Biedronka, Action, Rossmann oraz IKEA ulubionymi sklepami Polaków

Ulubionymi sklepami Polaków są Biedronka, Action, Rossmann oraz IKEA - wynika z Rankingu Popularności Sieci Handlowych 2024 przygotowanego przez Listonic. Według danych CMR w 2023 nadal kupowaliśmy mniej za więcej, choć pod koniec roku liczba produktów w koszyku była zbliżona do poziomu z końcówki 2022 roku.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Biedronka, Action, Rossmann oraz IKEA ulubionymi sklepami Polaków

Rok 2023 upłynął pod znakiem wojen cenowych. Sieci nie tylko wprowadzały promocje, ale także obniżały ceny regularne, stając do walki o miano najtańszego sklepu. Największa rywalizacja o klienta toczyła się wśród sieci spożywczych i tam doszło do znaczących zmian.

Choć ubiegłoroczny zwycięzca w kategorii sieci spożywczych — Lidl - zwiększył swój udział w listach zakupów (o 0,55 p.p.) okazało się to niewystarczające do utrzymania pozycji. Wzrost o 3,22 p.p. dał natomiast Biedronce (pierwszy raz od pięciu lat) fotel lidera. Na trzecim, czwartym oraz piątym miejscu znalazły się kolejno: Auchan, Kaufland oraz Dino. Ich miejsca są takie same, jak w ubiegłorocznym rankingu, choć część z nich zanotowała spadki udziału w listach zakupów — Auchan o 1,11 p.p., Kaufland o 0,32 p.p. Udział sieci Dino wzrósł o 0,18 p.p.

grafika

Wyjątkowa sytuacja miała miejsce w kategorii dyskontów niespożywczych. Ponad 50 proc. (dokładnie 51,73 proc.) udziału w listach zakupów tej kategorii przypadło sieci Action, która poprawiła swój wynik względem poprzedniego roku o rekordowe 13,43 p.p. Na drugim miejscu, z udziałem w listach zakupów równym 36,62% znalazła się sieć Pepco, która jednocześnie zanotowała spadek o 11,96 p.p. Trzecie miejsce, podobnie jak w ubiegłym roku zajęła sieć Dealz (udział w listach zakupów: 5,19%, wzrost o 0,23 p.p.)

grafika


Rossmann i IKEA zwycięzcami w swoich kategoriach

Bez zmian na czołowych miejscach pozostały sieci w kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu. Zdecydowanym liderem jest sieć Rossmann, której udział w listach zakupów wśród drogerii wyniósł 92,66% (wzrost o 0,49 p.p.). Na drugim miejscu znalazła się sieć Jeronimo Martens - Hebe (6,04 proc. udziału, spadek o 0,04 p.p.), a na trzecim — Super Pharm (0,72 proc. udziału, spadek o 0,23 p.p.).

Bardziej wyrównana walka, choć z wciąż wyraźnym liderem toczyła się w kategorii dom i ogród. Pierwsze miejsce ponownie zajęła sieć IKEA, która zwiększyła swój udział w listach zakupów z tej kategorii do 38,63 proc.  (więcej o 0,72 p.p. względem ubiegłego roku). Drugie miejsce zajęła Castorama (22,29 proc. udziału i spadek o 2,87 p.p.), a trzecie — Lerloy Merlin (17,51 proc. udziału i wzrost o 1,64 proc.).

Papier toaletowy najpopularniejszy

Liczba list zakupów z kategorii drogerii oraz wyposażenia domu i ogrodu spadła, przy jednoczesnym wzroście liczby list zakupów do sieci spożywczych i dyskontów niespożywczych.

- Sieci spożywcze i dyskonty niespożywcze nie tylko posiadają coraz szerszą ofertę drogeryjną, ale także coraz częściej obejmują te produkty dużymi akcjami promocyjnymi. Istotny dla tej branży jest także wzrost kanału e-commerce. Dla branży wyposażania domu i ogrodu największym wyzwaniem w 2023 roku była natomiast inflacja, która przełożyła się na wstrzymanie większych inwestycji takich jak domowe remonty. Wysoką konkurencją dla sieci z tej kategorii stały się także dyskonty niespożywcze. Ich szeroka oferta produktów do dekoracji wnętrz w niskich cenach, stała się remedium na wysokie koszty przeprowadzenia gruntownych zmian w domu — mówi Małgorzata Olczak, head of sales w Listonic.

W 2023 roku wśród top 10 produktów na listach zakupów zarówno w sklepach spożywczych, jak i drogeriach oraz dyskontach niespożywczych znalazł się papier toaletowy. Na listach zakupów do sklepów z wyposażeniem domu i ogrodu pojawiły się natomiast takie dodatki jak szklanki czy talerze.

grafika

Średnio 62 zł za zakupy w dyskontach

Jak wynika z analizy Centrum Monitorowania Rynku w 2023 roku, podobnie jak w 2022, nadal płaciliśmy za zakupy więcej, chociaż w koszykach znajdowało się mniej produktów.

- Klienci dyskontów płacili za zakupy średnio 62 zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem, choć do ich koszyków trafiało średnio o 7 opakowań produktów mniej niż w 2022 r. Nawet w kanale kojarzącym się z dużymi zakupami, czyli w hipermarketach, średnia lista produktów na paragonie skróciła się w 2023 r. o 5 proc., do niespełna 14, ale przeciętna wartość takiego paragonu wyniosła 94 zł, co oznacza wzrost o około 5 proc. - mówi Elżbieta Szarejko, analityk w CMR. 

- Tendencja do kupowania mniej za więcej była najbardziej widoczna w pierwszej połowie 2023 r., kiedy też wzrosty cen były najwyższe. Pod koniec roku liczba opakowań koszyku zaczęła się stabilizować i w grudniu 2023 r. była już zbliżona do poziomu z końcówki roku 2022 r. - dodaje Elżbieta Szarejko.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski

Czołowy reporter odchodzi z Wirtualnej Polski