Czołowy nadawca testuje streaming o niskim opóźnieniu

Nadawca publiczny BBC w serwisie streamingowym iPlayer w Wielkiej Brytanii uruchomił testowo wersję stacji BBC Two z niskim opóźnieniem. Próbny przekaz jest dostępny dla widzów z wybranymi urządzeniami codziennie w godzinach 8-17. Próby są związane m.in. z transmisjami z Wimbledonu i festiwalu muzycznego Glastonbury.

Adrian Gąbka
Adrian Gąbka
Udostępnij artykuł:
Czołowy nadawca testuje streaming o niskim opóźnieniu
Serwis streamingowy iPlayer

Jedną z wad serwisów streamingowych oferujących kanały i transmisje na żywo, jest większe niż w przypadku tradycyjnej telewizji naziemnej, kablowej czy satelitarnej opóźnienie. Może to być problematyczne podczas popularnych meczów. Jeśli oglądamy spotkanie piłkarskie w streamingu i padnie bramka, to możemy o tym dowiedzieć się z wyprzedzeniem dzięki okrzykom sąsiadów.

Opóźnienie w serwisie iPlayer to przeważnie 40 sekund

Jak informuje advanced-television.com w przypadku serwisu iPlayer opóźnienie najczęściej wynosi blisko 40 sekund. Podobnie jest na innych platformach działających w Wielkiej Brytanii. Chris Poole, główny inżynier ds. badań i rozwoju w BBC zauważył na swoim blogu, że w wewnętrznych systemach nadawcy opóźnienie wynosi zazwyczaj 8-10 sekund.

Firma pracuje nad tym, żeby widzowie streamingowi mogli oglądać kanały z porównywalnym opóźnieniem, co odbiorcy naziemni. Jednym z dylematów jest kwestia buforowania, która zdarza się podczas korzystania z platform OTT. Jeśli nagle pojawi się symbol „kręcącego się koła”, to można wznowić przekaz na żywo z pominięciem niektórych momentów transmisji lub cofnąć go do momentu wystąpienia problemu.

Firma zdecydowała, że po wznowieniu transmisji, będzie ona odtwarzana z przyspieszeniem, aż nastąpi moment, kiedy możliwy będzie normalny tryb. Aby przyspieszyć w czasie testów streaming, nadawca BBC sięgnął po technologię Low Latency DASH z fragmentarycznymi segmentami CMAF.

Próby są dostępne na przystawkach Amazon FireTV Stick 3. generacji, Amazon FireTV Stick 4K 2. generacji oraz na telewizorach Samsung CU8000 i CU8500. Mogą w nich wziąć udział użytkownicy aplikacji iPlayer, którzy zapisali się do programu testów beta. Z czasem liczba urządzeń objętych testowaną funkcją ma być większa.

Jakie jest opóźnienie w polskich serwisach?

Rok temu sprawdziliśmy jak to wygląda w praktyce przy okazji meczów Euro 2024 Słowenia-Serbia i Hiszpania-Włochy. Podczas pierwszego spotkania opóźnienie w TVP VOD wyniosło 12 sekund względem emisji naziemnej. W serwisie streamingowym Canal+ było to już 54 sekundy, a w aplikacji TV Smart Go Vectry 46 sekund. W drugim spotkaniu w TVP VOD opóźnienie wyniosło 14 sekund, w Canal+ 54 sekundy, a w TV Smart Go 44 sekundy.

Podobne dane przyniósł nasz eksperyment w czasie mundialu w 2022 roku w Katarze. W aplikacji TVP Go opóźnienie wyniosło 21 sekund, w Canal+ 21 sekund, a w TV Smart Go 26 sekund. W tym czasie w Playerze opóźnienie TVN w stosunku do emisji naziemnej wyniosło niecałe 8 sekund, a Polsatu w Polsat Box Go 13,5 sekundy. Zbliżone był wynik kanału Wydarzenia 24.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ruszyła kolejna edycja programu "Inżynierowie Przyszłości". "Dmuchamy wiatr w wasze żagle"

Ruszyła kolejna edycja programu "Inżynierowie Przyszłości". "Dmuchamy wiatr w wasze żagle"

Duża awaria internetu. Nie działały m.in. Canal+, Goniec oraz X

Duża awaria internetu. Nie działały m.in. Canal+, Goniec oraz X

Wirtualnemedia.pl i Pracuj.pl łączą siły. Jeszcze łatwiejsze szukanie pracy w branży mediów, marketingu i PR

Wirtualnemedia.pl i Pracuj.pl łączą siły. Jeszcze łatwiejsze szukanie pracy w branży mediów, marketingu i PR

Palikot znów skazany za promowanie alkoholu. Ogromna grzywna

Palikot znów skazany za promowanie alkoholu. Ogromna grzywna

Agnieszka Ferenc-Stępkowska o tym, jak WP for Publishers pomaga wydawcom zarabiać więcej
Materiał reklamowy

Agnieszka Ferenc-Stępkowska o tym, jak WP for Publishers pomaga wydawcom zarabiać więcej

Prowly.com daje więcej za resztę akcji Brand24. Kolejna oferta

Prowly.com daje więcej za resztę akcji Brand24. Kolejna oferta