Badanie exit poll przeprowadzane jest przed lokalem wyborczym po opuszczeniu lokalu przez wyborcę. Metodologia badania polega na wypełnieniu ankiety z przez wyborcę wychodzącego z lokalu wyborczego.
W czasie najbliższych wyborów parlamentarnych ankieterzy Ipsos będą stać pod 900 lokalami wyborczymi. Badanie nie przewiduje konkretnej próby - losowy wyborca (np. co dziesiąty) opuszczający lokal jest zapraszany do wypełnienia anonimowej ankiety papierowej wzorowanej na karcie do głosowania, którą następnie samodzielnie wrzuca do pudełka.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/8-mln-widzow-ogladalo-debate-kopacz-szydlo ##
Dzięki aplikacji używanej przez ankieterów do wprowadzenia i transmisji ankiet, Ipsos jest w stanie zebrać i przeanalizować dane oraz zaprezentować wyniki w mediach kilka lub kilkanaście minut po wrzuceniu przez respondenta karty wyborczej do urny. Zastosowane rozwiązania new-tech wpłynęły także na poprawę możliwości analizy i walidacji zbieranych danych.

- Tak zebrane ankiety są przez ankietera przesyłane/transmitowane za pomocą specjalnej aplikacji zainstalowanej na karcie SIM do centrali. Dane są gromadzone i przetwarzane przez firmę Digital Virgo i udostępniane Ipsos - tłumaczy Paweł Predko, operations director w Ipsos. Na podstawie przesłanych danych szacowane są wyniki badania. Cały proces odbywa się w trybie ciągłym, a dane są aktualizowane z częstotliwością mniej więcej 5 minut.
##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gazeta-wyborcza-omija-cisze-wyborcza-rozne-odpowiedzi-michalczewskiego-na-pytanie-o-glosowanie ##
Ankieterzy przeprowadzają wywiady jedynie z osobą, która była w lokalu wyborczym i wrzuciła do urny kartę do głosowania, a w badaniu exit poll powtarza tę samą czynność. Badanie dotyczy faktu dokonanego, zatem nie obejmuje deklaracji: czy ktoś zamierza uczestniczyć lub nie uczestniczyć w głosowaniu oraz jak będzie głosował.

- Skuteczność exit poll w badaniach wyborczych to przede wszystkim jakość oszacowania wyników i ich zgodność z wynikami oficjalnymi. W naszych badaniach zakładamy, że średni błąd oszacowanie nie powinien przekroczyć 2 pkt proc. - wyjaśnia Paweł Predko.
Przypomnijmy, że w niedzielę cisza wyborcza trwa do godz. 21.00. Punktualnie o tej porze sondażowe wyniki Ipsos przedstawią stacje telewizyjne i rozgłośnie radiowe, które przygotowały specjalne pasma: „Wieczór wyborczy” w TVP1 i TVP Info, „Czas decyzji” w TVN24 i TVN24 Biznes i Świat oraz „Polska wybiera” w Polsat News i Radio ZET. Własne programy wyborcze wyemitują też Wirtualna Polska oraz Onet.pl we współpracy z „Newsweekiem” i „Forbesem”.











