Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+

Operator radiodyfuzyjny BCAST, który należy do Cyfrowego Polsatu w 2020 roku miał 5,7 mln zł przychodów ze sprzedaży. To wzrost o niemal 17 proc. Koszty operacyjne zbliżyły się do 5,3 mln zł. To wzrost o 65 proc. w porównaniu z 2019 roku.

ag
ag
Udostępnij artykuł:
Mniejsza strata związanej z Polsatem spółki BCAST i inwestycje w DAB+

Firma zanotowała blisko 23 tys. zł straty netto. Zamierza ją pokryć w zyskach w następnych latach. W 2019 roku strata wyniosła prawie 579 tys. zł. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 449 tys. zł wobec 258 tys. zł straty w 2019 roku. Straty z działalności inwestycyjnej to 206 tys. zł w ub.r. (145 tys. zł w roku 2019).

Sytuacja po pandemii

Grupa Polsat Plus przejęła BCAST wiosną ub.r. Spółka tłumaczy w sprawozdaniu, że jej klienci przeszli przez pandemię koronawirusa bez utraty pozycji rynkowej. - Z wybranymi  klientami Spółka zobowiązała się podpisać w 2021 r. porozumienia gwarantujące obniżenie miesięcznych opłat kontraktowych (do 15 proc.  na  okres  kilku-kilkunastu  miesięcy)  w zamian  za  przedłużenie  okresów  obowiązywania  umów (od  24  do  48  miesięcy, w zależności od nadawcy) - informuje BCAST.

W roku 2020 BCAST podpisała kilka nowych umów na świadczenie usług emisji sygnału radiowego, głównie z małymi nadawcami lokalnymi oraz wzmocniła współpracę z drugim najważniejszym nadawcą komercyjnym w Polsce – Grupą Eurozet,  dzięki  podpisaniu  umowy  na  świadczenie  usług  w  Warszawie.  Finalnie, w drugiej połowie roku zostały uruchomione dwie (ostatnie) emisje na bazie umów podpisanych w poprzednich latach z nadawcą społecznym (Radio Maryja). Wpływ na opóźnienie w uruchomieniu usług miały przede wszystkim kwestie urzędowe (administracyjno-formalne) i pandemia koronawirusa.  

BCAST inwestuje w DAB+ Na  początku  2020  r.  do  komercyjnego  portfolio  produktów  i  usług  spółki  zostało  włączone  autorskie  rozwiązanie pozwalające nadawcom radiowym na kreowanie i dystrybucję treści w technologii radia cyfrowego (DAB+) nazwane DABCAST.  Projekt  DABCAST  został  zrealizowany  w  ramach  dofinansowania  Horyzont2020  (koniec  technicznej implementacji w grudniu 2019 r.), który ostatecznie został administracyjnie i księgowo rozliczony w marcu 2020 roku. W  2020  r.  z  wykorzystaniem  platformy  DABCAST  uruchomiono  nowe  cyfrowe  usługi:  kolejny  lokalny  multipleks demonstracyjny  DAB+  w  Katowicach  oraz  komercyjny  multipleks DAB+ we Włoszech na bazie współpracy z włoskim odpowiednikiem BCAST - firmą Prais.

Komórka DABCAST wzmocniła również współpracę z dostawcą rozwiązań DAB+, norweską firmą Paneda. Po kilkunastu miesiącach przygotowań na koniec 2020  r.  udało się wydać pre-komercyjną  wersję  aplikacji  pozwalającej na efektywne  przetwarzania  metadanych  (w środowisku nadawców radiowych, internetowych i nie tylko). Aplikacja została nazwana FLOWCAST.io.

Plany na najbliższe lata

Spółka w dalszym ciągu dostrzega potencjał rozwoju  w  kolejnych latach w obszarze obsługi emisji na bazie  dostępu regulowanego (średnio- i wysoko-mocowe emisje radiowe FM i DAB+ oraz emisje telewizyjne DVB-T/T2), jednak istotny w całym procesie będzie dalszy aktywny udział regulatorów rynku (UKE, UOKiK).

 W  kontekście  współpracy  z  WorldCast  Systems,  w  2021  roku  planowane  jest  przygotowanie  kompletnej  wizytówki internetowej oraz innych materiałów graficznych dla wszystkich produktów wchodzących w skład portfolio WCS. BCAST jest  w  posiadaniu  domen  internetowych  możliwych do zintegrowania pod kątem  promocji rozwiązań WCS  w  sieci. Rozszerzenie dystrybucji o część online jest elementem długofalowej strategii współpracy z WCS.

 W br. spółka planuje udostępnić platformę DABCAST w modelu Radio-as-s-Service (jako nową komercyjną usługę dla  nadawców radiowych) do wdrożeń testowych i komercyjnych,  na  terenie  Europy  i w wybranych krajach świata (zainteresowanych  usługami  radia  cyfrowego). Istotną  przewagą  konkurencyjną  w  stosunku  do  podmiotów funkcjonujących na rynku DAB+ może okazać się  aplikacja  FLOWCAST.io  (opracowana  wspólnie z firmą  Paneda.no), która po kilkunastu miesiącach przygotowywań w grudniu 2020 została oficjalnieudostępniona pierwszym klientom do testów. Pełna wersja komercyjna planowana jest na II/III kwartał 2021 roku.  Drugim z priorytetów inżynierów DABCAST będzie integracja rozwiązań Internetu Rzeczy, w oparciu o standard LoRa i ideę sieci LPWAN, poprzez budowę dedykowanych bramek nadawczych (z wykorzystaniem obiektów radiodyfuzyjnych) i opracowywanie autorskich sensorów pomiarowych lub wdrażanie sprawdzonych rozwiązań partnerskich.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Ilu widzów miało "Ostre cięcie"? TVN Style szykuje kolejną edycję

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

Były szef social mediów naTemat z nową pracą

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

"New York Times" pozywa administrację Trumpa

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

PepsiCo wkracza do świata F1 z Mercedesem

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Pięć państw bojkotuje Eurowizję. Powodem dopuszczenie Izraela

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska

Łukasz Miętus z Media Direction OMD do BYD Polska