Szef Biedronki Luis Araujo na czwartkowej konferencji poinformował, że proces inwestycyjny dotyczący uruchomienia sklepów Biedronka na Słowacji już się rozpoczął. Na razie firma załatwia formalności i szuka lokalizacji pod swoje placówki. Pierwsze sklepy na pewno nie zostaną otwarte w br.
Dlaczego Jeronimo Martins jako pierwszy zagraniczny rynek Biedronki wybrało Słowację? Luis Araujo tłumaczył, że tamtejsi klienci mają podobną kulturę zakupową, a wielu przyjeżdża od dawna na zakupy do Biedronek w miejscowościach przygranicznych. Istotne jest też to, że Słowacja graniczy z Polską - sieć chce wykorzystać, przynajmniej w początkowym etapie ekspansji, swoją obecną infrastrukturę logistyczną.
Wcześniej przedstawiciele Jeronimo Martins mówili, że Biedronka może pojawić się w Rumunii. Firma nie zrezygnowała z wejścia na ten rynek. Araujo zaznaczył, że podobnie ja Słowacja jest on podobny kulturowo do Polski.

- Od dawna zapowiadaliśmy ekspansję zagraniczną i zwiększenie skali naszego biznesu. Teraz przyszedł czas, żeby robić konkretne kroki w tym celu - podkreślił szef Biedronki.
Za granicą mają pojawić się także pierwsze drogerie Hebe - na początek w Czechach i na Słowacji. W tym pierwszym kraju Hebe w listopadzie ub.r. uruchomiło sklep internetowy.
Biedronka ma 3,4 tys. sklepów w Polsce
Na koniec ub.r. sieć Biedronka liczyła 3 395 sklepów, w ciągu roku otwarto 157 nowych (z czego 92 w czwartym kwartale), a zamknięto 12. Łączna powierzchnia handlowa zwiększyła się z 2,241 do 2,373 mln metrów kwadratowych. Sieć zmodernizowała też 367 placówek i otworzyła kolejne centrum dystrybucyjne.
W tym roku Biedronka planuje zwiększyć liczbę sklepów o 130-150 i przeprowadzić modernizację ok. 350 obecnych placówek.

Sprzedaż porównywalna w sklepach Biedronka w czwartym kwartale ub.r. wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale, o 22,5 proc. w drugim i o 12,2 proc. w pierwszym. To efekt z jednej strony wysokiej inflacji produktów żywnościowych, a z drugiej pojawienia się w Polsce setek tysięcy uchodźców z Ukrainy.
Przychody Biedronki w czwartym kwartale sięgnęły 4,85 mld euro, o 24,1 proc. więcej niż rok wcześniej (dynamika liczona w złotych wyniosła 27,1 proc.).

Grupa Jeronimo Martins w sprawozdaniu zaznaczyła, że inflacja w przypadku żywności pozostaje wysoka i pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania. - Chociaż scenariusz dezinflacji jest przewidywany na ten rok, nadal trudno przewidzieć poziom dezinflacji w drugiej połowie roku, kiedy to porównanie z rokiem poprzednim uwzględni wysokie ceny notowane w 2022 roku - napisano.
- W Polsce ostrożniejsze zachowanie konsumentów, które nasiliło się od ostatniego kwartału 2022 roku, powinno nadal zwiększać znaczenie cen w decyzjach zakupowych - podała grupa, dodając, że dla Biedronki utrzymywanie niskich cen będzie priorytetem.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/biedronka-loteria-zdrapki-jakie-nagrody-karta-moja-biedronka,7169674811758721a ##
Całoroczny zysk EBITDA Biedronki wyniósł 1,54 mld euro, wobec 1,34 mld euro rok wcześniej. Przychody w złotych wzrosły o 24,1 proc., a liczone w euro - o 20,9 proc. do 17,6 mld euro. Natomiast marża EBITDA spadła o 0,45 pkt proc. do 8,8 proc.











