SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wręczono nagrody Effie

Zakończyła się czwarta edycja reklamowego konkursu Effie

Za najbardziej skuteczną kampanię reklamową uznano pracę agencji reklamowej PZL oraz domu mediowego Starcom wprowadzającą na rynek piwo Dębowe Mocne.

1. Grand Prix

Produkt: piwo "Dębowe Mocne"

Kategoria: napoje

Kampania: "Beczki"

klient: Kompania Piwowarska

Agencja: PZL, Starcom

Dom mediowy: Starcom

Piwo "Dębowe Mocne" było zupełnie nowym produktem i w odróżnieniu od innych nie było wspierane przez żadną silną markę jak np. "Okocim Mocne". Dlatego browar postawił przed swymi agencjami zadanie: udział "Dębowego" w rynku piwa po roku miał wynieść 1 proc. Efekt przeprowadzonej kampanii wyniósł 4,4 proc. i w ciągu roku marka została liderem w segmencie piw mocnych. Kampania reklamowa "Dębowego Mocnego" była nie tylko skuteczna, ale również bardzo wyrazista pod względem kreacji. Mężczyźni, którzy chodząc po browarze, cudem unikali śmierci pod ogromnymi dębowymi beczkami, są ilustracją grupy docelowej marki. "Mężczyźni w wieku 35-44 lata, o wykształceniu zasadniczym, zawodowym i średnim. (...) Wierzą we własne możliwości, mają trwałe zasady i poszukują potwierdzenia własnej męskości (...). Dojrzali mężczyźni o ustabilizowanym życiu" - napisała agencja reklamowa w swoim zgłoszeniu konkursowym.(

2. Srebrne Effie

Produkt: obligacje banku Pekao SA

Kategoria: usługi finansowe

Kampania: "Sharon"

klient: Pekao SA

Agencja: Publicis

Dom mediowy: Optimedia

Minutowa reklamówka telewizyjna obligacji Pekao nawiązuję do słynnej sceny przesłuchania w "Nagim instynkcie" nie tylko tytułem. Całość jest równie ekscytująca. I - co ważne - skuteczna. Dzięki niej bank Pekao SA osiągnął prawie 90 proc. w rynku produktów antypodatkowych (zakup obligacji pozwalał uniknąć podatku od zysku z oszczędności bankowych). (

3. Srebrna Effie

Produkt: chipsy Crunchips

Kategoria: Żywność

Kampania: "Chipsy przyszły"

klient: The Lorenz Balhsen Snack World

agencja: Corporate Profiles DDB

dom mediowy: MediaCom

Reklama podbiła serca konsumentów w wieku 15-25 lat, a powiedzenie "Chipsy przyszły" szybko stało się częścią młodzieżowego slangu. Ponadto kampania uchroniła Crunchips przed powolną utratą rynku na rzecz konkurencyjnych chipsów Lay's. Spontaniczna świadomość marki Balhsena wzrosła z 35 do 43 proc.

4. Srebrna Effie

Produkt: pasta do zębów Blend-a-Med

Kategoria: artykuły nieżywnościowe

Kampania: "Bez pudła"

klient: Procter & Gamble

Agencja: G7

Dom mediowy: MediaCom

Marka Blend-a-Med zaczynała przegrywać ze swoją konkurentką Colgate, bo klienci uważali, że... 75 ml tubka Colgate jest większa od 100 ml tubki Blend-a-Med. Porzucenie pudełka, w którym była sprzedawana pasta do zębów samo w sobie było pomysłem bez pudła. Po 10 miesiącach sprzedaż marki Procter & Gamble była o 28 proc. wyższa niż przed rokiem. "Blend-a-Med stał się pastą nr 1 pod względem wartościowego i ilościowego udziału w rynku" - czytamy w konkursowym zgłoszeniu agencji.

5. Brązowa Effie

Produkt: pre-paid Simplus Team

Kategoria: usługi telekomunikacyjne

Kampania: "Nasza paczka"

klient: Polkomtel

Agencja: Euro RSCG New Europe

Dom mediowy: Media Planning Group

Młodzież jest stosunkowo nowym, ale bardzo chłonnym odbiorcą usług telekomunikacyjnych. Najszybciej w tym kierunku poszedł Centertel, lansując usługę POP jako idealny produkt dla młodych. Za nim poszła Era. Simplus przez dłuższy czas nie był popularny wśród odbiorców w wieku 13-19 lat, a ta kampania była dla Simplusa pierwszym szturmem rynku młodzieżowego. W efekcie spontaniczna świadomość marki wzrosła z 37 do 44 proc., a wzrosty sprzedaży sięgały 151 proc.

6. Brązowa Effie i srebrna MEffie (nagroda za kampanię dla domu mediowego)

Produkt: Fiat Stilo

Kategoria: środki trwałe

Kampania: "Wyprzedza myślą"

klient: Fiat Auto Poland

Agencja: G7, Starcom

Dom mediowy: Starcom

Jedna z najbardziej innowacyjnych kampanii 2002 roku. Wprowadzając na rynek markę Stilo, Fiat Auto Poland przeznaczył aż 10 proc. swojego budżetu reklamowego na nietypowe formy dotarcia do potencjalnego klienta. O tym, jak nowe auto hamuje na śliskiej nawierzchni, konsument dowiadywał się z reklam... na lodowiskach. Zużycie paliwa przez Stilo było reklamowane na stacjach benzynowych, a wygodne fotele - w kinach. W efekcie zamiast planowanych 150 tys. osób, salony Fiata odwiedziło 370 tys. A zamiast planowanych 600 jazd testowych obyło się ich 21,8 tys.

7. Brązowa Effie

Produkt: Ranigast 75

Kategoria: leki

Kampania: "Akademik"

klient: Polpharma

Agencja: McCann-Erickson Polska

Dom mediowy: Universal McCann

Leki nie są łatwym produktem w reklamowaniu, bo prawo nakłada sporo ograniczeń. Jednym z nich jest niemożność użycia w reklamie autorytetu lekarza, więc w spocie Ranigasta występują bystrzy studenci medycyny, a na końcu nawet wykładowca z wyższej uczelni. A ilościowy udział w rynku tej marki wzrósł z 40,5 do 44,7 proc. w ciągu 4 miesięcy.

8. Srebrna Effie

Produkt: IKEA

Kategoria: pozostałe usługi

Kampania: "Wielka zimowa wyprzedaż"

klient: IKEA

Agencja: Leo Burnett

Dom mediowy: Starcom

Kreacja w tej kampanii nie porywa, ale przecież nie o to chodzi. IKEA chciała, żeby podczas wyprzedaży w grudniu 2002 r. i styczniu 2003 r. jej sklepy odwiedziło o 20 proc. klientów więcej niż rok wcześniej w tym samym sezonie. Sprzedaż miała wzrosnąć o 15 proc. Kampania spowodowała, że do sklepów przyszło o 22,5 proc. więcej klientów, a sprzedaż wzrosła o 15,5 proc. Zachęcona tym sukcesem IKEA dokonała adaptacji polskiego pomysłu na Węgrzech i w Belgii.

Konkurs Effie jest licencjonowaną imprezą, która narodziła się w USA i ma już 35 lat. To święto reklamy skutecznej, a nie ładnej, co oznacza, że nie liczą się tu efekty specjalne, lecz wzrost sprzedaży lub świadomości marki. W tym roku nagrodzono łącznie 26 prac.

Na całym świecie Konkurs Effie sponsorowany jest przez media. Podobnie jest i w polskiej edycji konkursu. W tym roku jak i w latach ubiegłych Sponsorami Strategicznymi Konkursu Effie zostali: Axel Springer Polska, TVN - ITI; Radio Zet. W tym roku MEFFIE zyskało również swojego Sponsora. Został nim Clear Channel Polska. Tym samym do grona Sponsorów konkursu dołączył przedstawiciel kolejnej grupy mediów - reklamy zewnętrznej.

Dołącz do dyskusji: Wręczono nagrody Effie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl