Badanie EY: Polak mniej ufa ubezpieczycielom niż bankom, a nawet sklepom online

Zaledwie 62% Polaków ufa firmom ubezpieczeniowym. Ubezpieczyciele znaleźli się, razem z koncernami farmaceutycznymi, najniżej w rankingu zaufania - wynika ze Światowego badania klientów firm ubezpieczeniowych EY "Budowanie na nowo relacji z klientami". Wśród badanych kategorii dostawców produktów i usług, Polacy najbardziej ufają producentom aut (82%). W regionie EMEIA obejmującym Europę, Turcję, Arabię Saudyjską, Indie i RPA ubezpieczycielom ufa 68% ankietowanych, z kolei największym, (84%) zaufaniem cieszą się supermarkety oraz koncerny motoryzacyjne.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Brak zaufania jest jedną z przyczyn zmian ubezpieczycieli. 17% Polaków deklaruje chęć zmiany ubezpieczyciela w ciągu najbliższego roku w przypadku ubezpieczeń na życie, a 27% w przypadku ubezpieczeń majątkowych. - Ciekawe jest to, że więcej osób rzeczywiście zmienia ubezpieczyciela niż deklaruje taką chęć. Zazwyczaj jest odwrotnie - więcej osób deklaruje chęć zmiany, ale mniej podejmuje konkretne działania – tłumaczy Piotr Popowski, Parter w Grupie Rynków Finansowych EY. – To, co wyraźnie widać w porównaniu z poprzednią edycją badania z 2012 roku, to przede wszystkim większa świadomość klientów. Mają oni lepszy dostęp do informacji, częstszy kontakt z ubezpieczycielem a mimo to są bardziej skłonni do zmiany firmy ubezpieczeniowej – dodaje Maja Mandela, Dyrektor w Grupie Rynków Finansowych EY.

Cena głównym powodem zmiany ubezpieczyciela

W Polsce, podobnie jak na całym świecie, głównym powodem zmiany firmy ubezpieczeniowej jest cena. Na drugim miejscu znalazł się natomiast zakres ochrony. Cenę, w przypadku ubezpieczeń majątkowych, wskazuje 58%, a w ubezpieczeniach na życie aż 72% respondentów. W regionie EMEIA odpowiednio 70 oraz 71%. Poza tym dla klientów ważna jest jakość obsługi, a także polecenie przez agenta lub znajomych innego ubezpieczyciela. W EMEIA istotnym czynnikiem dla ankietowanych była także częstotliwość interakcji z firmą ubezpieczeniową. W Polsce wskazało na to niewielu respondentów.

Odchodzą także zadowoleni

Generalnie chętnie polecamy firmy ubezpieczeniowe znajomym. W Polsce swojego ubezpieczyciela zarekomendowałoby 64% badanych, ale równocześnie aż 24% zamknęło jakąś polisę albo wręcz zrezygnowało z usług polecanego ubezpieczyciela. Zdaniem Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, najczęstszym powodem rekomendacji jest zakres ochrony. W przypadku ubezpieczeń majątkowych wymienia to 63% respondentów, a w przypadku ubezpieczeń na życie 67%. W EMEIA jest to odpowiednio 52 oraz 55%. Kolejnym powodem, ważnym dla odpowiednio 68 i 55% Polaków jest stosunek ceny do jakości.

Komunikacja jest ważna

W ciągu ostatnich 18 miesięcy aż 34% Polaków nie inicjowało żadnego kontaktu ze swoim ubezpieczycielem. Na świecie dotyczy to 44% badanych. Natomiast jeśli już doszło do kontaktu to dla 77% Polaków było to miłe przeżycie, które zakończyło się rozszerzeniem dotychczasowego ubezpieczenia, kupnem nowej polisy lub lepszą oceną firmy ubezpieczeniowej. 56% klientów w Polsce chciałoby, żeby firmy ubezpieczeniowe kontaktowały się z nimi przynajmniej raz na pół roku. - Badanie EY pokazuje, że klienci oczekują częstszej i spersonalizowanej komunikacji. 67% ankietowanych Polaków chciałoby częściej niż raz w roku dostawać informacje o promocjach i ofertach specjalnych ubezpieczeń na życie, a 62% dotyczących ubezpieczeń majątkowych – wyjaśnia Maja Mandela, Dyrektor w Grupie Rynków Finansowych EY.

Nowe kanały komunikacji

Klienci firm ubezpieczeniowych są przyzwyczajeni do znanych im, tradycyjnych form komunikacji, ale coraz częściej sięgają po nowe technologie. Chcieliby, by ubezpieczyciele kontaktowali się z nimi drogą mailową. Tego oczekuje prawie 1/3 polskich posiadaczy polis na życie oraz 28% posiadaczy polis majątkowych. Oczekują także większego dostępu do aplikacji mobilnych, jako kanału komunikacji - odpowiednio o 8 oraz 10%. Z kolei sami klienci w kontakcie z ubezpieczycielem najczęściej stawiają na kontakt osobisty (54% bez względu na rodzaj ubezpieczenia), na drugim miejscu w przypadku ubezpieczeń na życie znalazł się kontakt przez telefon (24% wskazań) i stronę internetową (21%) w przypadku ubezpieczeń majątkowych. - Wraz z postępem cyfryzacji firmy ubezpieczeniowe muszą przemyśleć i zmienić swoją strategię dystrybucji produktów oraz budowania relacji z klientami. Badanie EY wyraźnie wskazuje na konieczność poprawy relacji z klientami. Ubezpieczyciele powinni też skupić się stworzeniu produktów nowej generacji, które będą zgodne ze zmianami demograficznymi i technologicznymi na świecie – podsumowuje Piotr Popowski.

O badaniu

Światowe badanie klientów firm ubezpieczeniowych EY zostało przeprowadzone w połowie 2014 roku. 24 000 osób z 30 krajów odpowiedziało na 50 szczegółowych pytań dotyczących ich relacji i oczekiwań wobec firm ubezpieczeniowych. W Polsce zbadano 500 osób. Poprzednia edycja badania miała miejsce w roku 2012.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+