Badacze rynku o 2015 roku - prognozy na 2016

Rok 2015 pod lupą branży badawczej, prognozy na 2016 r. Komentują m.in. Piotr Kwiatkowski (TNS), Julia Izmałkowa, Szymon Mordasiewicz (Nielsen), Łukasz Mazurkiewicz (ARC Rynek i Opinia), Alina Lempa (IQS), Szymon Mordasiewicz (Nielsen).

masz
masz
Udostępnij artykuł:
Badacze rynku o 2015 roku - prognozy na 2016

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-jaki-byl-w-2015-roku-co-wydarzy-sie-w-2016-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-2016-roku-content-marketing-bogatszy-w-tresci-odbiorcy-bardziej-wymagajacy-a-pomiar-efektow-coraz-wazniejszy_1 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polskie-agencje-interaktywne-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-wydarzy-sie-w-2016-roku ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-internetowa-co-wydarzylo-sie-w-2015-roku-jaki-bedzie-2016-rok-wydawcy-sieci-domy-mediowe ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-social-media-prognozy-na-2016-wydawcy-i-agencje ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/internet-i-marketing-mobilny-jak-minal-2015-rok-co-wydarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/marketing-w-wyszukiwarkach-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-branzy-e-commerce-prognozy-na-2016-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wydawcy-internetowi-jak-uplynal-2015-rok-co-zdarzy-sie-w-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/vod-i-wideo-w-internecie-podsumowanie-2015-roku-prognozy-na-2016 ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-zewnetrzna-jaka-byla-w-2015-roku-co-nastapi-w-2016-roku ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-reklamowy-podsumowanie-2015-roku-i-prognozy-na-2016-wedlug-domow-mediowych ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2015-roku-w-reklamie-kinowej-prognozy-na-2016-rok ##

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dyrektorzy-marketingu-podsumowuja-2015-rok-i-prognozuja-co-zdarzy-sie-w-2016 ##

Piotr Kwiatkowski, prezes TNS Polska

grafika

Wydarzenie rokuMyślę, że wydarzeniem stały się wybory parlamentarne - firmy badawcze trafnie zidentyfikowały nastroje elektoratu, a sondaże przedwyborcze, prognozy i exit poll okazały się trafne.

Sukces rokuBadania przed wyborami parlamentarnymi 2015. Na marginesie przypomnę, że badania i prognozy TNS Polska okazały się bardzo trafne. W skali naszej firmy było też sporo innych sukcesów: uruchomiliśmy projekt "Kartezjusz" - nowe na polskim rynku podejście badawcze, które umożliwia w krótkim czasie dotarcie do wąskich grup docelowych i nisz rynkowych. Dzięki niemu sięgamy po opinie unikalnych grup konsumentów, weryfikujemy postawy, poznajemy oczekiwania.  Obserwujemy też spore zainteresowanie naszym tegorocznym projektem "Smaki w biznesie" dotyczącym roli, jaką pełnią doznania sensoryczne.

Porażka rokuZa nami wymagający rok dla branży. Za wcześnie na precyzyjne wyliczenia, ale myślę, że niektóre segmenty rynku badań znacząco się zmniejszyły, w innych panowała stagnacja. Z finansowym wymiarem rynku wiąże się inny problem - odpowiedź na pytanie o kierunek transformacji. Wszyscy wiemy, że znajdujemy się w procesie poważnych zmian, choć nie umiemy precyzyjnie określić kierunku tej transformacji. I to poczucie znalezienia się w dynamicznym strumieniu przemian, które trudno ogarnąć nie dotyczy wyłącznie Polski.

Człowiek rokuNie widzę jednej postaci, która może być uważana za człowieka roku. To był rok pracy w zespołach - może nasza branża taka już jest. Liczą się silne zespoły, mniej widoczne są pojedyncze gwiazdy.

Kampania roku"Kampania" bardziej się odnosi do reklamy niż do badań, nie widzę w naszej branży  kampanii, która może być uważana za wydarzenie roku.

Trend rokuKontynuacja trendów, które zarysowały się już kilka lat temu: przesuwanie się zbierania danych do Internetu, w procesach decyzyjnych zachodzących w firmach wzrost znaczenia danych nie generowanych przez branżę badawczą, zbieranych rozmaitymi metodami, ale - dzięki nowoczesnym technologiom;  transformacja branży - coraz większe znaczenie badaczy jako ekspertów interpretujących różne dane i doradzających w procesach decyzyjnych. Ale wydaje mi się, że ta doradcza rola badaczy będzie wciąż wzrastać, gdyż żyjemy w świecie nadmiaru danych, ich selekcja oraz interpretacja stają się coraz ważniejsze. Zmieniają się też konsumenci, zmiany te trzeba  szybko rozpoznawać i odpowiednio dostosowywać się do nich. O tym, że wśród klientów istnieje potrzeba aktualnej wiedzy na temat świata konsumentów i przyszłych trendach, świadczą cykliczne konferencje TNS Polska, podczas których dzielimy się naszym doświadczeniem i wiedzą. Zarówno podczas tegorocznej  konferencji finansowej, jak i motoryzacyjnej gościliśmy znaczną liczbę naszych klientów, których na bieżąco wspieramy w obserwacji zmian w postawach, potrzebach i oczekiwaniach konsumenckich.

Prognoza na 2016 rokZapowiada się rok pełen wyzwań, do których trzeba będzie się szybko dostosowywać. Zmiany te będą wynikiem powiązania naszego rynku z gospodarką międzynarodową, ale też skutkiem procesów zachodzących w wymiarze lokalnym, w gospodarce polskiej.

Julia Izmałkowa, CEO Izmałkowa Consulting, autorka bloga myflirtwitheality.com

grafika

Wydarzenie rokuAtak w Paryżu. To był trigger do ujawnienia gigantycznej liczby utajonych postaw. Atak zerwał więzi nie tylko politycznej, ale po prostu ludzkiej poprawności. Amerykański kandydat na prezydenta zszokował świat oświadczeniem, że chce zabronić muzułmanom (nawet Amerykanom) wjazdu do USA. Następnie Amerykanie zszokowali świat po raz drugi wykazując poparcie dla tego pomysłu. Te dwa wydarzenia są kluczowe dla zrozumienia tego, co się dzieje we współczesnym świecie i stanowią punkt wyjścia do tworzenia prognoz związanych z tym gdzie jesteśmy naprawdę (a nie według deklaracji) oraz dokąd zmierzamy jako społeczeństwo.

Sukces rokuPomimo ogromnego smutku związanego z tragedią w Paryżu wiele osób, w tym samych Francuzów, wykazało się niezwykłą postawą zrozumienia. Facebook obiegł piękny list męża, którego żona zginęła podczas ataku – list pełen smutku, ale nie nienawiści. Mogliśmy zobaczyć także pokojową demonstrację postaw i wartości - poprzez symbol marszu butów.Uważam to za sukces, bo pamiętam jaka była reakcja po ataku 11 września - rozpętała się wojna, która na zawsze zmieniła postawy całego świata (do tej pory odczuwamy to na lotniskach). Wielkim sukcesem jest to, że pomimo tragedii  w Paryżu - nie nastąpiła generalizacja i fala nienawiści. To ludzie zabijają - nie religia.

Porażka rokuCelebrate Pride. Po tym jak amerykański Sąd Najwyższy zdecydował, że małżeństwa homoseksualne będą legalne we wszystkich 50 stanach - Facebook udostępnił aplikację, dzięki której użytkownicy, chcąc okazać solidarność ze społecznością homoseksualną, mogli  nałożyć tęczowy filtr na swoje zdjęcie profilowe. Ta akcja jest kolejnym dowodem na to ze samo show off - demonstrowanie już nawet nie wartości, ale przynależenia do pewnej społeczności i trendu - nie zmienia NIC. Fakt, że miliony ludzi w ciągu kilku dni zmieniło swoje zdjęcie profilowe na tęczowe - niestety nie oznaczało tego, co miało oznaczać - solidarności i poparcia małżeństw tej samej płci. To było raczej pokazanie przynależności do grupy i niechęć do wyróżniania się (brak tęczowego filtru zdecydowanie bardziej rzucał się wówczas w oczy niż jego obecność). Część osób pomimo zmiany zdjęcia na tęczowe - jednocześnie pisała hejty o gejach i lesbijkach. Tak więc w tej akcji zwyciężyła forma - bo nie było treści.

Klik - nie jest wyrazem zaangażowania, tak jak lajk nie jest wyrazem lubienia. Organizując tego typu akcje warto sięgnąć do podstaw psychologii społecznej, aby faktycznie przyniosły one PRAWDZIWE zmiany wartości oraz zachowania.

Mam nadzieję, że ta akcja i jej efekty będą motorem zmian w myśleniu także wśród firm - to nie lajki, czy deklaracja postawy mają znaczenie - ale zachowanie. To, co robimy permanentnie a nie jednorazowo. Warto o refleksje, która mam nadzieję sprowokuje odejście od showmeńskich akcji z jednorazowym efektem na rzecz budowania relacji i prawdziwych, trwałych zmian postaw oraz zachowań.

Człowiek rokuAleksander Doba. Nie tylko za jego dokonanie  i heroiczną postawę, ale także za jego niezwykłą pokorę i koncentrację. Dzięki temu, że w ogóle nie interesuje go gwiazdorstwo jest skupiony na procesie, własnym rozwoju oraz pokonaniu przeszkód -  dla siebie,  a nie po to, żeby umieścić to  w statusie na Facebooku. Jego postawa zaowocowała tym, że Doba wzbudza same pozytywne emocje - nawet w naszym krytycznym narodzie. Brak zazdrości, podziw i duma narodowa w stosunku do jego niezwykłej osoby - wynikają nie tyle z tego CO zrobił,  ale JAK do tego podszedł i jakie to miało dla niego znaczenie.

Gdyby takich osób było więcej, to żylibyśmy w świecie, w którym większe znaczenie miałyby rzeczy naprawdę ważne.

Trend rokuMedia społecznościowe stają się  coraz bardziej narzędziem biznesowym, a nie wyrazem ekspresji. Coraz mocniej zauważalne jest odchodzenie od ekshibicjonizmu i cominutowego informowania świata o sobie  - widać to choćby po zmniejszającej się liczbie publikowanych zdjęć jedzenia. Wcześniej w social media kreowaliśmy obraz tego, kim chcemy być. Teraz - zawężamy kim chcemy być dla określonej grupy osób. Coraz rzadziej tą grupą są znajomi. Coraz częściej jest to  potencjalny pracodawca lub aspiracyjna dla nas grupa osób.

Prognoza na 2016 rokRozwój dwóch przeciwnych trendów. Z jednej strony - praktyczność sięgająca absurdu. Tak więc każda minuta - musi być efektywnie wypełniona, każde zbędne kliknięcie powoduje irytację, każda minuta czekania budzi agresję.  Będziemy coraz mniej cierpliwi i wyrozumiali.  Oczekiwanie, że wszystko dostaniemy natychmiast – powoli staje się oczekiwaniem przestarzałym. Teraz rozwija się oczekiwanie, że mamy dostawać to, czego chcemy, zanim o tym pomyślimy. Świat wokół ma wyprzedzać nasze myśli,  a nie za nimi podążać.

Takie podejście będzie nas w efekcie męczyło i dawało poczucie, że za chwilę  zwariujemy. Stąd rozwój przeciwnego trendu - mindfulness, który staje się w ostatnich miesiącach coraz bardziej modny. W wersji czystej oznacza to zwrócenie się w stronę rozwoju osobistego czy duchowego (zwolnij, oddychaj, zastanów się). W wersji mainstreamowej – to silna koncentracja na rozwoju swoich pasji (YOLO, to, co kochasz jest najważniejsze, więc rób tego jak najwięcej).

Alina Lempa, prezes IQS

grafika

Wydarzenie rokuWybory Prezydenckie i Parlamentarne, a co dotyczy naszej branży to precyzja wyników badań exit poll przeprowadzonych przez IPSOS. To sukces nie tylko jednej agencji badawczej, ale zdecydowanie pozytywny wydźwięk dla całego rynku. Wierzę, że postrzeganie agencji badawczych znacznie się poprawi, ich dane mogą być bowiem źródłem wiarygodnych informacji nie tylko społecznych, ale i biznesowych.

Sukces rokuPołączenie sił z przejętym Interaktywnym Instytutem Badań Rynkowych i rozpoczęcie działań pod wspólną marką IQS – po niemal roku – mogę uznać za zdecydowany nasz sukces roku. Konsolidacja potencjału i infrastruktury badawczej,  wdrożenie nowej identyfikacji wizualnej, poważne inwestycje wzmacniające naszą pozycję na rynku badań online to tylko niektóre z inicjatyw, które udało nam się pomyślnie zakończyć. Jestem dumna, bo jest to również rok ważnych transferów – do IQSu zdecydowało się przejść kilkunastu wysoko wykwalifikowanych managerów. W takim układzie rozpoczynanie kolejnego roku to ogromna satysfakcja.

Porażka rokuUtrata Megapanelu przez Gemiusa, po 10 latach realizacji badań to duża zmiana w naszej branży. A dla Gemiusa, a także GFK, która przejęła realizację badania także ważne doświadczenie biznesowe.

Człowiek rokuBiorąc pod uwagę, iż rynek badań w Polsce zrodził się 25 lat temu, ostatnie lata pokazują pewną istotną zmianę – do grona bardzo doświadczonych badaczy, managerów z wieloletnią praktyką dołącza młody, świeży „nabytek”, z zupełnie nowym spojrzeniem. Dotyczy to zarówno agencji badawczych, jak i Klientów. Jako realizatorzy najbardziej obszernego raportu na temat „Świata Młodych” widzimy w tym obszarze poważne wyzwanie. Człowiek roku w obecnych czasach to dla mnie osoba, która potrafi wykorzystać i zintegrować potencjał dwóch pokoleń i znaleźć wspólną platformę projektową.

Trend rokuRozkwit digitalizacji przyczynił się do bezsprzecznego zastępowania tradycyjnych badań badaniami realizowanymi w Internecie, które skutecznie gonią lidera pod względem liczby przebadanych osób, czyli badań CATI. Biorąc pod uwagę rozwój paneli internetowych wydaje się, że zamiana miejsc jest nieunikniona. Tym bardziej, że internauci chcą „się badać”. Z ankiety, którą realizowaliśmy wśród uczestników naszego panelu Opinie.pl wynika, że jednym z kluczowych powodów dołączenia do internetowej społeczności badawczej jest siła sprawcza, czyli możliwość wyrażenia opinii na tematy ważne i istotne.

Prognoza na rok 2016Niewątpliwie wyzwaniem dla całej branży jest integracja aktywnego zbierania danych z pomiarem pasywnym, który gromadzony jest nieustannie, a jak dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystany. Kolejną kwestią jest prezentacja wyników badań. Fala przekazywania informacji w prosty, syntetyczny i atrakcyjny dla oka sposób przełożyła się na wzrost znaczenia infografiki w branży badawczej. Spodziewam się, że kolejny rok przyniesie jeszcze większy rozkwit prezentacji wyników badań za pomocą nowych form wizualizacji.

Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia

grafika

Wydarzenie rokuZnaczącym wydarzeniem z dziedziny promocji Polski a zarazem ciekawym doświadczeniem badawczym jest sukces pawilonu polskiego podczas tegorocznego EXPO w Mediolanie, który stał się dobrym laboratorium analiz wizerunku kraju i strategii promocji Polski za granicą. Instytut ARC Rynek i Opinia miał swój badawczy udział w tym wydarzeniu.

Sukces rokuZdecydowanie sukcesem roku jest precyzja sondaży przedwyborczych – zarówno w przypadku wyborów prezydenckich, jak i wyborów parlamentarnych. W obu przypadkach sondaże okazały się trafnym narzędziem prognostycznym.

Porażka rokuPorażką roku jest nasilający się od lat problem, z którym branża badawcza nie umie się skutecznie zmierzyć, czyli kwestia pozycjonowania profesjonalnych badań na tle zalewu badań nieprofesjonalnych. Szczególnie w Internecie funkcjonuje wiele danych, przedstawianych na atrakcyjnych wykresach, których pochodzenie i jakość są nieznane. Wyczulenie odbiorców na jakość badań pojawiających się w mediach to duże wyzwanie, przed którym stoi branża badawcza.

Człowiek rokuTrudno wskazać jedną osobę, która się w tym roku specjalnie wyróżniła lub też zasłużyła w branży badawczej.

Trend rokuZ roku na rok wzmacnia się trend realizacji badań techniką CAWI kosztem tradycyjnych badań terenowych. Może to powodować zmniejszenie obrotu branży badawczej, gdyż projekty CAWI charakteryzują się niższym przychodem. Jednocześnie zwiększa się rola operatorów paneli internetowych, a także mniejszych firm badawczych oraz wzrasta liczba badań realizowanych samodzielnie przez klientów.

Prognoza na 2016 rokBadania rynku są dobrym wskaźnikiem koniunktury gospodarczej. Dobra kondycja branży badawczej to odbicie ożywienia gospodarczego. Dlatego wzrost branży w przyszłym roku będzie przede wszystkim zależał od stanu gospodarki. Mam nadzieję, że niezależnie od zawirowań na scenie politycznej, gospodarka będzie się dobrze rozwijała. Zarazem niektóre z zapowiadanych decyzji dotyczących regulacji podatkowych mogą wpłynąć na zmniejszenie wydatków badawczych - dotyczy to np. banków, ubezpieczycieli czy sieci handlowych.

Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający firmy Nielsen

grafika

Wydarzenie i sukces rokuSądzę, że jednym z ważniejszych wydarzeń mijającego roku był sukces badania exit-poll pod względem dokładności dotyczącego zarówno wyborów prezydenckich jak i parlamentarnych. Po wypadkach zeszłego roku towarzyszących wyborom samorządowym, było to istotne wydarzenie przywracające zaufanie szerokiej publiczności do branży badawczej.

Fakt ten jest jednocześnie dużym sukcesem pokazującym jednoznacznie wysoką wartość profesjonalnie przeprowadzonych badań, a także korzyści wynikające ze współpracy wielu firm (w tym wypadku stacji telewizyjnych) przy jednym projekcie. Okazuje się, że na co dzień konkurujące ze sobą stacje telewizyjne, są w stanie skorzystać z „gry o sumie niezerowej” i przeprowadzić wspólnie jeden duży projekt, zmniejszając jednocześnie ryzyko jego niepowodzenia i czerpiąc wspólnie z jego wyników.

Trend roku

Słowem, które badacze odmieniali w ostatnim roku przez wszystkie przypadki (choć z gramatycznego punktu widzenia jest to słowo nieodmienne!) był wyraz „online”. Występuje on w rozmaitych kontekstach – jako miejsce robienia zakupów (e-commerce), sposób spędzania czasu i komunikowania się (portale społecznościowe), ale – co ważniejsze dla naszej branży – również jako sposób prowadzenia projektów badawczych. Daje się zauważyć coraz mniejszą liczbę projektów realizowanych metodami tradycyjnymi (face-to-face). Rośnie natomiast liczba paneli online obecnych na polskim rynku, oferujących badania prowadzone szybko i efektywnie. Trend prowadzenia badań metodami online z pewnością utrzyma się w kolejnym roku.

Kampania Roku

Zgodnie z opisanym wcześniej trendem – pozostajemy w temacie online. Kampania reklamowa towarzysząca wydaniu przez firmę CD Projekt RED gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon” pokazała, że siła i moc tkwią w polskich firmach deweloperskich konkurujących na globalnym rynku rozrywki elektronicznej. Jeżeli nawet ktoś na początku roku nie kojarzył kim jest główny bohater gry – tytułowy Wiedźmin, to odsetek nieświadomych osób systematycznie malał aż do czasu premiery. 35 milionów dolarów przeznaczonych na kampanię w porównaniu do 2 milionów towarzyszących odsłonie pierwszej części cyku wyraźnie wskazuje tempo rozwoju firmy. Pozostaje tylko raz jeszcze pogratulować sukcesu i życzyć kolejnych, równie udanych kampanii.

Prognoza na 2016

Wypada zgodzić się z wnioskami autorów sesji podsumowującej na tegorocznym kongresie badaczy – polski rynek badawczy jest już dojrzały, sprofesjonalizował się. Zdecydowana większość graczy na tym rynku jest w stanie dostarczać podobne badania, zaś utrzymanie ich wysokiej jakości stało się standardem wymaganym przez wszystkich Klientów. Budżety zleceniodawców będą oscylowały wokół obecnych wielkości, dlatego w nadchodzącym roku trudno oczekiwać znaczącego wzrostu obrotów całej branży. To, co będzie istotne, to poszukiwanie sposobu na realizację badań w sposób efektywny kosztowo, bez straty na jakości, która pozostaje priorytetem dla wszystkich firm w branży badawczej.

Łukasz Pytlewski, dyrektor analytics & insight w MEC

grafika

Wydarzenie rokuTo był wreszcie rok mobile tym sensie, że reklamodawcy zaczęli używać tego medium na odpowiednią skalę. W naszych projektach widzimy bardzo efektywne przełożenie tego kanału na wskaźniki marki. Póki co, zwrot z inwestycji na świadomość i wizerunek z mobile jest co najmniej zadowalający - relatywnie niski szum reklamowy i unikalny kontekst robią swoje.

Sukces rokuCoraz częściej polscy specjaliści od analityki i badań tworzą centra, w których są realizowane projekty na potrzeby centrali. Część warszawskiego zespołu Analytics and Insight naszej agencji od tego roku pracuje wyłącznie przy projektach globalnych zlecanych przez centralę MEC. To świadczy o tym, że rozwiązania, które są tworzone na polskim rynku, są doceniane na szczeblu globalnym.

Porażka rokuCiągle brak jednoźródłowego pomiaru konsumpcji mediów, a przede wszystkim telewizji oraz internetu. To powoduje, że każdy podmiot ma swoje podejście do kalkulacji zasięgu komunikacji we wszystkich mediach i brak standardu na tym obszarze powoduje dużo zamieszania. Szkoda, bo już nieraz zapowiedzi wprowadzenia jednoźródłowego pomiaru konsumpcji mediów się pojawiały.

Człowiek roku„Niewidzialna ręka technologii”, która powoduje, że możemy gromadzić takie dane o zachowaniach i potrzebach konsumentach, o jakich 10 lat temu nie śniło się analitykom.

Kampania / projekt rokuUruchomienie panelu Mobience, który wreszcie dostarczył precyzyjnie dane o tym, jak konsumenci korzystają z aplikacji mobilnych. Okazało się, że nie zawsze duża liczba ściągnięć aplikacji przekłada się na jej wysoki zasięg. Poznaliśmy nie tylko demografię użytkowników poszczególnych aplikacji, ale przede wszystkim ciekawe dane o tym, kiedy się z nich korzysta i jakie jest ich współużytkowanie.

Trend rokuRosnące znaczenie danych, które służą w precyzyjnym docieraniu z komunikacją dopasowaną do potrzeb poszczególnych konsumentów. Efektywność kosztowa jest i będzie ważna, ale pozycja agencji mediowych będzie coraz mocniej zależeć od jakości oferowanych DMP (data management platform). Jakość DMP będzie się wprost przekładać na efektywność komunikacji. Pozwoli docierać z przekazem do tych osób, dla których reklama będzie wartościowym źródłem informacji i przełoży się na określone decyzje zakupowe.

Prognoza na 2016 rokZ punktu widzenia badań i analityki, coraz istotniejsza będzie umiejętność łączenia informacji z różnych źródeł, począwszy od tradycyjnych metod badawczych, poprzez dane mierzące dotarcie i efektywność kampanii w różnych kanałach digital, aż po zaawansowane modele atrybucji. Coraz częściej trudno będzie wypracować wartościową rekomendację dla klienta bazując tylko na jednym źródle informacji.

Aleksander Winciorek, research and insights director w VML Poland

grafika

Wydarzenie rokuZ perspektywy badacza i analityka głównie obszarów digitalowych najważniejszym wydarzeniem było rozstrzygnięcie przez PBI przetargu na badanie polskiego internetu. Platforma Planet dostarczana przez GfK wydaje się rozwiązaniem dużo nowocześniejszym i adekwatnym do obecnych potrzeb rynku. Kolejny rok będzie dużym sprawdzianem dla nowego rozwiązania i mam nadzieję, że w podsumowaniu 2016 będzie można wpisać Planet w rubryce „Sukces roku”.

Sukces i porażka rokuMały sukcesik w porównaniu do blamażu z poprzedniego roku to dużo dokładniejsze wyniki exit poll po odbytych w tym roku wyborach.

Z szerszej perspektywy dużym sukcesem, zwłaszcza dla firm zajmujących się tymi technologiami, jest dynamiczny rozwój rozwiązań big data, automatyzacji i real-time marketingu. Jednocześnie wiele osób zdaje się być zachłyśniętych skalą i możliwościami, ale użytecznych wdrożeń i spektakularnych case studies jak na lekarstwo. Co w moim odczuciu jest małą porażką i przestrogą na przyszłość.

Człowiek rokuW mim odczuciu człowiekiem roku jest człowiek. Analityk, uważny badacz, który wciąż jest kluczowy w interpretacji danych i wyciąganiu wniosków. Mimo rozpędzonej technologii, ogromnych wolumenów przetwarzanych danych to wciąż człowiek i jego inteligencja są najistotniejsze w procesie badawczym. Na razie…

Trend rokuOd kilku lat potwierdza się coraz ważniejsza rola technologii w badaniach. Integracja danych z wielu źródeł i ich wizualizacja. Wyniki badań i analiz coraz częściej z raportów w PowerPoint’ie i tabelek w Excelu przenoszą się w czasie rzeczywistym na wielkie ekrany montowane w specjalnie do tego przygotowanych centrach dowodzenia. Dzięki temu marketerzy i badacze analizujący zachowania swoich konsumentów, performance działań marketingowych oraz wyniki sprzedaży, mogą poczuć się jak pracownicy NASA podglądający marsjański łazik Curiosity.

Prognoza na 2016 rokBig data bardziej big, automatyzacja bardziej automatyczna i mądrzejsza, integracja  wielu źródeł danych, w tym z urządzeń ubieralnych, zwanych nosidłami (wearables), które pozwolą nam jeszcze dokładniej przyglądać się consumer journey w sensie dosłownym.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

DoubleVerify rozszerza integrację z Microsoft Advertising. Nowe pomiary i automatyzacja kampanii

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech

SEC Newgate otwiera biuro na Węgrzech