację wyborczą na rzecz PiS, co „jest sprzeczne z Kodeksem Wyborczym i podważa równość wyborów do Sejmu i Senatu przeprowadzonych 13 października 2019 r.”.

- Nasz raport po raz pierwszy wykazuje podporządkowanie PiS-owi nie tylko TVP, ale i Polskiego Radia. Statystyki obecności kandydatów do Sejmu i Senatu w "Wiadomościach" i serwisach Polskiego Radia dowodzą skali ich upartyjnienia. Media, dawniej publiczne, a obecnie partyjne - stały się pasem transmisyjnym partii do mas - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Andrzej Krajewski.

Podobne wnioski płynęły z cząstkowego raportu z monitoringu, opublikowanego pod koniec kampanii wyborczej. TVP w trakcie kampanii sprzyjały wyłącznie partii rządzącej, jednocześnie ośmieszając polityków opozycji - oceniono w opracowaniu.

Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że oglądalność głównego wydania „Wiadomości” we wrześniu br. wynosiła 2,74 mln (wzrost o 12,76 procent, co daje 310 tys. osób).

Olechowski wytyka Ordyńskiemu dobór gości w programie TVP Info

W piątek do wyników raportu Towarzystwa Dziennikarskiego odniósł się na Twitterze Jarosław Olechowski, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej. - Towarzystwo Dziennikarskie pseudoraportem atakuje „Wiadomości” za rzekomy brak pluralizmu. Jedną z twarzy Towarzystwa jest red. Jan Ordyński, który przez wiele lat prowadził programy publicystyczne w TVP Info - przypomniał Olechowski.

- Poniżej przykłady jego „obiektywizmu” i „pluralizmu” - dodał, załączając listę gości w wybranych programach Ordyńskiego 2010-2015. Przeważają na niej politycy Platformy Obywatelskiej i partii lewicowych oraz liberalni publicyści, m.in. z „Gazety Wyborczej” i „Polityki”.

Jan Ordyński od jesieni 2009 do stycznia 2016 roku prowadził w TVP Info różne cykle wywiadów, m.in. „InfoRozmowę” i „Rozmowę Dnia”, był też gospodarzem programu „Gorący Temat” w TVP2.

PiS wygrało wybory

W niedzielnych wyborach do Sejmu PiS uzyskał 43,59 proc. głosów, Koalicja Obywatelska - 27,40 proc., SLD - 12,56 proc., PSL - 8,55 proc., a Konfederacja - 6,81 proc. - podała w poniedziałek wieczorem Państwowa Komisja Wyborcza.

Jak poinformował przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej Wiesław Kozielewicz, w niedzielnych wyborach do Sejmu na wszystkie listy kandydatów na posłów oddano łącznie 18 470 710 ważnych głosów. Na PiS zagłosowało 8 051 935 osób, czyli 43,59 proc. Z kolei na Koalicję Obywatelską oddano 5 060 355 głosów, co stanowi 27,40 proc. Komitet wyborczy SLD skupiający również Wiosnę i Lewicą Razem zdobył 2 319 946 głosów, czyli 12,56 proc. Na komitet wyborczy PSL oddano 1 578 523 głosy, co stanowi 8,55 proc. Piąte miejsce zajęła Konfederacja, na którą oddano 1 256 953 głosy, co daje im wynik 6,81 proc.

Frekwencja wyniosła 61,74 proc.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Wiadomości” najbardziej stronnicze w kampanii wyborczej, zastrzeżenia do Polskiego Radia. „O PiS tylko dobrze”

68 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
pełne zaskoczenie.
odpowiedź
User
Xtz
Najdziwniejsze jest to, że od 3 dni w Wiadomościach jest spokojnie... Normalne, paski, normalne newsy - coś jest nie tak.
55 88
odpowiedź
User
jjm
Fajni ci towarzysze dziennikarze - tacy nie za bardzo obiektywni.
Każdy wie jakie jest tvp ale towarzysze dziennikarze są ostatni, którzy ma moralne prawo rozliczać innych. Nie macie w domach luster? Dzisiaj wam przeszkadza to co z wcześniej sami robiliście (z minami mędrców pouczających ciemny naród). A idziecie w ... las.
odpowiedź
User
BigP
Ten raport to nic innego jak czysta podstawa premii Jacka za wzorową pracę
58 20
odpowiedź
User
Magic
Będą podwyżki na Woronicza!
52 10
odpowiedź