Właściciel Biedronki chce sprzedawać jeszcze więcej. Na celowniku Carrefour?

Jeronimo Martins, właściciel m.in. Biedronki, chce najpóźniej w 2030 roku osiągnąć pułap 50 mld euro przychodów. Koncern nie wyklucza przejęć, chociaż dotychczas realizował je rzadko. Możliwe, że będzie zainteresowany kupnem części sklepów Carrefoura w Polsce.

Tomasz Wojtas
Tomasz Wojtas
Udostępnij artykuł:
Właściciel Biedronki chce sprzedawać jeszcze więcej. Na celowniku Carrefour?
Fot. materiały prasowe

Jak opisywaliśmy szczegółowo, w pierwszej połowie 2025 roku Jeronimo Martins wypracował wzrost przychodów sprzedażowych r/r z 16,3 do 17,4 mld euro. Zysk firmy operacyjny zwiększył się z 465 do 526 mln, a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej – z 253 do 269 mln.

Władze portugalskiego koncernu chcą jeszcze więcej. Szef firmy Pedro Soares dos Santos w marcu zapowiedział, że w 2029 lub 2030 roku ma ona osiągnąć poziom 50 mld euro przychodów.

Ana Luisa Virginia, dyrektor finansowa koncernu, pytana o to w piątek przyznała, że trudno będzie zrealizować ten cel bez przejęć. Równocześnie zwróciła uwagę, że firma jak dotąd bardzo ostrożnie działała w tym obszarze. – Przejmowaliśmy tylko rzeczy pasujące do naszego biznesu. Nie kupujemy po to, żeby odsprzedać, co oznacza, że realizujemy akwizycje mniej więcej co dziesięć lat – powiedziała.

Jeronimo Martins ostatnie duże przejęcie przeprowadziło w 2008 roku, przejmując od niemieckiego koncernu Tengelmann Group za 320 mln euro sieć dyskontów Plus, działających w Portugalii i Polsce.

Biedronka przejmie część sklepów Carrefour?

Zdecydowanie największym rynkiem dla Jeronimo Martins jest Polska. W zeszłym półroczu Biedronka wypracowała 12,35 mld euro przychodów, a sieć drogerii Hebe – 297 mln, co stanowi odpowiednio 71 i 1,7 proc. łącznych wpływów firmy.

Czy zatem koncern bierze pod uwagę przejęcie na naszym rynku? Analitycy od kilku kwartałów spekulują, że mógłby kupić aktywa od Carrefoura, który na części rynków mierzy się ze spadkami przychodów i rentowności.

Ana Luisa Virginia zauważyła, że przy obecnej pozycji Biedronki w segmencie dyskontowym w Polsce firma nie uzyskała zgody regulatora na zakup wszystkich sklepów Carrefoura. Nie odpowiedziała natomiast na pytanie, czy jest zainteresowana zakupem ich części. – Obserwujemy sytuację – stwierdziła.

– Uważamy, że na polskim rynku są jeszcze „białe plamy”, które wolelibyśmy zająć, a nie zostawiać ich konkurentom – dodała.

Carrefour w Polsce ze stratą

Łączna liczba sklepów firmy zmniejszyła się w 2024 roku z 841 do 783. Ów spadek przypada głównie na sklepy osiedlowe (pod szyldami Carrefour Express i Globi), których liczba poszła w dół z 585 do 531. Na koniec 2022 roku takich placówek działało zaś 629, a rok wcześniej – 655.

Niebawem koncern Carrefour ma sfinalizować sprzedaż swojego biznesu we Włoszech, obejmującego ok. 1,2 tys. sklepów i centra logistyczne. Kupującym jest firma NewPrinces, a kwota transakcji to ok. miliarda euro.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Disney+ rozszerza w Europie zasięg planu z reklamami

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Odchodzi szef działu wideo gry-online.pl. "Nie mogłem się na to zgodzić"

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Meta będzie płacić za treści. Podpisała umowy z największymi wydawcami

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

Oto gospodarze "Sylwestra z Dwójką" 2025. Pełna lista prowadzących [TYLKO U NAS]

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce

Co mówią dane z tego tygodnia? Oto najpopularniejsze filmy i seriale Netflixa w Polsce